Prokletý hvozd
Ian Livingstone
Fighting fantasy série
< 3. díl >
Jen blázen by riskoval střet s netušenými nástrahami temných hlubin Černolesa. Přesto nemáš jinou možnost – musíš chtě nechtě podstoupit nelítostný závod s časem a pokusit se najít chybějící části legendárního Stonebridgského kladiva, které za dávných časů vyrobili trpaslíci… Kniha, kterou držíš v ruce, představuje bránu do světa, v němž se právě ty staneš hrdinou! Ty v ní rozhoduješ, kterou cestou se vydáš, jakým nebezpečím se postavíš a se kterými netvory budeš bojovat. Tvé dobrodružství právě začíná! Třetí díl legendární gamebookové série Fighting Fantasy v novém kabátě.... celý text
Literatura světová Fantasy Gamebooky
Vydáno: 2023 , MytagoOriginální název:
The Forest of Doom, 1983
více info...
Přidat komentář
Dobrý gamebook. Líbí se mi i možnost teoreticky projít les několikrát. Za mě rozhodně lepší než první dva.
(SPOILER) Klasický Livingstone, daleko za Jacksonem... Příběh je velmi prostý, motivace bohatství, řekl bych, mizivá. Jedna z těch knížek, kterou fakt projdete i s nejnižší hodnotou UB. První půlku kladiva má zlobr, druhou má místo polštáře Ghůl v kryptě, stačí jen jít nejdřív na východ a pak pořád na západ (když je možnost východ-západ). Highlightem pro mě byli humanoidi, pěstující houby, kteří se dají rozkrájet a je jim to volný, jak jsou apatičtí, ale k těm byste se dostat na správné cestě neměli.
Po letech se vracím k sérii FF. Na tenhle díl jsem se těšil,protože má dobré recenze a nezklamal mě. Po Citadele chaosu příjemné lesní osvěžení bez bambilionu náhlých smrtí a s více alternativními průchody. Lesy mám rád. Tenhle obsahuje mnoho různých nepřátel (i pár přátel s dobrou radou) a hodně možností vyhratelných soubojů. Kreslení mapy je velmi doporučeníhodné, protože lesem jistě půjdete několikrát,než najdete správnou cestu. Líbí se mi,že cesty se větví a zase sbíhají,a že ke stejným lokacím lze dojít různými způsoby. Příjemné překvapení čeká na konci,když jste vlastně selhali a nenašli obě části kladiva,že se můžete vrátit na začátek lesa oklikou (s kapkou štěstí) a střihnout si to znovu jinou cestou. Těžiště v téhle hře spočívá v množství zajímavých předmětů,které si jednak koupíte na začátku a druhak posbíráte cestou. Zemřete asi jen párkrát a nevadí to tolik,protože pokaždé víte víc kudy jít a kudy určitě ne a které věci se vyplatí sbalit do báglu. Doporučuji začátečníkům.
Plusy: Spoustu zajímavých předmětů.Postava se průchodem stává silnější v boji.Existuje více náhradních řešení situací,když nemáte štěstí nebo ten správný předmět.
Mínusy: Chybí mi tu závěrečný souboj se silným protivníkem.Když už jsem si nahrabal předměty k posílení UB,tak bych je rád zužitkoval.
Zábavnost: 9/10
Obtížnost: 2/10
Moc pěkný GB, hratelnost je vyvážená a nejvíc se mi líbilo, že umožňuje projít hvozd vícekrát na jednu hru. K dohrání potřebujete získat dvě věci a během hry lze získat i nějaké indicie, kde se nacházejí. Není to tedy pokus-omyl.
Prokletý hvozd patří k mým oblíbeným gamebookům, protože se dá celkem v pohodě přežít až do konce a užijete si v něm sbírání a používání všelijakých předmětů. Přežít ale v tomto případě neznamená úspěšně dokončit, k tomu je totiž ještě potřeba najít dvě části trpasličího kladiva na dvou určitých lokacích v lese. První projití lesem teda bývá skvělá zábava, ale když se pak snažíte na několikerý pokus opravdu najít celé to pitomé kladivo, začíná to být trošku nesnáz, protože už budete vědět, že návštěva většiny ostatních lokací není pro splnění úkolu k ničemu dobrá a když dojdete do půlky lesa a pořád nebudete mít první část kladiva v batohu, začnete asi propadat mírné depresi...
