Osmnáct Jeruzalémů
Jiří Šotola
Novela je příběhem osmnácti dětí z francouzského městečka Florenne, které se vypraví pod vlivem kázání potulného mnicha osvobodit Jeruzalém z rukou "bezvěrců". Děti však mají o Jeruzalémě klamné představy ,myslí si, že zde bude hojnost všeho a pro všechny, a že Jeruzalém leží hned za humny. Od Jeruzaléma očekává každé z dětí něco jiného. Později pro děti přestává být skutečným místem, ale spíše představou, ke které se mohou během svého putování upnout. Na své cestě nemají příliš štěstí - jsou nuceni krást a páchat zločiny, aby přežily, zatímco stále bloudí Francií. Nakonec všechny zemřou nebo se rozutečou po světě, jen jediný účastník výpravy se vrátí domů...... celý text
Přidat komentář
silné príbehy smutnej doby. historické nepresnosti našťastie neuberajú tejto mozaike na účinnosti.
Osmnáct dětí, osmnáct životních osudů, osmnáct snů - v podání Jiřího Šotoly.
Ne, toto není jednoduchý historický román, jakých dnes najdeme na knižních pultech desítky. Tady se musí přemýšlet. A taky trochu s knížkou hovořit. Vlastně trochu víc.
Tovaryšstvo Ježíšovo je svým způsobem docela průhledné. Osmnáct Jeruzalémů ne. A to je možná dělá o něco kouzelnějšími.
Jednou se ke knížce určitě vrátím. A dost možná to nebude jenom jednou.
"Meruzalém je všude, Prďošku. Akorát že lidi si ho nevšimnou."
P. S. Protože se v komentářích objevuje jedna a ta samá výtka stále dokola... Toto není historický román à la Kaplický nebo Sienkiewicz. Ty "historické nepřesnosti" tam jsou záměrně a nevypovídají nic o kvalitě knížky! Kdybyste měli o mých slovech pochybnosti, doporučuji si přečíst něco o autorově díle z hlediska literární vědy.
Dej knihy sa odohráva 1212 a deti sa rozprávajú o upálení Johanky z Arku (str. 159), dokonca sa o nej mali učiť v škole. Tá bola upálená 1431. Ďalej čítať nepotrebujem.
Po prečítaní knihy Tovaryšstvo Ježíšovo ma táto sklamala. Príbeh o zmanipulovaní detí fanatickým mníchom, aby išli na krížovú výpravu do Jeruzalema je príkladom "socialistického realizmu" a čiernobieleho videnia. Cirkevní predstavitelia sú vykreslení priamočiaro negatívne, deti sú naivné, dôverčivé a každé z nich má vlastnú predstavu o tom, kam idú a čo ich tam čaká. Detí, ktoré sa vrátili a o ktorých táto kniha je, bolo 18, a z toho vychádza i názov knihy.
Štítky knihy
děti Francie Jeruzalém poutníci historické romány historické romance náboženské poutě české rományAutorovy další knížky
2000 | Tovaryšstvo Ježíšovo |
1984 | Kuře na rožni |
1957 | Básnický almanach 1956 |
2003 | Svatý na mostě |
1986 | Osmnáct Jeruzalémů |
Popiska knihy je sama o sobě spoiler, když prozrazuje, jak celé putování skončí. Což je možná škoda, ale základy historie poučený čtenář tak jako tak ví, že nemůže čekat happyend. Natož od Jiřího Šotoly, jehož texty jdou nemilosrdně na dřeň lidské podstaty, a ani pokud jde o záležitosti církevní, nic mu není svaté. Jako ateista toto uvádění historických příběhů na pravou míru oceňuji, neboť je pro mě spíše uvěřitelné než legendy o dobrosrdenství a udatných činech světců. Jazyk vypravování je jako vždy neskonale bohatý, způsob, jakým Šotola využívá historismů naznačuje, že je sám detailně obeznámen s jazykem a reáliemi doby. Fatálnost životního údělu dětí, jež byly zmanipulovány, nikde nejsou chtěné, nemají se kam vrátit a zůstávají bez šance na dobrý konec, činí knihu smutnou a bezútěšnou po celou dobu čtení, zároveň však zrcadlí vysoké literární kvality textu a autorovu vypravěčskou zručnost.