Uč jako umělec přehled
Robert Čapek
Frontální výuka, náročná domácí příprava a hodnocení dané průměrem známek nemají podle autora v českém školství místo. Vysvětlí vám, že zdaleka nejvíce se žák naučí při tzv. činnostním učení, tedy ve chvíli, kdy si poznatky a zkušenosti osvojuje vlastní cestou. Z toho by měl vycházet i učitel, který může používat pro podporu odlišných stylů žáků řadu různých metod, od týmové spolupráce až po velmi efektivní vzájemné učení. Nikdy by naopak neměl žáky srovnávat mezi sebou nebo jim dávat špatné známky. Učitel, psycholog a didaktik Robert Čapek vám ukáže, jak žáky přitáhnout k vašemu oboru a probudit v nich nadšené přírodovědce, budoucí novináře nebo kreativní architekty. Protože moderní učitel není ve škole proto, aby naučil „látku“, je v ní proto, aby si jeho žáci hráli, tvořili a objevovali. A díky tomu se vzdělávali, aniž by je škola unudila k smrti. V knize najdete spoustu konkrétních tipů a postupů, založených na vědeckých poznatcích i praktických zkušenostech ze škol, kde už moderní výukové metody běžně používají. Inspirací je i pro rodiče, kteří váhají, kterou školu svým dětem vybrat a co od vybrané instituce můžou očekávat.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Uč jako umělec. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (19)
Problém některých učitelů je ten, že se dívají na školství skrze černé brýle. Problém této knihy je pohled skrze ty růžové. Neříkám, že by kniha byla špatná, Bůh chraň! Jsou v ní postupy, metody, myšlenky a nápady, které (pokud jste učitel) jste již nejspíše slyšeli, případně které aplikujete ve výuce. Výuka si zaslouží obměnu, proto pokud můžete, udělejte ji. A sakra aktivujte svoje žáky. Využívejte pracovní listy, edukační hry, a další milion věcí, který můžete stáhnout a použít. A knihu si kriticky přečtěte, vlastně stojí za to.
Co v knize chybí je učitel sám. Pokud jste učitel a svou prací (ať již přímou pedagogickou činností, ale i tou nepřímou doma) trávíte více než 50 hodin týdně, jedete na úkor sebe a své rodiny. A chyba je ve vás. Pokud neumíte říci ne - naučte se to. Pokud doma opravujete hromady písemek - redukujte je. Pokud děláte hromadu mimoškolních akcí a doma vás váš partner, či dítě skoro nevidí - zamyslete se. Pokud vám přípravy zaberou stejný čas jako přímá činnost ve škole, sakra děláte to blbě. Říká se, že "učitelství je poslání", ale v první řadě je to zaměstnání. A čas, který strávíte zaměstnáním, netrávíte s těmi, kteří jsou často v životě ti nejdůležitější. Ti jen chroupají vaše deprese, nepřítomnost, a diskuse o tom, co se stalo ve škole - a tím si postupně nasadíte černé brýle. Protože pokud budete vyčerpaní, vaše hodiny (ať tam budete předvádět jakékoli kousky) budou vopruz. Takže nejdříve psychohygiena vážení učitelé. Poté tvrdé určení priorit. A následně kniha. Pokud to neuděláte v tomto pořadí, vyhoříte jak papír.
S hrůzou vzpomínám na svá léta strávená na ZŠ a částečně i gymplu, kde ty hodiny byly často nudné, plné memorování hloupostí a hlavně stresu a tlaků ze všech možných stran. Zpětně viděno, asi ani učitelé často sami nevěděli, co a proč dělají...
Nekonečné přepisování výkladu z tabule; dějepisářka a její pětačtyřicetiminutové zaklínání hadů při převypravování textu učebnice; matikář, který rád kdykoliv ukazovákem na někoho ukázal a strhával body za neznalost vzorců a definic, čímž docílil naprostého napětí po celou dobu výuky; hodiny chemie bez pokusů či smysluplných laborek, jen memorování vzorců a pročítání učebnice; neustálé testování a zkoušení; exkurze do cukrovaru, při které musel člověk vyplnit XY pracovních listů (které nakonec jen přepisoval z internetu pak doma, protože během exkurze dané informace nezazněly)...
Pan Čapek na mě působí v mnohém jako až moc velký optimista, ale jeho zapálení pro věc a myšlenka, že učitel by škola měla být kreativní, zajímavá a hlavně, že by v žákovi měla vzbudit zájem o další vědění se mi líbí.
Jako začínající učitel se ke knize budu vracet a snad i přebírat to, co považuji za nejpřínosnější.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Uč jako umělec v seznamech
v Právě čtených | 9x |
v Přečtených | 106x |
ve Čtenářské výzvě | 14x |
v Doporučených | 8x |
v Knihotéce | 32x |
v Chystám se číst | 45x |
v Chci si koupit | 25x |
v dalších seznamech | 2x |
Autorovy další knížky
2018 | Líný učitel – Jak učit dobře a efektivně |
2015 | Moderní didaktika |
2020 | Uč jako umělec |
2010 | Třídní klima a školní klima |
2008 | Odměny a tresty ve školní praxi |
Určitě dobrá kuchařka na zlepšování metod a forem práce s dětmi.