Pošťák vždycky zvoní dvakrát / Pojistka smrti
James M. Cain
Detektivní román Pošťák vždycky zvoní dvakrát vyšel poprvé v roce 1934 v Bostonu a vzápětí byl zakázán pro přemíru násilí a erotiky. Přesto se jeho autor stal uznávaným prozaikem s osobitou vizí, popisující odvrácenou stranu Ameriky a románem Pošťák zvoní vždycky dvakrát se inspiroval Camus při psaní svého románu Cizinec.
Literatura světová Detektivky, krimi
Vydáno: 1987 , OdeonOriginální název:
The Postman Always Rings Twice / Double Indemnity
více info...
Přidat komentář
Obě povídky se mi velmi líbily, ta první trochu víc, protože byla realističtější. Na druhé mě zaujal "hororový" konec.
Kniha obsahuje dvě novely, obě jsou čtivé a zajímavé. Druhá se mi ale teda líbila o trochu více. V první teda nechápu absenci pošťáka, ale budiž.
Napadlo-li vás, jak se bude žít lidem spřízněným společnou vraždou, neváhejte a knihu si přečtěte. Skvělé, skvělé, skvělé.
U obou příběhů mě zaujal způsob vyprávění, kdy vrah popisuje celý děj, vnitřní boj se svědomím, jak sebe očistit a vyhnout se dopadení a trestu. Zajímavé sledovat myšlenky od přípravy vražd a další vývoj. Doporučuji.
(SPOILER)
Oba příběhy jsou maximálně čtivé, přitažlivé postavami vypravěčů-vrahů (prvního živočišnějšího, druhého intelektuálnějšího). Oba děje svižně ubíhají k jedinému možnému (?) konci, jsou poctivě vystavěné, neodbyté, a pokud přijmete náhlou, až osudovou motivaci zločinců (= té slabší části lidstva, která se dá tak lehce omámit sexem :-)), bude vám připadat logičnost dalšího vývoje naprosto přirozená.
Vzala jsem do ruky tuto vpravdě klasickou detektivku s tušením (svatá Agatho a svatý Raymonde, netrestejte mě!), že se budu trošičku nudit. Dostala jsem ohromné čtení, po němž si budu dávat pozor na mocné síly tohoto světa - náhody a pojišťováky.
Knihu jsem objevil v knihovničce na nádraží a doplnil jsem si tak neznalost. Oba příběhy se vlastně moc líbily. Celé to voní atmosférou Ameriky 30. let a podobných filmů. Zločinec a hlavní hrdina mi byl vždycky velmi sympatický.
Tuhle knihu jsem si nedávno opět připomněl s určitou dávkou nostalgie. Patří totiž mezi knihy, na které se v době jejího vydání u nás stály v "knižním čtvrtku" fronty v knihkupectvích, tedy ti, kdož tam neměli spolehlivý kontakt. Obyčejně se na ně nedostalo a byli odkázáni na veřejné knihovny, kde byl seznam zájemců o tento druh knih obvykle dost dlouhý. Ale i když z tohoto pohledu připustím, že mé hodnocení nemusí být tak zcela objektivní, tak za přečtení to stojí a čas tomu rozhodně neublížil.
Výborné čtení, ke kterému se co pár let vracím (literární verzi obou příběhů mám raději než filmovou). Vzorově dramatické příběhy napsané v rychlém tempu, s noirovou logikou a brutalitou drsné školy. Vypravěči nejsou zrovna sympaťáci, ale způsob, jakým s nimi osud, náhoda, ženy nebo jejich vlastní démoni zatočí, je přinejmenším politováníhodný. A to, že Pošťák byl krátce po vydání v roce 1934 zakázán pro příliš násilné scény, je v kontextu té doby v USA skoro komické...
23/2021 Dva krátké romány s podobnou zápletkou, v níž hlavní roli hraje nejen milostný trojúhelník a plán na odstranění nepohodlného manžela, ale také pojistná smlouva na úraz nebo na život, která v případě úspěšného plnění zajistí oběma vraždícím milencům tučný obnos, který jim pomůže vyštrachat se z celoživotního svrabu a konečně se postavit na nohy. Obě díla jsou psána dost sugestivně s častým využitím přímé řeči. Zaujmou reálie 30. let, ať už tím dobovým, co je dávno pryč (tulácký život, určitá jednoduchost života a životních cílů), tak i tím, co přetrvává: pojišťovací agenti snažící se vecpat lidem zbytečné pojistky, pojistné podvody a rafinované pojistné smlouvy se spoustou právních kliček. Ve výsledku ale obě knihy stojí zejména na určité psychologii postav, které se milují, nenávidí, odvrací se od sebe a zase shledávají, a velkou roli v tom všem hraje sex, což v době vydání ve 30. letech působilo obzvlášť šokantně. Plným právem naprostá klasika a není divu, že obě knihy byly několikrát zfilmovány. Vtipná zajímavost: v knize Pošťák vždycky zvoní dvakrát se žádný pošťák vůbec nevyskytuje, název naschvál s dějem nijak nesouvisí.
