Pekelný dům
Steve Jackson
Fighting fantasy série
< 10. díl >
Hledat spásu v hrůzném Pekelném domě - to byla nejhorší chyba v tvém životě! Nebezpečí zuřící bouře není nic ve srovnání s útrapami, které tě čekají uvnitř a při nichž tuhne krev v žilách. Kdo ví, kolik nešťastných poutníků jako ty zahynulo uvnitř těchto příšerných stěn? Dávej si pozor! Brzy přijde noc...
Přidat komentář
Tvůrci si možná řekli, že pro jubilejní desátý díl velice slibné série by to chtělo něco speciálního. Po hromadě klasických fantasy dobrodružství v pěkném, byť ne vyloženě originálním pojetí a jednom meziplanetární sci-fi přichází něco úplně jiného a dokonce v rámci celé dlouhé série něco unikátního. Pekelný dům je hororová báchorka z 20. století. Nejklasičtější prostředí hororu, strašidelný dům, je převedeno do gamebooku. Co víc si přát?
Váš hrdina pozdě v noci zavítá do starého panského sídla Drom. Jenže zdejší baron Kelnor skrývá nejedno tajemství a jeho sídlo je místem prolezlým démony a zlem. Tuhle noc nebude snadné přežít. Obtížnost knihy je velmi vysoko. Orientace v domě je velmi náročná, zcela nevinné úkony mohou přinést nečekanou smrt a klíčové věci jsou ukryté pod hádankami s kódy. Postup je velmi komplikovaný, mnoho skrytých cest, kterými lze kráčet do slepé uličky nebo vynechat klíčový předmět aniž byste to mohli tušit. No, prostě Jackson je zpátky ve vrcholné formě.
Novinkou knihy je Strach, jehož maximální míru si určíte hodem a který pokud tuto míru překročí, tak automaticky končíte. Střet s hrozivými událostmi vás tedy postupně přivede až do hrobu a hráč tak musí při dalších hrách více a více zvažovat, které místnosti a situace raději vynechat.
Hodnocení příběhu - 80%
Obtížnost - 8/10
Délka - 400 odkazů
Pekelný dům je jeden z mála FF gamebooků s hororovým zasazením - pro někoho plus pro mě menší mínus. Příběh je docela dobrý, ale není úplně dotažen, protože velkou část knihy zabírají slepé uličky. Gamebook patří k těm obtížnějším, správná cesta je jen jedna - sice krátká a jen s pár souboji, ale trvá ji najít. A trochu mi vadí, že kniha hodně penalizuje průzkum domu - zvyšující se hodnotou strachu. Celkově čtyři hvězdy - průzkum domu je hodně zábavný, ale v některých ohledech (příběh, pár nedomyšleností v pravidlech atp.) mohl být lepší. P.S. Pokud při hraní nepodvádíte začněte se strachem minimálně 9, jinak nemáte šanci gamebook úspěšně dohrát.
Dnes u mě byl kamarád, koukal do me knihovny, která praská ve švech a jeho pohled zabloudil právě na pekelnem domu. Začal o té sérii básnit jak to hrál jako kluk a je škoda, že je všechny prodal. Daroval jsem mu tedy jednu knihu a sám si dnes vybral svůj nejoblíbenější díl a to pekelný dům. Kniha ani po těch letech neztratila nic ze zabavnosti a je neskutečne těžká. Dávám 5/5 strachu a možná ještě zkusím jiný díl
Jelikož jsem se skoro po dvaceti letech vydal na obnovené tažení všemi staršími i novými gamebooky, konečně jsem překonal i ten jeden z nejvíce obtížných, který znám. Zároveň "Pekelný dům" byl nejvíce půjčovaný, hraný a oblíbený mezi mými kamarády.
Jedná se o jeden z mála hororových příběhů z této série, snad kromě "Strašlivého netvora". Příběh odehrávající se v současnosti v zapadlém domě na kraji ničeho, kde nacházíme útočiště před deštěm a setkáváme se s pohostinností, nicméně drobnými náznaky se potvrzuje, že se děje v těchto místech něco zcela jiného než se zdá.
