Monumenty I
Václav Votruba
Monumenty série
1. díl
Od Elly Fitzgerald… přes Anneke van Giersbergen… po Chelsea Wolfe. Spisovatel a velký hudební fanoušek Václav Votruba (mimo jiné autor úspěšné trilogie Kniha kovu mapující tuzemský metal) ve své nové knize Monumenty vzdává hold světovým zpěvačkám a jejich nejzásadnějším nahrávkám. Čtenářům dává tip na pětapadesát ženských alb, které by dle jeho slov neměly chybět snad v žádné sbírce. Jelikož vůbec neřeší žánrové hranice, stojí tak v jedné knize vedle sebe nahrávky s hlasy zpěvaček jako například BillieHoliday, Nico, Janis Joplin, Joni Mitchell, Doro Pesch, Anneke van Giersbergen, Madonna, Amy Winehouse, Diana Krall, Beth Hart, Jennie-Ann Smith nebo Chelsea Wolfe. Autor do výběru zařadil i tři tuzemské desky, kterým vévodí Bára Basiková, Věra Mazánková a Zuzana Jelínková.... celý text
Přidat komentář
Zdá se, že jsem trochu snížila celkové hodnocení, jak už je mým dobrým zvykem. Co se dá dělat.
Sympaticky koncipovaná knížka, se kterou ale mám několik problémů. Ten zásadní je, že můj výběr by byl naprosto jiný, autor je příliš zaujat žánry jdoucími mimo mě. Metal a rock dostávají příliš prostoru (navíc se některé subjekty objeví více než jednou, což nedává smysl). To je samozřejmě věcí osobní preference a Votruba sám zmiňuje, že hudba je velmi subjektivní a nelze potěšit všechny. Proti tomu se nedá nic namítat, ale i tak mi přijde dosti zvláštní, že první půlka 90. let je vynechána, první album, které v této dekádě stojí za zařazení je něco od Cranberries, to jako zcela vážně? A Yoko Ono, za co soudruzi?
Kolegové tady již vypsali zpěvačky, které jim chybí a já budu taky obtěžovat menším seznamem. Místo Yoko Ono bych uvítala jména jako Björk, Tori Amos, PJ Harvey (jejich absence mi přijde zcela neuvěřitelná), Marianne Faithfull (ta je alespoň zmíněna v doslovu), Alison Goldfrapp, Suzanne Vega, Roisin Murphy (Moloko), Beth Gibbons (Portishead), Shirley Manson (Garbage), Nina Persson (The Cardigans), Elizabeth Fraser (Cocteau Twins), Sheryl Crow, Dolly Parton, Ute Lemper, Laura Nyro, Loretta Lynn, Linda Ronstadt, Kate Bush, Sade, Lizz Wright, Julee Cruise, Tina Turner, Christina Aguilera, Melody Gardot, atd. Každý má jistě tu svou favoritku.
Obálka je povedená, korektury již méně, překlepů dost, i hrubky se najdou, v seznamech skladeb je občas binec (všimla jsem si toho hlavně u 'Celebrity Skin' od Hole). Abych jen nekritizovala, tak jsem tu i já našla několik zajímavých tipů.
Nakonec má top alba se ženským hlasem - 'To Bring You My Love' od PJ Harvey, které v některých dnech považuji za nejsilnější album kdy natočené, na druhém místě 'Little Earthquakes' od Tori Amos (ač by to mezi jejími devadesátkovými alby nebyl jediný kandidát) a o třetí místo by se strhla velká rvačka, takže ho ponechám s otazníkem.
(Adele mě taky vůbec nebere).
Sympaticky tenká a čtenářsky přínosná publikace pro (nejen) hudební fandy.
Tak jako autor, i já jsem měl vždy radši dámské hlasy, než ty pánské. Dívčí zpěv dovede být křehký, jemný, procítěný, konejšivý, ale i divoký, spalující, drsný, nespoutaný.