+ Kdo máte novější vydání od Mytaga, určitě si opište z blogu na jejich stránkách opravy chyb! Jak bylo uvedeno níže, nejspíš by se vám jinak stalo, že byste se někde zasekli na špatně napsaném odkazu.
Gamebook z řady Fighting Fantasy číslo tři. Tentokrát dostal šanci se předvíst jako sólový autor Ian Livingstone. A jde na to trochu jinak než Jackson. Jde na to víc od lesa. Nebo spíš od hvozdu. (ha ha)
Jako žoldák narazíte na umírajícího trpaslíka a rozhodnete se pomoci jeho rodnému městečku, které nutně potřebuje mocné kladivo. To se nachází někde v Prokletém hvozdu a vypadá to, že si ho zlodějští trollové rozdělili na dva kusy, takže vaše pátrání po vzácné zbrani bude ještě náročnější.
Ve třetím gamebooku si užijete více čerstvého vzduchu, uděláte si procházku po lesíku, ale to neznamená, že bude váš hrdina v kdovíjakým bezpečí. Opět narážíte na všemožná monstra, od nepřátelské bandity po obry či draky (resp. "vyverny"), jen občas se najde nějaká ta přátelská tvář - jenže obvykle nepoznáte, jestli to bude kámoš, dokud již není příliš pozdě. Naopak můžete potenciální kamarády "omylem" zamasakrovat. Také se tu hodně používají předměty, avšak tentokrát se můžete velice slušně předzásobit v úvodním obchůdku. Spolu s dalšími předměty, které budete nacházet, budete mít na konci dobrodružství pořádně plnej batoh.
Zde je trochu zvláštní, že na začátku si napíšete určitý počet zásob jídla, ale pak na to asi autor nějak pozapomněl, protože téměř nikdy (možná jednou dvakrát) dostanete možnost nějaké svoje jídlo sníst. Prokletý hvozd je hodně o sbírání předmětů. K dokončení však potřebujete dvě části kladiva a ty najít není snadné. V lese můžete bloudit a rozhodně vám pomůže, když si budete kreslit mapu, ale ani s ní to není nic lehkého, a upřímně řečeno hra ohledně pohybu v lesu není fér. Důležitá část kladiva se nachází téměř na konci, ale hrací knížka vám k ní v jedné pokročilejší fázi (ale zdaleka ne ve finální) nedovolí zajít. To je pak spíš k vzteku, že mapku máte. Holt je to pořád spíš kniha, ne hra.
Prokletý hvozd přesto v rámci gamebooků od Livingstonea a Jacksona patří spíše mezi ty pohodovější. V lese je fajn a sbírání (a následné používání) předmětů či různých cenností je zábava.
Sedm předmětů, které musíte mít, z deseti.
P.S. Českému nakladatelství Mytago se podařil pořádný fail. Je tam chyba v pravidlech (tvrdí vám, že máte používat špatnou hodnotu v soubojích), a co víc, nachází se tam mnohokrát špatný odkaz k pokračování, takže pokud si knihu tužkou neopravíte (na svých webovkách alespoň zveřejnili, co mají všechno špatně), můžete ve hře uvíznout. Tvrdí, že chyby byly i v originále, ale nevím, nedělá na mě příliš dobrý dojem už to, že korektorka má omylem malé písmeno na začátku příjmení.
Prokletý hvozd byl snad první gamebook, který jsem hrál a ač mě nadchl koncept hratelné knihy, obsah mě fakt dost vyděsil. Kniha je obtížná a verze kterou jsem získal do rukou v sobě měla hromadu chyb. Bylo pak velmi náročné knihu dohrát.
Příběh nic moc, obtížnost cca 5/10. Určitě jsou lepší gamebooky, ale pro začátečníka dobré.