Herní mechanismy knihy jsou vylepšeny o atribut strachu, který když nasbíráte do maxima, ztrácíte příčetnost a umíráte strachy. Tedy na každém rohu je to samá lekačka a vy si musíte vybírat, kudy jít tak, aby jste to daly psychicky a zároveň posbíraly důležité informace a následně i předměty, které Vás dovedou k finálnímu souboji. Co se týče soubojů, není jich mnoho, ale za to smrt číhá na každém rohu. Doporučuji si dělat mapu, protože není nic frustrujícího než, když po deseti odkazech po určitém rozhodnutí umíráte a ta smrt je nevyhnutelná. Není na škodu si dělat takové záchytné body.
Kniha jako taková mě opravdu hodně bavila a prošmejdil jsem jí celou, abych si poskládal celý příběh do posledního dílku skládačky a také si vyznačil tu nejlepší a asi i jedinou cestu k cíli. Také jsem ji dokončil až na podesáté a to mě chyběl poslední bod strachu k zmagoření :)
Šťastné hody kostkou a mnoho zábavy!
Příběh a atmosféra - 10/10, Obtížnost - 10/10
Verdikt: Tato kniha by Vás rozhodně neměla minout!
Jedním z nejvýraznějších prvků Pekelného domu je jeho temná a strašidelná atmosféra. Autor vytváří prostředí opuštěného domu plného tajemna, hrůzy a nebezpečí. Každý krok, který čtenář ve hře podniká, je doprovázen napětím a obavou z toho, co se může skrývat za dalšími dveřmi či v temných koutech.
Pekelný dům je skutečně náročný a intenzivní gamebook, který si zaslouží pozornost všech fanoušků interaktivních dobrodružství. Jeho složitost je v části i jeho mínusem, pro hráče gamebooku množství neúspěchu může být odrazující.
Ovšem jeho obtížnost, atmosféra a schopnost zapojit čtenáře do příběhu ho dělají zážitkem, který nelze zapomenout. Jak v dobrém, tak ve špatném. Vyžaduje ale obrovskou trpělivost, strategii a odhodlání. Pokud jste připraveni čelit výzvám a vytrvat až do konce, budete odměněni fascinujícím a napínavým příběhem.
___________________ celou recenzi si můžete přečíst v záložce Recenze / Pekelný dům: Naplňte svou osudovou misi v temném labyrintu hrůzy _______________________
Skvěle propracovaný gamebook, vytváření mapy a orientace je opravdu náročná, správná cesta je sice kratší, ale není snadné ji najít. Příběh je super a horrorové téma mě zaujalo. Váhal jsem mezi 4 a 5 hvězdami, nakonec jsem se přiklonil ke 4, ale je to hodně silná 4.
Legendárně kvalitní a legendárně těžký gamebook, jehož dohrání mi trvalo přes dvacet let. Místnosti Pekelného domu jsou důmyslnou pastí pro neopatrného návštěvníka i zkušeného harcovníka. Než jsem ho konečně vítězoslavně pokořil, tak jsem v jeho zdech zemřel asi čtyřicetkrát. Navigace mezi místnostmi, patry a odpočívadly je tak zmatená, až jsem měl pocit, že se dům přestavuje za pochodu. Rozsáhlé rodové panství nabízí spoustu cest uvážlivě zvolených na základě posbíraných informací, na jejichž konci ale čeká jen smrt. Tucetkrát jsem zemřel při pokusu prozkoumat slibnou oblast, vždy s představou, že výhra je téměř na dosah ruky. Ve skutečnosti jsem byl už dávno mrtvý, jen jsem to ještě nevěděl. Dokonce ani volba správné cesty nezaručí úspěch, pokud zareagujete trochu jiným způsobem. Někdo by si mohl myslet že to není fér, já tomu říkám život.
Opravdu originální kousek z Jacksonovy dílny. Víceméně současná doba, prostředí strašidelného domu a obyčejný, zprvu neozbrojený muž, který postupně zjišťuje, do jakého semeniště ďábla se vlastně dostal a je nedobrovolně donucen stát se hrdinou a porazit Zlo, nebo zemřít. Způsobů smrti či neúspěšného dokončení příběhu je hodně. Do hry vstupuje neotřelá proměnná - STRACH, který se zvyšuje děsuplnými zážitky a pokud dosáhne kritické hodnoty, umíráte strachy (podobný způsob smrti myslím v ostatních gameboocích není). Podstata úspěchu není ani tak založena na vyhraných soubojích, na spoustě předmětech či štěstí, ale na správném průchodu domem, při kterém nesmíte nabrat moc STRACHU, a musíte získat klíčové informace a pár předmětů k poražení Pána domu. Dům obsahuje spoustu místností a odpočívadel, není snadné se v něm vyznat a cestu je proto třeba projít několikrát. Důmyslně a záludně jsou vymyšleny slepé cesty, které jsou dlouhé, různě se větví a vzbuzují ve vás naději, že někam zdárně dojdete, ale autor už dávno ví, že míříte do záhuby. Závěrečný souboj má vtipnou a překvapivou pointu.