Pětapadesát albových profilů v této knížce je čistě subjektivní autorův výběr a je to tak dobře. Mnoho jmen mám doma, některá znám z doslechu a s několika (hlavně těmi později narozenými) jsem se seznámil poprvé. Jednotlivé profily vybraných alb přečtete za několik minut a přesto se dozvíte to podstatné. Velmi potěšující jsou seznamy skladeb na vybraných deskách, zúčastnění muzikanti, vydavatelské firmy, popisovaný hudební žánr i tipy, čím v poslechu pokračovat.
Tak jako asi každému, i mně zde chybí pár zásadních jmen, ale publikace má podtitul římská jedna a tak je naděje, že by mohla někdy vyjít i její mladší sestřička.
Na závěr mi autor i případní čtenáři jistě odpustí zástup několika zpěvulí, které by se tam mohly objevit :
Suzi Quatro, Joan Jett, Kate Bush, Sinéad O´Connor, Björk, Suzanne Vega, Laurie Anderson, Tanita Tikaram, Toni Childs, Enya, Sade, Melissa Etheridge, Tracy Chapman, Lila Rose (ANML), Alison Shaw (Cranes), Elizabeth Frazer (Cocteau Twins), Lisa Gerrard (Dead Can Dance), Kristin Hersh (Throwing Muses), Amalie Bruun (Myrkur), Michelle Nocon (Bathsheba), Pryti Gatge (Pryti), Natalie Merchant (10.000 Maniacs), Julianne Regan (All About Eve), Nana Bryndís Hilmarsdóttir (Of Monsters and Men), Kora (Maanam), Iva Bittová (Dunaj a jiné), Marka Rybin (Gaia Mesiah, Skyline), Alex Marculewicz (Deep Sweden, Singsing), Lenny ...
Autorovi velmi děkuji, že si s tímto sborníkem dal práci a těším se na případné pokračování. Kvůli několika chybějícím jménům jsem to viděl tak na čtyři a půl, ale nádherná barevná obálka zvedla mé hodnocení na zasloužených pět.
Ať už ke knize přistoupíte jakkoliv, tedy budete ji prostě číst od začátku do konce nebo si jako z bonboniéry "vykousávat" podle výběru či náhodně jednotlivé položky, v každém případě poskytne to, co má. Zajímavý náhled do pětapadesáti různých, odlišných, mnohdy jistě i protikladných či dokonce neslučitelných hudebních alb, které spojuje jedno jediné - ženský zpěv. přiznám se, že i já, stejně jako autor knihy, mám ženský zpěv rád, mnohem více než mužský. Úplně naprosto zcela chápu subjektivnost knihy, ono to asi jinak nejde (a jak sám autor v doslovu uvádí, nejde o žebříček ale výběr - skvěle a nápaditě řazený chronologicky). I proto se, samozřejmě, nelze vyhnout stejně subjektivním pocitům - absence Adele mi nevadí, ale třeba takový Sinead O'Connor by si místo v knize jistě zasloužila. Není to výtka, samozřejmě, každý má svůj vkus a své favoritky (nedá mi to, v podobné knize psané mnou by jistě nechyběly již zmíněná Sinead, Julee Cruise, Emilie Simon či Ruth Radelet z Chromatics). Výhodou knihy je její stručnost aniž by byl čtenář ochuzen o zajímavé informace a postřehy. Již v půlce knihy jsem byl rozhodnut, že si všechny desky, o nichž pojednává, poslechnu. Některé, samozřejmě, již znám a plně uznávám jejich zařazení do knihy a ocenění, jaké se jim od autora dostalo (fenomenální Shutdown od Stromboli, No Need To Argue od The Cranberries), jiné však byly prvotními informacemi, které se mi o dané desce dostali. Velmi milými prvotními informacemi, které mě na zpěvačky a jejich tvorbu upozornily a upoutaly pozornost. V mém případě je tedy mise a autorský záměr knihy splněna. Vytknout knize se tak dá v podstatě jen trochu odfláknutá korektura, tvary některých slov jsou opravdu podivné.
