Malomocný kráľ

Malomocný kráľ
https://www.databazeknih.cz/img/books/33_/332174/bmid_malomocny-kral-vHC-332174.jpg 4 21 21

Historický román poľskej autorky. Kráľ Baldvin IV. je malomocný, pomaly umiera. Práve tak odumiera aj sláva a moc jeruzalemského kráľovstva. V 12. storočí dosiahol mravný úpadok rytierov Kristovho hrobu svoj vrchol, krajina na čele s chorým kráľom nie je schopná vzdorovať presile islamského sveta, ktorý vedie múdry sultán Saladin.

Literatura světová Romány Historické romány
Vydáno: , Tatran (Bratislava)
Originální název:

Król tredowaly, 1936


více info...

Přidat komentář

Domca1
13.01.2024 4 z 5

Malomocného kráľa od Zofie Kossakovej som si kúpila v antikvariáte za pár drobných po tom, čo som nedávno videla film Nebeské kráľovstvo, venujúci sa rovnakému obdobiu, hoci vykresľujúc predmetné postavy a udalosti v úplne inom svetle. Kniha mi prišla kvalitou trochu nerovnomerná, niektoré kapitoly/epizódy/postavy/dialógy boli slabšie (napr. scény odohrávajúce sa vo Francúzsku, niektoré intrigy, zjavné historické nepresnosti a pod.), iné naopak výborné. Za obrovské plus považujem nádherné a farbisté vylíčenie stredovekého Jeruzalema, života jeho obyvateľov, zachytenie jeho koloritu, jeho senzuálnej krásy i mystickej podstaty. Z knihy silno cítiť, že Blízky východ v križiackom šate bol autorkinou srdcovkou. Čo sa týka formovania postáv, väčšina z nich je skôr šablónovitého typu (Sibyla- zvodná rebelka, Benigna- hyperaktívna mamička, Vít - rojko bez autority, vodca templárov - prefíkaný zloduch, atď.), vyniká však titulná postava malomocného kráľa Balduina IV., ktorej psychológia je zvládnutá ozaj bravúrne. Mimoriadne silná, priam až transcendentne pôsobiaca, bola pre mňa predovšetkým scéna jeho návštevy Svätého hrobu, kde prijal svoj osud hľadiac na osud svojho Pána a Boha... Rovnako jeho počíňanie počas bitky pri Montgisarde a vôbec jeho vážnosť a tichá noblesa z neho činia pre mňa jeden z najkrajšie napísaných charakterov, s akými som sa v historických románoch doteraz stretla.

Matematicka
02.04.2022 4 z 5

Myslím, že tato kniha Zofji Kossakové je stále aktuální - už téměř sto let po jejím prvním vydání. Jednak se s ní můžeme lépe vžít do historických událostí v době jeruzalémského království, jednak se s ní můžeme „procházet“ po místech, která jsou pro křesťany dodnes velice důležitá. A stále aktuální jsou i úvahy o smyslu království, příp. o světské moci církve, o tom, jestli křesťané mohou sdílet s lidmi jiného vyznání jeden modlitební prostor, nebo o tom, jakým svědectvím jsou křesťané pro další lidi.

"A sultán, váhající mezi myšlenkami vštípenými mu starým vychovatelem, a tím, co říkala skutečnost, otálel s vypovězením války Frankům. Raději by napřed poznal lépe jejich víru, aby rozřešil jednou provždycky pochybnosti. Neklid mudrce, toužícího po nejlepší formě, jak dosáhnout Boha, převládl rozhořčení vladaře. U vědomí početní převahy i moci, lhostejný k stálým přepadům a nesmyslným výbojům baronů, klidně vyčkával v nevelké vzdálenosti od hranic Damašku jako velký, plavý lev, rozmýšlející se, má-li skočit na kořist, nebo má-li jí dovolit ještě žít.
Zvědavě naslouchal všem zprávám o jeruzalémském dvoře. Přinášeli je ochotně Arméni, udržující přátelský poměr k oběma stranám. Zprávy, které přinášeli, nebyly povzbuzující. Král i královna jsou proslulí krásou. Je to jediná dobrá věc, již možno o nich povědět. Královna myslí jenom na pletky a zábavy. Král nemá vlastní vůli ani mínění. Je povolným nástrojem v ruce templářského velmistra. Velmistr nyní získal čelné postavení ve státě.
„Běda v takovém případě království!“ pravil Saladin, když to slyšel. Znal z doslechu Gerarda de Ridefort."


Adapa
06.04.2020 3 z 5

Kniha je pro mě velkým zklamáním. Téma vybráno skvěle, ale autorka to neumí podat čtivou formou. Vše jen zlomkovitě, dost často plno přímé řeči, bez specifikace, kdo to mluví. Psáno starší formou češtiny, to by zase tak nevadilo. Ale chybí tomu dost šťáva…
Jak už zde jiní zmiňovali, tak autorka si dějiny upravila naprosto podle svého. Časovou posloupnost si upravuje dle své potřeby. Z krále Víta udělala neschopného panoše, který se stává až v Jeruzalémě rytířem a pak pro svou krásu se do něho zamiluje princezna Sybila a on se stane králem. Ve skutečnosti přepadal ve Francii poutníky – moc rytířsky se nechoval. Utekl do Jeruzaléma, cca jako třicetiletý. Tam se stal jedním z předních rytířů, intrikoval, přepadal arabská města – do neschopného ubrečeného „panice“ měl hodně daleko.
Velice příjemně zde překvapil popis malomocného krále Balduina IV. Popis jeho myšlenkových pochodů je skvělý.

Janjarolim
03.03.2020

Kniha se mi četla dobře a příjemně,zabaví a jako příběhová forma mé nejoblíbenější kapitoly dějin Jeruzalémského království je kniha skvělá. Jediné co mi trochu vadilo byly některé historické nepřesnosti,například chybné výklady některých jmen,ale především data...například dle časové posloupnosti v knize by se bitva u Montgisardu odehrála až po roce 1179 a nikoli v roce 1177,což by mohlo nedostatečně obeznámené čtenáře zmást.Avšak až na tyto chyby je kniha parádní.

Liana
19.12.2019 5 z 5

Veľmi pekná, dobre napísaná kniha plná veľkých a múdrych myšlienok. Táto kniha mi dala veľmi veľa. Radím ju medzi top knihy, ktoré som čítala. Odporúčam.

Rilian
04.02.2015 5 z 5

Zajímavá kniha, která samozřejmě není odbornou publikací o křižácké společnosti. Za mě rozhodně nejlepší scéna je křižácký sněm, kde se střetávají ideje usedlých křižáků s nově příchozími ambiciózními křižáky.

kacaabba
10.05.2013 4 z 5

Téma pro mne objevné, zcela nové. Nicméně vykreslení krále Víta (Guye) se mi zdá nevěrohodné. V některých profilech osobnosti a úmyslech se knižní Vít značně rozchází s informacemi uváděnými ve Wikipedii pod heslem "Jeruzalémské království" a "Guy de Lusignan". Z pohledu křesťana je však kniha zajímavá a jednoznačně kladně mi z ní vyplynula osobnost Balduina IV., malomocného krále. Příběh z Jeruzalémského království lze shlédnout ve filmu Nebeské království (nejedná se o zfilmování knihy Malomocný král, ani, bohužel, nelpí na známých historických faktech).