Natašin tanec: Kultúrne dejiny Ruska
Orlando Figes
Od vybudovania Sankt-Peterburgu po brutálnu stalinistickú propagandu, od ľudového umenia k magickým rituálom ázijských šamanov, od Puškinovej poézie po Mussorgského hudbu a Ejzenštejnove filmy. Defiluje pred nami neuveriteľne pestrá škála ľudí, ktorí tvorili históriu ruskej kultúry: nevoľnícki umelci, aristokrati, revolucionári, exulanti, kňazi i disidenti. Natašin tanec je panoramatickým obrazom Ruska a jeho histórie, skúmanou cez optiku kultúry. Unikátnosť tohto diela, ktoré ponúka zrozumiteľný a zasvätený výklad prepojenosti ruskej histórie, politiky, spoločnosti i geografie s kultúrou, spočíva v autorovom brilantnom výklade témy, ilustrovanej citlivým výberom citátov z literárnych diel veľkých ruských autorov a kultúrnych mysliteľov. Titul knihy vychádza zo slávnej scény v Tolstého epopeji Vojna a mier, kde mladá a krásna Nataša Rostovová tancuje na ľudovú melódiu, inštinktívne vnímajúc jej rytmus a tanečné kroky. Figes si tento obraz zvolil ako metaforu, že ruský zmysel pre identitu je stelesnený v jeho kultúre tak, ako vari v žiadnej inej veľkej kultúre.... celý text
Literatura světová Literatura naučná Historie
Vydáno: 2020 , PremediaOriginální název:
Natasha's Dance: A Cultural History of Russia, 2002
více info...
Přidat komentář
Dlouho už jsem neměla v ruce žádné kulturní dějiny a toto zpracování mne - velmi neintenzivně řečeno - zaujaly. Řetězení vlivů na vznik a vývoj téměř všech uměleckých oborů, prolínání dějin jako takových a kulturních zvlášť, stručné i rozsáhlejší portréty jednotlivých osobností, souvislosti i nesouvislosti, podané působivě a přitom čtivě... Nejvíc asi bolely kapitoly dvacátého století, stalinismus a emigrace. A jak bývá dobrým zvykem, vytěžila jsem pro opakování a doplnění řadu knih, skladeb, filmů a obrazů, které nutně potřebuju vstřebat. Dobrá volba k četbě, nelituju určitě věnovaného času - a doporučuju, zájemci jistě taky litovat nebudou!
Výprava do Ruska, za jeho kulturou a obyvateli.
Titul je převzat ze scény knihy Vojna a mír, kde mladá a krásná kněžna Nataša při poslechu lidové melodie instinktivně zatančí lidový tanec.
Tolstoj říká, že i přes nákladné zahraniční vzdělání zůstane Rus vždy Rusem....
V této knize se píše o životě, zvycích a víře. Od doby Petra Velikého (vládl 1682-1725) až po stalinismus.
Velmi zajímavé a výborně napsané.
Protiklad Moskvy a Petěrburgu (Petrohradu, Leningradu).
(2008)
"Rusové si svým místem v Evropě nebyli nikdy jisti a tato rozpolcenost je základním klíčem k jejich kulturní historii a identitě. Vzhledem k tomu, že žili na pomezí tohoto kontinentu, nebyli nikdy přesvědčeni, patří-li jejich osud k Východu či Západu. Petr Veliký svůj lid donutil otočit se na Západ a napodobit jeho způsoby. Vzdělané vrstvy hleděly na Rusko evropskýma očima, kritizovali svou vlastní historii jako barbarskou a temnou. Tito Rusové dychtili po tom, aby je Evropa uznávala a aby je považovala za sobě rovné. Avšak současně si byli bolestně vědomi, že Rusko není Evropa- trvale totiž za svým mýtickým ideálem pokulhávalo- a že se nikdy nedokáže stát její součastí. V Evropě žili Rusové s komplexem méněcennosti. Odmítnutí Západem mohlo právě tak vyvolat pocity nenávisti a nadřazenosti. Jestli se Rusko nemohlo stát součástí Evropy, mohlo svou pýchu čerpat z toho, že bude jiné. Tak bylo ruské duši přiklepnuto vyšší morální ohodnocení, než materiálním úspěchům západu. Ruská duše dostala křesťanské poslání zachránit celý svět."
V tomto úryvku celkovo výbornej Figesovej knihy je zhrnutá podstata ruskej identity.
Už som sa stretol s ruskými dejinami písanými vodkou, dejinami optikou kulinárskeho umenia a teraz prostrednítvom kultúry. Všetky tri pohľady boli skvelé a krásne doplnili tie normálne- "štandardné" dejiny tohto národa. Možno len fantazírovať, ako by svet vypadal, keby sa ruský národ bol býval vydal po obvyklej - európskej- historickej ceste. Dovolím si tvrdiť, že v tom prípade by asi Európe dominoval, minimálne po kultúrnej stránke. Večná škoda tej premrhanej príležitosti...
Opravdu skvělá a vyčerpávající kniha, která vám čtivou formou utřídí a rozšíří vaše znalosti ruské kultury a vůbec vývoje moderní společnosti. Nelze než doporučit.
Úchvatná kniha otevírající nezasvěceným fascinující svět ruského folkloru, měnícího se životního stylu a pozoruhodných osobností. Ačkoliv by bylo arogantní (a vyloženě hloupé) tvrdit, že jakákoliv kniha může zachytit duši národa tak kulturně rozmanitého jako je Rusko, Natašin tanec je podařenou studií alespoň některých jejích aspektů. Koneckonců Orlando Figes je možná sebestředný ješita, ale jeho práce jsou vždy na špičkové úrovni.
Štítky knihy
Rusko kultura 18.-20. století ruské dějiny kulturní dějiny
Autorovy další knížky
2004 | Natašin tanec: Kulturní historie Ruska |
2005 | Lidská tragédie |
2009 | Šeptem: Soukromý život ve Stalinově Rusku |
2021 | Evropané |
2015 | Revolučné Rusko 1891 – 1991 |
Tak zase nejaký britský džentlmen opisuje svetu ruskú kultúru. Sám by som si netrúfol vytknúť faktografické chyby, ale ruskí čitatelia to na diskusných literárnych fórach urobili v miere vrchovatej. Takže ako môžem veriť v odbornej knihe vlastne čomukoľvek, ak sa autor skompromitoval svojimi neznalosťami? Slovenské vydanie od vydavateľstva Premedia je poľutovaniahodné, je vidieť, že preklad aj korekcia sa udiali narýchlo. Preklepy, gramatické chyby, no proste slovenská klasika posledných rokov... Čo ma vytáčalo úplne do nepríčetna, bola hviezdička v texte, ktorá mala veľkosť mušacieho výkalu. Prakticky nikdy som si ju pri čítaní nevšimol, vždy až v samotnej vysvetlivke na päte strany, čiže nasledovalo prácne hľadanie v samotnom texte...