Moderní didaktika
Robert Čapek
Existuje jistě velké množství pedagogů, pro které bude tato kniha procházkou po cestách, které již důvěrně znají. Bohužel je ještě větší množství učitelů, kteří tyto výukové metody sice znají, ale používají z nich jen zlomek. Možná se i ptají: „Proč bych je měl znát? Nestačí si stoupnout před třídu a diktovat jim hromadu poznatků?“ Tato publikace neopakuje teoretické výčty definic předchozích autorů, ale čtivou formou ukazuje cestu k efektivnímu praktickému vyučování. Výukové metody a aktivity jsou vybrány a popsány tak, aby byly použitelné pro všestranné použití, a zpravidla jsou doplněny ilustrativními příklady. Jednotlivé kapitoly rozdělují metody podle způsobů použití a umožňují rychlou a přehlednou orientaci. Klíčovou částí je lexikon výukových metod, které jsou popsány metodologicky a didakticky, stejně jako metody hodnoticí. Publikace je pro moderního učitele výborným rádcem a nepostradatelným vodítkem.... celý text
Přidat komentář
Když jsem tuto knihu potkala v knihovně pedagogické fakulty, byla jsem nadšená. V době mých studií existovaly také "bichle", které byly biblemi oboru. Psané vysoce odborným jazykem, až upjatě a striktně vědecky. Pokud měl tehdy autor potřebu prezentovat osobní názor nebo vlastní výzkum, vyjadřoval ho formou množného čísla - "my". Můj pohled je, že to působilo profesionálněji než v této knize "já". Tahle "moderní" Moderní didaktika mě zklamala "free, cool, in" jazykem - myslím si, že prezentovat poznatky jazykem současných studentů lze v odborné literatuře i bez tohoto příliš přehnaného stylu. Druhá hvězda dolů za stylistickou nedoladěnost.
Kniha se skvělým potenciálem. Běžnou hodinu to asi nespasí, ale projektové dny, vypisování různých šablon, bakalářské a diplomové práce to obohatí značně.
Prolistovat by to měl každý pedagog.
Kniha je skutočne napísaná celkom čtivo, čiže číta sa celkom rýchlo, len čítať väčšie množstvo metód naraz by som asi nedala, preto som ju čítala tak dlho. Tiež sa mi niektoré metódy páčili a určite ich skúsim zaradiť do vyučovania. Niektoré boli aj veľmi dobre popísané, niektoré príklady boli skvelé. Ale tu moje pozitíva asi končia. Niektoré príklady metód mi naopak prišli zbytočne dlhé, boli rozpísané skutočne detailne a väčšinou práve také, ktoré to všestranné využitie nemajú. Boli rozpísané deň po dni a myslím, že by bolo lepšie, keby pri danej metóde bol skôr nejaký odkaz, na ktorom by učiteľ, chystajúci sa danú metódu použiť, ju našiel detailne rozpísanú. U niektorých metód mi zas príklad chýbal úplne, takže som si ju nevedela dobre predstaviť. Čo ma ale najviac vytáčalo je štýl písania autora. Mal neskutočne nadradený postoj v štýle „ja viem všetko najlepšie a má sa to robiť ako ja poviem“. Neustále sa navážal do učiteľov, ktorí učia frontálne – podľa neho sú takíto učitelia pedagogicky nekompetentní, leniví, neschopní, ľahostajní... Pri jednej metóde ako nevýhoda bolo napísané, že učiteľ tam nie je ten najchytrejší človek na svete, pretože nemá priestor na svoj „múdry“ výklad. Tieto autorove poznámky mi knihu strašne, ale vážne strašne znechutili. Pôvodne som si od autora chcela prečítať viac kníh, ale po tomto som sa rozhodla, že vážne nie.
Kniha je plná nápadů, sepsaných a popsaných metod. Vše je sepsáno v jedné publikaci, což je je super:) Co mi však absolutně nesedlo je styl psaní autora.. Tak nějak mám pocit, že má problém s učitelkami - ženami... Všichni všechno dělají špatně, chybně.. Naštěstí pan autor, nám všem řekne a ukáže jak to má být !! Škoda, kdyby se oprostil od svého arogantního stylu, kniha by byla Top.
Učitelé si prý odborné knihy nekupují. Je to proto, že většina knih dostupných v ČR vůbec nevychází z praxe a částečně i proto, že pedagogika je obor velmi živý, neustále se vyvíjející a málokterá publikace je použitelná i za 5 - 10 let. Kritérium upotřebitelnosti s časovým odstupem splňuje z běžně dostupných knih snad jen Pettyho Moderní vyučování. Moderní didaktika je skvělá výjimka, prakticky upotřebitelná studnice metod. Psána je velmi srozumitelně, bez akademické vaty, kterých jsou běžně knihy pro učitele plné. Příručku tak využívám neustále - pro inspiraci, pro osvěžení, k vlastní motivaci.
Knihu mám pořád na stole v kabinetu plnou záložek, lepítek, poznámek ... zkouším nové metody s mými žáky a většinou fungují výborně.
V houšti hlušiny zbytečných teoretických prací tvořených celoživotními teoretickými pedagogy, kteří nikdy v životě neučili, se skví tato kniha jako drahokam, obsahující převeliké množství užitečných nápadů vzešlých z poznané praxe, nikoliv teorie. Vzdávám velký hold autorovi za sysifovskou práci na této příručce a vyzývám všechny své kolegy, kteří se o pedagogické práci na žádné z našich pedagogických fakult nikdy nic nedozvěděli, že zde se konečně poučí, že skutečná pedagogická disciplína neznamená opakování žvástů z učebnic opatřených státní doložkou. Kéž by si ji přečetlo alespoň 10% českých pedagogů. Možná by se tím začalo naše mařkotereziánské školství konečně měnit...
Skvělá pedagogická "kuchařka". Škoda jen té formy, dokázala bych si představit čtenářsky přívětivější a praktičtější příručku.
Autorovy další knížky
2018 | Líný učitel – Jak učit dobře a efektivně |
2015 | Moderní didaktika |
2020 | Uč jako umělec |
2010 | Třídní klima a školní klima |
2008 | Odměny a tresty ve školní praxi |
V české kotlině nepochybně patří k tomu nejlepšímu, co jako učitel můžete číst. Má pár much (občas nepřehlednost, někdy těžko představitelná metoda) ale obecně dobře napsaná a hlavně plná inspirace. V kombinaci se sérií Líný učitel a hlavně s nějakým živým seminářem téhož autora vynikající pomůcka. To, že ne každému jeho styl sedne, netřeba zmiňovat.