Třetí díl si vzal na starosti Livingstone. Příběh hvozdu se věnuje pohodářskému lovci, který přijde k dobrodružství jako slepý k houslím. Ukáže se, že trpaslící bytostně potřebují vzácné kladivo, které je ale rozdělené na dvě části a tak musíte hvozdem projít a obě najít. Oproti předchozím knihám vás nečeká žádný děsivý dungeon, ale normální příroda, husté lesy, řeka a samozřejmě odpovídající příšery. Nicméně nenechte se zmást, protože způsob putování se nezměnil a hvozd představuje bludiště s mnoha odbočkami, křižovatkami a slepými stezkami. Pouze je z něj cítit venkovní atmosféra a to knize prospívá.
Správná cesta je opět jen jedna a pokud projdete na konec, aniž byste měli oba kusy kladiva v rukách, víte, že příště to chce postupovat jinak. Platí ale, že oba kusy se dají získat během jediného průchodu lesem. Unikátní v této knize je, že když se vydáte špatnou cestou a během toulky hvozdem kladivo nenajdete, můžete se vrátit zase na záčatek. Sice riskujete smrt, ale když máte štěstí, můžete si dát další kolečko lesem s ponechanými předměty.
Hodnocení příběhu – 40%
Obtížnost – 4/10
Délka – 400 odkazů
Třetí díl nabízí "odpočinkovou formu", kde nebudete mít těžké protivníky a ani jich nebude mnoho, za to je důležité procházet veškeré odbočky a používat kouzelné předměty, které si předem nakoupíte a nebo získáte v dobrodružství. Cílem je nalézt dva kusy jednoho artefaktu. U knihy je skvělé to, že pokud projdete Černolesem bez těchto artefaktů, můžete se vráit úplně na začátek a pokud máte dostatek zlaťáků, nakoupit si klidně veškeré pomůcky a pak prozkoumávat jinou část lesa. Mapa vhodná, ale podmínkou k vítězství tentokrát není potřeba. Díl pro začátečníky.
Můj první gamebook. Měl jsem štěstí, protože patří k těm lepším a vyváženějším. Obtížnost nezvyšují hádanky a logické hříčky, ale správná cesta skrz Prokletý hvozd je spletitější, než se zdá. Musíte nakoupit a posbírat potřebné propriety a nikdy nesmíte sejít ze správné cesty. Na první pokus se dá poslání splnit jen čirou náhodou. Kniha teoreticky nabízí druhou šanci, ale omlácený předchozím průchodem lesem jsem při ní vždy bídně zhynul. Vůbec mi to nevadilo, protože při ideální cestě projdete jen zhruba čtvrtinu lokací, a byla by škoda neprozkoumat i ten zbtytek.
Gamebook odehrávající se prakticky celý v rozsáhlém hvozdu plném rozličných míst, situací a příšer.
Systém hry je zvláštní v tom, že klade důraz na hromadění kouzelných předmětů během dobrodružství a jejich následném používání ve správných momentech, kdy dochází i ke klíčovým postupům knihy. Pro úspěšné pokoření dobrodružství je však nutné najít 2 důležité předměty.
Výhodou hry je možnost, kdy se před cílem můžete vrátit opět na začátek a projít jinou neprozkoumanou část hvozdu. Proto mne kreslení mapy nepřijde tak důležité, spíše psaní si poznámek.
Většina soubojů nijak nebrzdí volný průběh hry.
Kniha mě nadchla právě z důvodu již výše zmíněných situací, vycházejících z používání různých předmětů. Dokončil jsem ji dokonce i na první pokus.
Šťastné hody kostkou a mnoho zábavy!
Příběh a atmosféra - 8/10, Obtížnost - 4/10
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1998 | Labyrint smrti |
1995 | Město zlodějů |
1995 | V bažinách škorpiónů |
1999 | Černokněžníkova krypta |
Druhý gamebook který jsem kdy četl/hrál. Po letech jsem si koupil nové vydání od Mytaga s novým překladem (Petra Tomková). Překlad mi přišel lepší a uhlazenější než původní. Kniha má, stejně jako všechny nejstarší FF gamebooky, jednoduchý příběh, ale prozkoumávání hvozdu je hodně zábavné a čtenář má velkou volnost - i díky tomu má úspěšný průchod několik variant (Spoiler: včetně průchodu jeskyní klonů i gremlinů najednou). Hvozd patří k těm jednodušším - spoustě soubojů a pastí se dá vyhnout pomocí předmětů, a průchod gamebookem je možné opakovat a vrátit se na začátek.