Plusy: Originální prostředí, působivá atmosféra, vtipně nazvané pokoje, nový faktor STRACHU, příhodně hororové ilustrace.
Mínusy: Pro mě docela nepřehledný systém odpočívadel, chodeb a dveří.
Zábavnost: 7/10
Obtížnost: 7/10
Nuda. Odtržení od klasických fantasy kulis a méně klasických sci-fi je fajn, prostředí hororového domu je super... ALE většina GB je balast a na zdárnou cestu je třeba projít hodně specifickou a krkolomnou cestu. Toto je zatím nejhůř hratelný FF ze série a to je prostě bohužel nuda.
Konečně gamebook without fantasy or sci-fi. Moderní doba - horor.
Klasický Jackson - skvělé nápady, a atmosféra hustá jak mlha. Kvituji i to, že je zde naprosto minimální počet bojů, nebo rozhodně méně než jiných dílech. Ať se jde Livingstone zahrabat, Jackson jasně dominuje. Jeden z vrcholů celé série.
Jinak ještě stojí za zmínku, že jde o lehce obtížnější věc na zmapování, protože to není úplně lineární, ale lze se někdy vracet, na některé místo přijít v různý čas atd.
Dlouho jsem se těšil až se mi tento gamebook dostane do ruky. Zasazení je super, počítání strachu je zajímavá nádstavba, najdete spoustu slepých uliček a situací, které neovlivníte.
Mě třeba dostala místnost s upírem, kdy jsem na něj byl připraven ale při špatném výběru odkazu se postava zachovala jako úplný idiot. Ale asi to dělal nával strachu v danou chvíli.
Jediné co mě zamrzelo byl závěr. Dokázal bych si představit poslední odkaz rozepsaný alespoň na dvě strany, abych si připadal odměněn.
V onom magickém období, kdy byly gamebooky všude, mě tento kus nějakým způsobem minul. Dnes, kdy se gamebooky do jisté míry navrátily a já už mám v hlavě více utříbeno, co mi sedí a co ne, jsem si tento kus za drahý peníz pořídil. Jak jsem tušil, byl to po čertech dobrý kup.
Od počátku příběh halí stabilní atmosféra číhajícího zla. Nejenže napjatý hráč čeká, co na něj vybafne tentokrát, ona tomu dává grády i mechanika počítání Strachu. Jasně, jakmile se po několika pokusech naladíte na tu správnou vlnu, začnete odhalovat tajné odkazy a další delikatesy, vše se vám začne jevit o chlup méně spletité. Nicméně od začátku až do konce jste stabilně pokoušeni hromadou odboček a dveří, které většinou vedou do pastí a slepých uliček, odkud není úniku. Ono občas na některé místo i stačí přijít z nesprávného směru... Knihu jsem dokonce i na čas odložil (což značí, že cesta vpřed není triviální, což mě baví) a pak už to šlo. Autor se při tvorbě tohoto kusu musel ukrutně bavit... :-)
Za mě pekelně dobrý horrorový gamebook, který rozhodně utkví v paměti.
Pekelný dům má v rámci série Fighting Fantasy obrovský hype. Jak jsem se na gamebook a jeho hraní těšil, tak se nemohu ubránit pocitu zklamání. Miluji hororově pojaté příběhy a tajemný dům, ze kterého se vyklube doupě temné sekty, poskytuje bravurní budování atmosféry všudypřítomného strachu. Potenciál je ale jaksi trochu nevyužitý. Mám rád, když se mohu orientovat v prostoru a zde jsem se při popisu a kreslení mapy zcela ztratil. Musel jsem si pomoci vyhledáním zpracovaného půdorysu. Dungeony mají z tohohle hlediska značnou výhodu. Každopádně zkoumání pokojů se tak při původním kreslení stalo spíše zmatečným zážitkem a nedokázal jsem se tolik do příběhu ponořit. Jak je u Steve Jacksona zvykem nejedná se o jednoduché hraní a na první dobrou je nemožné dojít do zdárného konce. Samotný systém bodů STRACHu všemu nasazuje korunu a obtížnosti přidává na hratelnosti. To by zcela nevadilo, ale koncept Pekelného domu se během průzkumu jednoduše rozsypává. Musel jsem gamebook na nějakou dobu odložit, což pro mě není moc dobré znamení. Za mě se jedná o zcela nadhodnocené dílo.
