Pronásledování křesťanů v antice
Wolfram Kinzig
https://www.databazeknih.cz/img/books/49_/496030/bmid_pronasledovani-krestanu-v-antice-7nI-496030.jpeg
4
2
2
K pronásledování křesťanů v antice lze přistupovat z různých úhlů. Ten, který zvolil Wolfram Kinzig, spojuje vhodným způsobem literární zprávy křesťanských autorů s moderním historickým a archeologickým bádáním, díky němuž bylo nutné některé tradiční představy revidovat. Sledujeme tak fenomén pronásledování křesťanů v antické době od počátků, kdy křesťané tvořili pouhou sektu uvnitř židovství, až po dobu Diokleciánovu. Autor navíc do své publikace zahrnuje i pronásledování křesťanů ve 4. století po Kr. jak v římské říši, tak i mimo její hranice.... celý text
Náboženství Literatura naučná Historie
Vydáno: 2022 , Pavel MervartOriginální název:
Christenverfolgung in der Antike, 2019
více info...
Přidat komentář
Kniha je sice útlá, ale doslova nabitá informacemi. Autor svojí analýzou období perzekuce křesťanů ve starověkém Římě vyvrací několik zažitých mýtů. Jako příklad uveďme představu o celoříšském pronásledování, které se až do doby Valeriána a později Diokleciána nikdy neuskutečnilo. Vlastně i v době Diokleciána postupovali východní císaři mnohem tvrději než jejich západní kolegové.
Zároveň kniha nabízí chronologii jednotlivých etap pronásledování křesťanů, přičemž z textu zřetelně vyplývá konflikt mezi tradiční římskou pragmatičností v kulturních i náboženských otázkách a touhou sjednotit náboženské systémy v římské říši v souladu s císařským kultem obdodí dominátu. Je rovněž zajímavé sledovat, že císaři, jejichž vládu považujeme všeobecně za říši prospěšnou (Markus Aurelius, Caracalla, Septimus Severus, Dioklecián), prosazovali tvrdý postup vůči křesťanům. Ale v každém období nelze brát římskou říši za homogenní celek, v nemž by se protikřesťanská politka uskutečňovala zcela dle stejných pravidel.
Autor se kráce dotkl i otázky pronásledování křesťanů u Gótů, Peršanů a Arménů, což jsem v české odborné literatuře zaregistroval jenom okrajově.
Knihu mohu všem zájemcům o antické křesťanství jenom doporučit. Z mé strany bych uvedl jenom jedinou výtku. V tématu jsem se celkem orientoval již před četbou a z tohoto důvodu mi chybělo vysvětlení, proč se autor v některých příkladech přiklonil k té či oné dataci. Stejně tak jsem postrádal alespoň drobný odhad, kolik vlastně mohlo existovat v římské říši před nástupem Diokleciána křesťanských kostelů. Z tohoto důvodu rovněž doporučuji přečíst i doslov Vlastimila Drbala.