Povídky I
Anton Pavlovič Čechov
Soubor povídek z let 1883–1886 Asi 70 krátkých povídek z prvního období Č. tvorby. Tématy těchto črt, žertů, parodií i jiných „literárních drobností“ jsou komické stránky ruské všednosti a anekdotické příběhy ze šosáckého života. Nevyhnutelnost psát na objednávku donutila Č., že na př. novelku Myslivec napsal v koupelně za několik hodin. V r. 1885 vzniklo 129 povídek. V této knize jsou pouze ty povídky, které vybral sám spisovatel (jenž později prohlásil: Čechonte – jak se v té době podpisoval – mohl napsat ledacos, co dneska nepřijme Čechov). Kaleidoskopicky ukazují všechnu třídní a stavovskou rozvrstvenost, celý ten žebřík ruské společnosti od vesnice přes měšťanstvo, kupectvo a inteligenci až ke šlechtě,velkoměstské i provinciální. Avšak zároveň s humoristickou povídkou s náměty úzkého všedního života napsal již tehdy Č. povídky na téma širšího společenského života. Tyto také vzbuzují smích, ale jejich směšnost nerozptyluje,nýbrž nutí čtenáře k přemýšlení. Č. dokázal, že i v malé povídce je možno promluvit o velmi bolestivých zjevech. (Podle Dějin rus. lit.)... celý text
Literatura světová Povídky
Vydáno: 1951 , Československý spisovatelOriginální název:
Polnoje sobranije sočiněnij i pisem
více info...
Přidat komentář
Soubor 70 povídek z počátku tvorby A.P. Čechova byl pro mne prvním seznáním s tvorbo tohoto autora. I na relativně malém prostoru ( některé povídky se vejdou na jednu stranu ) se Čechovovi podařilo vyjevit dávno zaniklý obraz Ruska druhé poloviny 19. století, především pak jednotlivé charaktery všech těch mužiků, kupců, studentů, aristokratů...
Část díla
Autorovy další knížky
1976 | O lásce |
1933 | Pavilon číslo 6 |
2008 | Povídky (6 povídek) |
1962 | Okamžiky |
2002 | Ivanov |
Jelikož jde o skutečně drobné práce, nelze komentovat vše. Proto zmiňuji jen ty povídky, které v sobě mají cosi víc.
Triumf vítězův - obludnost úřednické šikany, ponížení jako cesta k postupu v kariéře.
Záhadná povaha - obraz nešťastné ženy, které se do cesty připletl další bohatý stařec.
Tlustý a tenký - servilita vůči těm, kdo udělali kariéru.
Na moři - maupassantovská tragika a hloubka.
Švédská zápalka - prostě detektivka.
Maska - milionář si může dovolit vše.
Havěť - cesta kariéry je dvojí: něco ukrást nebo udávat.
Myslivec - absolutní obraz životní marnosti a citové prázdnoty.
Zločinec - jsou lidé, kteří nikdy nepochopí, že odšroubování matice z kolejí může způsobit vykolejení vlaku. Co s nimi?
Ženské štěstí - aneb co si může dovolit žena, zatímco muži by to neprošlo. Je to trochu vyčpělé, ale ve své době snad vtipné.
V cizí zemi - přesvědčení o ruské výjimečnosti.
Stáří - plné lítosti a nemožnosti cokoli napravit.
Hoře - vrcholně tragický text, bilance zmařeného života.
Šídlo v pytli - jak snadno lze po letech omluvit sviňárny.
Nezdar - komická situace při námluvách.
Děti - jedinečný obraz dětského světa.
Tesknota - zemře mu syn a on se nemá komu svěřit.
Poplach - paní ztratila brož za dva tisíce a prohlíží všechny v domě. Mistrovská psychologická studie.
Agafja - neodolatelnost sexuální touhy navzdory následkům, muž - vesnický gigolo, žena ve vleku své vášně. Otevřené, syrové, autentické.
Můra - velmi smutná povídka o nesympatickém knězi, kterého posuzuje jakýsi Kunin. Jak se lidé jeví a jací jsou. Malá plocha a velké téma.
Souhrnem: všude jsou opilci, kteří dělají něco, zač nenesou odpovědnost (Boty). Jsou zde totální blbové, kteří svou blbost nejsou schopni nahlédnout (Zločinec). Je zde nezměrná korupce, špína, podvody, pohrdání vzdělaností, závistivý pohled na Anglii a Evropu vůbec (Dcera Albionu). Trudné čtení.