Příběhy vášně a lhostejnosti

Příběhy vášně a lhostejnosti
https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/121648/pribehy-vasne-a-lhostejnosti-DTS-121648.png 4 17 17

Výbor obsahuje čtyři prózy napsané v letech 1922-1929: Měsíční ulička, Leporella, Zánik srdce, Čtyřiadvacet hodin ze života jedné ženy. Tyto Zweigovy novely jsou studiemi duše, studiemi podob citů a vášně. Svá témata volí autor z neznámého a strašného v lidské duši, co se v jediném okamžiku odhalí a zmocní celé osobnosti, dožene ji k činu a vydá ji na pospas sebezničující síle. Vášnivá láska k ženě, k dceři, k hazardní hře, vášnivá pomstychtivost, vášeň, která zatemní rozum a všechny ostatní smysly. Přeložila Ivana Vízdalová.... celý text

Přidat komentář

Apo73
08.08.2021 3 z 5

Tak mistr psychologie a niterných duševních pochodů postav, zvratů a eskalovaných vášní, sice nezklamal, ale tento výbor je nesrovnatelný např. s výborem Amok. Ani bych neřekl, že by zde byl Zweig slabší, ale první tři povídky jsou vlastně velmi krátké, takže nestačí rozehrát své mistrovství - proto podle mě je nejlepší ta poslední povídka, která tvoří téměř polovinu knihy, jsou to takové črty, plně soustředěné na ty vypjaté okamžiky, kterými se životní osudy postav rázem mění nebo lomí, ale že by stihl udělat nějakou dramatickou klenbu, na to prostě není čas. Takže spíš si myslím, že ten výbor, který uspořádal zřejmě odpovědný redaktor, je chybně vybrán. Tedy jako celek nic moc, povídka Čtyřiadvacet hodin ze života jedné ženy je Zweig ve své plné síle.

Pawlisman
16.06.2020 4 z 5

Klasicky silný Zweig. Příběhy hutné, věrohodné, plné emocí a skvělých psychologických pochodů, jako nejslabší asi hodnotím třetí příběh. Lze vždy na 1000 pct doporučit.


Elevant
03.05.2020 5 z 5

Zweig mne už při čtení Amoku přesvědčil o tom, že je mistrem psychologické novely, a v této povídkové zbírce mne opět nezklamal:
Měsíční ulička (***)
Nejslabší povídka, působí téměř kýčovitě, ale takový dojem ve mne zanechalo samotné zakončení povídky, povídka jako taková byla příjemná, ačkoliv kvůli svému malému rozsahu jen klouzala po povrchu - nebyl zde tak perfektně vykreslený Zweigův typický "hloubkový ponor" do nitra postav jako v jiných povídkách.
Leporella (*****)
Zweig v této povídce mistrovsky uplatňuje svůj smysl pro gradaci, která je ve značné části jeho tvorby zásadní: Leporella je příběh gradující mánie, značně absurdní mánie, která však má tragické následky. Jedna z nejtypičtěji "zweigovských" povídek.
Zánik srdce (*****)
Hlavní hrdina se cítí odvržený vlastní rodinou: je sporné, zdali je tento pocit racionální, ale to je koneckonců vedlejší, důležitější je, že sám sebe uvrhne do hluboké apatie, která rozeřírá mysl i tělo. Zweig zde vypravuje o člověku, kterýxse cítí zbytečný, a tak se emocionálně izoluje od svých blízkých a od světa kolem. Autor zde provázal duševní stavy s tělesnými, neboť hlavní postava trpí chronickými bolestmi jenž existují paralelně s emocionálním utrpením, které tak dostává nový rozměr a rozšiřuje možnosti metaforyckých popisů tohoto stavu. Neboť je známo, že Zweig bez metafory nedá ani ránu.
Čtyřiadvacet hodin ze života jedné ženy (*****)
Tato povídka o hráčské vášni mi připoměla Dostojevského, který nakonec taky ztvárnil toto téma ve své novele Hráč.
Tato Zweigova povídka je zajímavá tím, že vypravěč vypráví o tom, jak vypravěčka vypráví o tom, že se jednoho dne setkala s patologickým hráčem, kterému se rozhodla pomoci, snad proto že už byla ve středním věku, bez manžela a s dětmy, které jí už vyrostli a opustili ji, takže právě vůči hráči zahoří mateřskou láskou. Autor zde popisuje ženu, která uniká zbytečnosti života tím, že se přimkne k tak nešťastnému člověku, jako je gambler a toto svazující pouto ji strhávé s sebou do propasti.

odejana
26.04.2012 5 z 5

Stefan Zweig si jako neosobní vypravěč volí zdánlivě nepopsatelné příběhy duše a ty dokáže rozehrát tak mistrně a napínavě, že proti nim je vnější sled událostí jen slabý odvar. Jako by popisoval paralelní vesmír lidského prožívání. Co se děje navenek, není až tak významné, protože jakákoli událost může v nitru člověka spustit nevídané posuny. Navíc se zásadně zdržuje jakýchkoli hodnotících komentářů - jen líčí, co se v duši odehrává. Jaké pohnutky k tomu vedly, není až tak podstatné: někdo potřebuje velký podnět, aby to s ním pohnulo, jinému stačí nevinná věta. Zweig zaznamenává to, co je niterně člověčí, a zaujme ho každý příběh duše; jeho pozornosti je hoden jakýkoli vnitřní pohyb, jen takový člověk je pro něj naživu.

Štítky knihy

rakouská literatura novely

Autorovy další knížky

Stefan Zweig
rakouská, 1881 - 1942
2006  89%Netrpělivost srdce
1979  89%Amok
1999  95%Svět včerejška
1966  87%Marie Stuartovna
1993  89%Marie Antoinetta