Rozpravy
Jean-Jacques Rousseau
K dvoustému výročí autorova úmrtí vycházejí vedle úvodní studie V. Čecháka, vykládající a hodnotící autorovo dílo, tři základní autorovy práce, tj. Pojednání o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi, Rozprava o politické ekonomii a O společenské smlouvě neboli o základech státního práva.... celý text
Literatura naučná Politologie, mezinárodní vztahy
Vydáno: 1978 , SvobodaOriginální název:
Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes, Discours sur l'économie politique, Du contrat
více info...
Přidat komentář
Rozpravy nám předkládají filozofické názory na vědy, umění, společnost a na politiku a ekonomicku státu, které jsou velmi pozoruhodné. Pro objasnění s myšlenkami filozofa je velmi vhodný medailonek Rousseau. Podle jeho životopisu pak pochopíme proč došel ke svým závěrů v oblasti lidské kultury a práva. Matka po narození mladého Jeana zemřela a on vyrůstal u příbuzných, ovlivnila jej i výchova pastora Lamberciera, učení u městského písaře a rytce, poznání paní de Warens. Smysl lidského rodu viděl v podstatě přirozenosti, v době kdy jsme se živili těžkou prací při obdělávání polí a práci v lesích. Když vznikla společnost, začali jsme se vzdělávat, učit umění, literatuře, etice, svobodným umění, od té doby jsme zapomínali na jisté charakteristické rysy. Nás oddělují a díky nim jsme snáze rozpoznatelní v komunitě. Jestliže přijímamé společné hodnoty v oblasti kultury, měníme se a nejsme už ti tvrdí, srdečnatí lidé. Velký důraz přikládal pudům a citům, ty jsou neměnné, neumělé, pomáhají nám přežít. K rovnosti lidí se vyjádřil v tom, že je potřeba dodržovat svobodu myšlení,rovnost před zákonem i majetku. I když z hlediska soukromého práva to není jednoché, přiznává každý má právo po hmotných statcích, odsuzuje však ty, kteří se obohacují na úkor druhých. V tom můžeme vidět velmi pokrokové myšlenky myslitele. Nedá se v oblasti majetkoprávních vztahů rozdělit kdo má a nemá právo, můžeme jen usilovat o to, aby nedocházelo k shromažďování, nakradeného majetku.
Rousseau je v tom dobrý, že má knihy ľahko čitateľné a preto ho môže ozaj každý čítať. Pokiaľ ide o Rozpravy, nedala by som ich čítať hocikomu, je to artefakt, ktorý hrá na city a slabšie resp. neskúsené nervy. Keby som toto čítala v násť rokoch, nenávidím vedu a od rána do večera by som si opakovala najlepšie citáty z jeho práce... hehe... Tým, že je to tak správne ľudsky od srdca napísané, aj čitateľ sa môže rýchlo odovzdať mysľou autorovej pravde, ktorú si tu ochočil. No jav je taký, že toto je druhá strana mince, ktorá očisťuje, ktorá pomáha človeku vedecky či umelecky či kultúrne založenému uvedomiť si, že šťastie nem.že nachádzať len v tomto a jedine v tomto. Ďalší spôsob, ako získať nadhľad. Aj v tom je osoh... Autorove vyznanie nie je o presvedčovaní pravdy, ale v jej vysvetľovaní.... veru, ako on, aj ja som sa koľko razy pýtala napríklad, prečo sme sa museli toľko matematických zbytočností v škole učiť (najmä na strednej), hoci uznám, že mozog treba cvičiť v logike, no mohli nás aspoň odmeniť touto diamantovou múdrosťou autora: "... geometria vznikla z lakomstva..." :D
Autorovy další knížky
1889 | Emil, čili, O vychovávání |
1949 | O původu nerovnosti mezi lidmi |
2002 | O společenské smlouvě neboli O zásadách státního práva |
1978 | Rozpravy |
1978 | Vyznání |
Kvalitní historický pramen.