Tak po letech konečně dokončeno a stalo se přesně to, čeho jsem se obával, tedy nemožnost ubránit se pocitu zklamání. Proč? Protože přes výborné mechanismy, dvojité návnady a další věci, které Jackson fakt umí, je správná cesta Pekelným domem hrozně krátká, bez odporu a nemůžu si pomoct...nudná. Vybavuju si moment, kdy jsem dostal do ruky Ketherské bratrstvo a zcela náhodou ho dokončil během asi dvaceti odkazů, takže když jsem obracel na 400stovku, ještě jsem se ani pořádně nerozběhl a měl chuť ten malej paperback roztrhnout vejpůl.
Něco podobného nastalo u Pekelného domu. Úvod je krásný a možnosti průzkumů a voleb po prvních krocích v Kelnorově sídle dávají najevo, že tady bude záležet fakt na detailech, protože se můžete dost pochroumat už předtím, než se vlastně dostanete na skutečnou startovní pozici, což je asi 10tý odkaz od číselného startu.
A tady začíná problém. Nástin toho, co se doprdele děje v pozadí celého příběhu, základní výzbroj a klíčovou informaci máte k dispozici téměř okamžitě. Když se pak vyhnete hoře hlušiny, absolvujete klíčovou místnost, získáte klíčový předmět a sejmete hlavního bosse, zjistíte, že jste se ani nedotkli tý evidentní tuny materiálu, kterou Jackson připravil vlastně jen jako povětšinou slepé uličky. Což je při takhle fantasticky navrženém prostředí hrozná, hrozná škoda. O to víc, když hledání potřebné zbraně má tak nádherné falešné stopy, zatímco okultní prostředí domu s pokoji se jmény démonů je z 90% nepotřebná hlušina, která hráče jen zásobuje zbytečnými souboji a body strachu. Protože toho, co opravdu potřebujete k dokončení, je naprosté minimum. Je to jako objevit kouzelnou zemi, ale dostat se přes ni vrtulníkem místo možnosti ji projít pěšky. K čemuž vlastně Jackson hráče vede i díky instrumentu strachu - když se budete potloukat po Dromově baráku moc dlouho, buď vás něco sejme, nebo natáhnete brka hrůzou. Správná cesta pak vypadá asi jako díl Lovců duchů, kde s Winchestery nic nebací o zem, nic jim nevyrazí kvér z ruky a nikdo je neomráčí.
Mechanismy odkazů v Hellhouse jsou super, ale mnoho jednodušších gamebooků (Město zlodějů, Talisman smrti, Jeskyni sněžné čarodějnice...) jsem si užil nakonec mnohem víc.
Spolu s Magiemi a Najdi SMRT nejoblibenejsi FF gamebook meho detstvi. Po Ostrovu jesteriho krale druhy ktery jsem kdy cetl. Okultisticky horor, satanismus, stare panske sidlo...nadhera. Dnes by me asi neuchvatil tolik jako v sedmi nebo kolika letech, ale stejne vzdycky zustane neochvejnou soucasti meho osobniho kanonu.
Jeden z nejlepších a zároveň nejtěžších dílů v sérii. Obtížnost 10/10, příběh velmi poutavý. Sám jsem nad tímto gamebookem strávil několik příjemných večerů...
Tak tohle je luxus jackson se tady vyřádil absolutně ve všem co měl v hlavě a stvořil nejlepší díl z celé série FF který nikdo nikdy nedohraje za chvilku, klobouček dolů
Připojuju se k ostatním že je to hodně těžký ale skvělý gamebook ani nevím jestli jsem ho vůbec dokázal úspěšně projít ale pro jistotu jsem si s nostalgie objednal přes e-shop 17 gamebooků ze série Fighting Fantasy...aspoň budu mít zase co číst...
"Dovolte, abych vám představil lorda Kelnora, hraběte Droma." Nejlepší gamebook z celé série.
Štítky knihy
horory dobrodružství strašidelné domy gamebooky
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1996 | Pekelný dům |
1998 | Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou |
1999 | Strašlivý netvor |
1997 | Magie: Koruna králů |
Moc pěkné