Velmi dobrý výběr 50 desek, kterým dominuje ženský hlas. Oceňuji, že zde nenaleznete jen slavná alba, ale i ta, která jsou ve vztahu k mainstreamu relativně ukryta. Dočkáme se i několika českých jmen. Líbí se mi žánrová nevyhraněnost prezentovaných alb. Inspiraci nebo odkazy na něco nového zde najde snad každý. Subjektivně oceňuji výběr důležitých metalových a atmosférických rockových desek z 80. let až do současnosti. Zároveň jsem rád i za několik jmen z oblasti současné populární hudby. Je pravda, že nyní pouze prezentuji svoje subjektivní preference, nicméně tím chci "objektivně" poukázat na to, že autorův výběr zaujme snad každého.
Kniha je založena na ucelené systematičnosti. Ke každé desce dostaneme nástin historie kapely, její sestavu, představení konkrétní zpěvačky a autorův pohled na vrcholné momenty alba. Zároveň je nám doporučeno, co bychom si měli dále poslechnout, pokud nás prezentovaná deska zaujme. Jsem velice rád, že i přes tuto systematičnost nepůsobí kniha suchým dojmem. Z každé stránky číší autorovo nadšení pro hudbu, což přináší potěšení i čtenáři. Možná by kniha zasloužila k občerstvení nějakou tu fotografii. Nicméně si myslím, že to není k charakteru knihy nezbytně nutné.
Knihu zkrátka doporučuji každému hudebnímu nadšenci.
Štítky knihy
hudba jazz hudební skupiny, kapely rock zpěvačky hard rock, heavy metal české zpěvačky soulAutorovy další knížky
2016 | Kniha kovu |
2017 | Šumavský Děs |
2018 | Insomnie |
2019 | Krev černých vran |
2020 | Dělníci kovu I: Necrocock |
Václav Votruba je relatívne invenčný autor a aj na poli hudby sa vyzná. Vydal toho viac, ale priamo od neho je to zatiaľ prvá kniha, s ktorou mám tú česť, v zásobe mám ešte napríklad Necrococka. Ale teraz k Monumentom. Po lopate a jednoducho by som to zhrnul, že je to 55 hudobných albumov, písané formou recenzií, ktoré majú pre autora nejaký hlbší význam, sú jeho obľúbené, či ich považuje za nejakým spôsobom zásadné v hudobných dejinách. Chronologicky od najstarších po najnovšie. Ale my sa na to pozrieme aj troška hlbšie. V prvom rade treba autora pochváliť za neuveriteľnú žánrovú hĺbku, nebojí sa ísť napríklad aj do metalovej hudby, ktorá je predsa len troška okrajová. Odvážny je aj výber, pretože ako píše v dovetku, všetci sa budú pýtať, kde je Adele? A potom je tu napríklad Chelsea Wolfe, ktorá je geniálnou speváčkou a jej albumy sú klenoty, ale širšej verejnosti podľa mňa známa asi príliš nebude. Tiež nemusia všetci súhlasiť, či patrí medzi top 55 GUANO APES, ale v kontexte doby, teda kto zažil hudbu 90s (najinvenčnejším obdobím hudby v dejinách ľudstva, a píšem to pri zmysloch), tak musí súhlasiť, že tu patrí. Ale kto si to pustí dnes, povie že super, ale top 55? Ja hovorím áno. Začneme technickou stránkou knihy a tou samotná recenzia, respektíve čo nám autor povedal o speváčke a jej diele. Vždy ide niečo na spôsob minikapitoly/recky zvyčajne o troch stranách, kde obsahuje speváčku/autora/interpreta, album, label, žáner, samotný text, zoznam skladieb, emócie na maximum (to znamená naj momenty