Samotář
Eugène Ionesco
Vypravěč románu, do něhož autor částečně promítl své vnitřní běsy, se domnívá, že v pětatřiceti letech je nejvyšší čas odejít do ústraní. Nečekané dědictví mu umožní skončit s nudnou prací v bezejmenné kanceláři, koupit si tuctový byt v tuctové čtvrti, uzavřít se v něm a pomalu se učit umírat. Nepřestává se přitom divit klopotnému snažení svých bližních, jejich schopnosti zapomínat, a hlavně tomu, že mohou mít ještě nějaké názory, přání či vášně. On sám si zapovídá myslet a kontakt s vnějším světem omezuje na pravidelnou docházku do místní restaurace, četbu katastrofických zpráv v novinách a ranní návštěvy posluhovačky. Jak je možné, že tohle nicotné individuum má svůj půvab? Nehynoucí touha poznat nepoznatelné, naléhavý pocit vlastní ohraničenosti v čase a trvalé vědomí zázračnosti veškerenstva mu totiž udělují téměř mystický, pascalovský rozměr. Stává se užaslým svědkem občanské války všech proti všem a stahuje se ještě více do ulity. Román končí vidinou hroutícího se světa, který konečně dokáže zbořit své hranice a otevřít se věčnosti. S Ioneskem v Samotáři sestupuje metafyzika v pravém slova smyslu na ulici, a Arthuru Schopenhauerovi nahlíží přes rameno Alfred Jarry.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2000 , Aurora (Praha)Originální název:
Le Solitaire, 1973
více info...
Přidat komentář
Štítky knihy
francouzská literatura autobiografické prvky
Autorovy další knížky
2006 | Plešatá zpěvačka / Židle |
2008 | Nosorožec |
2006 | Král umírá |
2020 | Plešatá zpěvačka |
2000 | Samotář |
Zůstává pro mne záhadou, proč nemohu přijít existencionalistickým dílům na chuť, když je mi ex. filosofie srozumitelná a blízká. Už u více ex. děl mi srozumitelný a čtivý začátek sklouzl do nepochopeného kataklyzmatického konce, který jsem dočítal s odporem (zde se to stalo po odchodu Yvonne, nebo Marie). Asi u mě nedochází k tak intenzivním patologickým neurastenickým poruchám, díky kterým bych Samotáře (nebo třeba Nevolnost) pochopil a v plné míře docenil.