(SPOILER) Spolu na cestě, zůstali až do konce. Oni a klasická, májově zamilovaná dvojice? Ale kdeže... Zhoubní milenci, vychýleni z osy, taveni posedlostí vášně, na dotek nirváně, nasládlému parfému smrti. Sžíravým chtíčem napuštěni. Temní hybatelé funerálně fatální love story.
Na detektivky moc nejsem, ale tato kniha byla pro mě super čtením. Taková detektivka naruby, byla jsem napnutá celou dobu jak to s vrahy dopadne. Překvapilo mě jak chladnokrevně a bez výčitek vraždy plánovali.
Dva detektivní příběhy se skvěle vykreslenou atmosférou, zajímavými postavami a překvapivými závěry. Otázka pocitu viny a zodpovědnosti za své činy stojí v popřední obou případů – je ale otázkou, kdy a čí rukou bude spravedlivý trest vykonán. Ani s lety neubylo knize na čtivosti.
Dvě novely a obě moc pěkné! Na dobu, kdy byly napsány to musel být pořádný skok kupředu! Pro dnešní dobu je to výborné dovolenkové čtení, s mnohými pěknými myšlenkami autora a oběma perfektními motivy: "Za vším hledej ženu!".
Pokud hledáte čtení na deku, jste na správné stopě. Dvě Cainovy novely, které společně vyšly v rámci legendární edice Čtení na dovolenou, jsou si námětově velmi podobné, ovšem ta méně známá z nich, Pojistka smrti, se mi možná přeci jen líbila o chloupek víc než kultovní Pošťák vždycky zvoní dvakrát. V obou případech nicméně na 100 % boduje fantastický překlad Jaroslava Kořána; anglickou verzi jsem nečetla, ale mám nepodložený pocit, že co se týče autentičnosti projevu, docela dobře může česká verze předčit i originál.
Hodlám přečíst znova, protože si uvědomuji, že Pojistka smrti mě nějak přešla bez hlubší stopy, protože jsem se soustředila na Pošťáka. Ten příběh je totiž parádní. Říkají, že co pošleš, se ti vrátí. I když ne vždy od toho, komu jsme to dobré, nebo zlé, prokázali.
A nedá se, fakt se nedá nepřipomenout skvělý film s Jessicou Lange a Jackem Nicholsonem, jehož slavná kuchyňská scéna zaujala mnohé daleko víc, než celý zbytek filmu.
Svižné, chytré, jednoduchým a účinným stylem psané, z netradičního úhlu (pachatelem) vyprávěné detektivky. Pojistka smrti mi připadala možná ještě zábavnější než známější Pošťák (možná ale právě i proto, že není tak profláknutá). Autor bývá řazen do tzv. drsné americké detektivní školy, ale mně tam jaksi nezapadal. Drsné mi na jeho příbězích připadalo hlavně to, jak snadno jeho hrdinové (myslící a chovající se jinak v zásadě normálně) propadají kouzlu obou „femmes fatales“ a rozhodují se k tomu nejzávažnějšímu možnému zločinu.
Štítky knihy
zfilmováno americká literatura noir (literatura)
Autorovy další knížky
2013 | Mildred Pierceová |
1988 | Pošťák vždycky zvoní dvakrát / Pojistka smrti |
2008 | Pošťák vždycky zvoní dvakrát / The Postman Always Rings Twice |
2016 | Servírka |
2015 | Poštár zvoní vždy dvakrát |
Oba příběhy se četli pěkně, mají dobře vymyšlenou dějovou linku a napínavé pasáže taky nechybí. Knihu jsem už kdysi četl ale přesný děj příběhu jsem si už nepamatoval. Oba příběhy mají úplně stejné moto, kvůli krásné ženě je muž schopný udělat cokoliv, třeba i vraždit.