albumu), zostava, mini životopis a ako ďalšou doskou pokračovať. Václav Votruba píše perfektne, pútavo, chytľavo, rozumne, šikovne, zaujímavo. Nie je to ani filozofická abstrakcia, ani recka typu, je to super, počúvajte. Je to písané hlavne pre nás, pre bežných konzumentov, čo milujeme hudbu a hľadáme so záujmom ďalšiu, na čo môže poslúžiť aj táto kniha. Text sa mi hlavne páči, že vysvetľuje v čom je pre neho album zaujímavé, že ho tu dal, píše o ňom aj v kontextu doby, v odkaze do budúcnosti a či aj osloví dnešného fajnšmekra. Začína sa zhruba po druhej svetovej a končí sa podnes. Napíšem ešte v krátkosti, čo ma zaujalo, že tu rozhodne patrí a čo prekvapilo, ale tiež tu patrí. A taktiež som čo to dobré objavil, vďaka autorovi. Carole King staršia záležitosť, ale príjemne prekvapila peknou hudbou. PLASMATICS viem, že sú to punkové legendy, ale nepočul som asi od nich nič. Až teraz. Prekvapila relatívna brutalita ich punku, na to, že to spieva žena, riadna sila. SIOUSXIE AND THE BANSHEES jedna z najzvláštnejších kapiel, jednoznačne. STROMBOLI o kapele som iba počul iba superlatívy a musím odteraz povedať, že oprávnene. Špičková kapela a Bára Basiková je úžasná speváčka, super nápaditá muzika. Alanis Morissette, NO DOUBT, GUANO APES, HOLE všetko krásne spomienky a to čo definovalo 90s. MADONNA možno si myslíte, že to je iba tá známa speváčka, ale album Ray Of Light je klenot. Minimálne na tomto majstrovskou kúsku dokázala, že dokáže stvoriť artové dielo a toto je fakt klenot a odporúčam, možno zmeníte názor na ňu. THE GATHERING má zastúpenie v dvoch dielach (v knihe sa toto podarilo ešte iba Amy Winehouse), ale oprávnene. Mandylion je doomový prevrat zlatých 90s a Souvenirs dokazuje, že kedysi deathmetalová kapela dokáže stvoriť triphopový zásek a totálne odrovná každého, nielen metalistu. THEATRE OF TRAGEDY metal typu kráska a zviera s krehkým hláskom krehkej Liv Kristine. Ja by som možno dal Aegis, ale zasa, kto neklepal na skvost Der Tanz Der Schaten. Prekvapili SINERGY so svojskou speváčkou. ANATHEMA jedna z najzásadnejších kapiel histórie, od drevného death/doom metalu, cez melancholický rock až po dnešnú podobu krásneho poprocku. Ja osobne považujem za top obdobie okolo ich vrcholu Judgement, ktorý bol zhudobnením melanchólie. A nakoniec Lana Del Rey aj keď je tu zastúpená Ultraviolence, predsa len ja zbožňujem jej božské Born To Die, ktoré definujú pojem elitný pop, alebo dielo píšuce dejiny charizmatického popu. Autor sľúbil pokračovanie, lebo dúfa, že sa budú objavovať špičkové ženské hlasy a ja musím súhlasiť, len nedávno ma dostal na kolená Lingua Ignota a jej Caligula, kde opäť si tu robí nová speváčka, čo chce a prekonáva hudbu samotnú, ako len chce. Alebo vytiahne klenot typu Hannah Fury či Aura Dione. No, určite autor bude mať stále o čom písať. Musím povedať, že kniha je perfektná a fanúšikom hudby, či ktorí len chcú okúsiť nejakú novú muziku a potrebujú nejaké mini odporúčanie, kniha príde vhod. Je pekne napísaná a pútavá. Teším sa na dvojku a autora chválim za tento skvelý počin.