Past na Brigitu

Past na Brigitu
https://www.databazeknih.cz/img/books/14_/142133/mid_past-na-brigitu-d0g-142133.jpg 4 26 26

V básních své druhé sbírky rozvádí Jakub Řehák (1978) poetiku prvotiny Světla mezi prkny (Fra 2008), která „zaujala novostí jazyka i vidění světa, v němž se příkladně svobodná imaginace spojuje s jedinečným osvětlením syrové, každodenní reality“ (Petr Král). V Pasti na Brigitu se smyslnost obrazů vyvinula do rozměrů nového mýtu, podmanivého a drsného. Práce, výživa, právo, sex, vědění, válka podle jednoho z nejvýznamnějších současných českých básníků.... celý text

Přidat komentář

lubtich
22.10.2022 4 z 5

Vše, čeho bylo dosti i v Řehákově prvotině, se objevuje i v téhle sbírce: čtenář je vystaven nepříjemným detailům, syrové každodennosti a prostředí města ve víru imaginace. Subjekt je mimořádně hořečnatý, smyslově okouzlen téměř čímkoliv, na co lze v okolním světě – povětšinou jde o velkoměsto a jeho periferii, někdy jsou zmíněny i konkrétní názvy ulic a náměstí – natrefit. Pachy, barvy, zvuky, obrazy – míhající se všude, v proměnách v závislosti na části dne a ročního období, autorově pozornosti neunikne jediný botník, veřejná jídelna či tramvaj. Povětšinou je básník obklopen kulisami, které prochází (nebo již prošlo) proměnou – vše je rozložené, roztavené, zaprášené, rozehřáté či opotřebené. Už od prvních stránek je to zobrazeno s vášnivým znepokojením ("v rozích místnosti kýble s pozdravy těla").
Součástí téměř každé básně je titulní Brigita. Subjekt se vehementně obrací k této mystické osobě, jejíž podoba se vyjevuje až postupně; okouzluje i dráždí, je zdrojem inspirace i vyprahlosti, povětšinou má erotický rozměr, což přerůstá v obecnou obsesi v dívčí těla, které se náhle objevují v kdejakém zákoutí ("leháš si nahá podél tras / rezivějících kolejí").
Snad mi víc vyhovovala sevřenost drobnějších textů z Řehákovy prvotiny, tady se občas ten tok obrazů tak rozevlaje (zejména v posledním oddílu), že nejsem s to všechny ty fascinující slova vstřebat. Nejlepší texty jsou pro mě ty, které zůstávají v uzavřených školních místnostech ("z lyzolového lina podlahy v tělocvičně" / linou se první zvuky našich trepek / ach to věčné přesouvání nástrojů / odpověď bělá se na železné tyči / až tam nahoře kam je třeba šplhat") a dusných pokojích činžáků. Ale i ten rozprouděný poslední oddíl, v němž se subjekt potácí a uhání skrz celé město, má své kouzlo; v poslední básni ten postupně budovaný neklid vyeskaluje až do jakési "noční revoluce". Řehák explicitně odmítá angažovanou poezii a "jen tak vlaje a dál chce povlávat / v državách dřevěného města-těla." A proč by ne, nepotřebuju odsudky, stačí mi i tohle povlávání, které přesnými řezy pitvá podlaží naší současnosti.

Pecny chleba

v mozku
pálil jeden nerv
za druhým

zatím jen hrdlem stoupá cín
v průvanu hoří
ale jinak mezi keři
klid

oddával ses sluneční práci

v ulicích lenivě horkých
svážejí holky pecny chleba
z opuštěných nároží
(s. 27)

ronnie_vrh
15.01.2018 5 z 5

“Brigito milovat ne šoustat
a vědět znát slova
tvá koruna
černý žalud
na čele”

"Buď jak buď
Brigito
prý jíst a svlékat se z šatů je to samé."

tak teda buď jak buď brigito, já tě fakt miluju, protože i když seš vobčas moc brutální, necitlivá, brečíš inkoust a vydechuješ smog, seš moje osudová, co mě za ruku ne přivedla, ale s křikem přitáhla tam, kde sem teď a mně se to tu s tebou po mým boku fakt líbí. dik brigito. a dik jakube.


puml
25.07.2016 4 z 5

Není to špatný. Některé báně jsou opravdu dobré (Zóna - Zborovská), ale jako celek to na mě moc nazapůsobilo. Ústřední postava Brigity ve mně zanechala jen prázdno, a to je i v dnešních měřítkách pořád dost málo. Snaha tam je, ale možná kdyby to nebylo tak usnažené, tak by to nebylo tak únavné. Napadá mě v souvislosti s psaním Jakuba Řeháka sousloví "těžkopád světla". Ale jinak nadprůměr v básnické produkci posledních let, a jak jsem napsal výše, pár dobrých básní tam je a to v tuzemské produkci rozhodně není málo.