Milíře
Klára Goldstein
Druhá sbírka Kláry Goldstein (nar. 1988) Milíře patří k těm výjimečným. V jejích verších jsme svědky prolínání existenciálního s intimním, privátního s angažovaným. Sbírka se vyznačuje originální metaforikou a naléhavostí sdělení. Do básní se prolíná také odborný zájem básnířky o latinskoamerickou poezii 50. let a tamní levicově orientované autory. Milíře výtvarně doprovodil brněnský výtvarník Petr Veselý.... celý text
Přidat komentář
Nesmělé zabydlování samoty, která dává osídlenci najevo, že je stejně jen hostem, v úvodní části Milíře zaujme atmosférou. Ovšem další oddíly už přinášejí jen roztěkanost a prázdná slova, v nichž těžko najít, co jimi autorka chce sdělit světu.
Štítky knihy
existencialismus básně intimita poezie
Autorovy další knížky
2021 | Falkenfrau |
2022 | Deště Maierniggu |
2016 | Milíře |
2018 | Kenotaf |
2011 | Úpatí vichřice |
Myslím, že tato sbírka dobře funguje jako generační výpověď. Úvodní oddíl, inspirovaný Sudety, to ukazuje celkem hezky. Jsme generace zelená, vnitřně toužící po klidu a harmonii v samotě, v přírodě. Zároveň součástí této idyly je pro nás jistá existenciální bolest, v které si tak trochu libujeme. Popisuje se zde krajina spíše ideální (včetně toho, jak příroda pomalu rozežírá staré domy), než reálná - na to je tu málo betonu, vykořeněnosti, nenávisti, chudoby (ne té poustevnické, ale té, kdy je potřeba platit nájem a živit rodinu). Poslední oddíl sbírky je zase vymezením se vůči generaci rodičů.
Síla sbírky je především tam, kde se lyr. subjekt odváží osobní výpovědi (např. pohled na muže s česnekem), a v působivých obrazech (spárkatá zima, mlhoryt).
Ještě bych vyzdvihl grafickou úpravu knihy, která nejen, že je krásná sama o sobě, ale krásně ladí s obsahem.