Zběsilá jízda
William Gibson
Sprawl, kniha 3. Vstupte do Gibsonova jedinečného světa – lyrického i mechanického, erotického i plného násilí, střízlivého i vzrušivého – v němž mnohonárodní společnosti a desperáti vybavení nejmodernější technologií soupeří v boji o moc a cestují do počítači generovaného vesmíru zvaného kybersvět. Do tohoto světa přichází Mona, mladá dívka s temnou minulostí a nejistou budoucností, jejíž život se ocitá ve střetu se světově slavnou hvězdou senzonetu Angie Mitchellovou. Od dětství se Angie uměla dostat do kybersvěta bez počítače. Z nitra kybersvěta řídí únos přízračná entita, která vytváří plány pro Monu, Angie a veškeré lidstvo, plány, které nelze nijak kontrolovat a ani poznat. A za zápletkou probleskuje stínová Yakuza, mocné japonské podsvětí, jehož vládci nelítostně manipulují lidmi a událostmi tak, aby vyhovovaly jejich záměrům… anebo si to alespoň myslí.... celý text
Literatura světová Romány Sci-fi
Vydáno: 1998 , NávratOriginální název:
Mona Lisa Overdrive, 1988
více info...
Přidat komentář
Celkem slušný (lehce sci-fi) thriller, kterému škodí neskutečně moc postav a to, že jde o pokračování uhrančivého Neuromancera. Tohle fakt (zpětným pohledem) nemá s kyberpunkem moc společnýho. Jsem z toho "pozdního" Gibsona tak otrávenej, že jsem se po přečtení Mony pustil znovu do Neuromancera, abych si ověřil, že je to skutečně úplně jiná liga. Neuromancer má dokonale prokreslenej celej svět, ale tohle pokračování jako by se snad ani neodehrávalo ve stejnym vesmíru. Mona působí, že se odehrává v naší současnosti. Možná to svědčí o tom, jak moc se Gibson trefil. Ale Neuromancer je nervní, nabitej nápadama, svalovejma štěpama, vylepšeníma, neony. Tady neni nic. Motivace postav jsou taky dost pochybný. A když se to vezme kolem a kolem, nedozvíte se vlastně už nic, co byste nevěděli na konci Neuromancera... Dlouhé čekání na překlad se nevyplatilo.
(SPOILER)
Sorry, budou kvanta spoilerů, nevim jak o tom bez nich něco napsat :)) Tak nakonec jsem většinu z toho pochopil - teda asi :D Chápu, že ony entity zrozený v kyberprostoru toužily po vytvoření jeho alternativní verze, nezávislý a skrytý před člověkem, a chápu, že k něčemu takovýmu potřebovaly dobrovolnej svazek mezi UI a člověkem s unikátní vazbou na kyberprostor. Chápu i motivace většiny postav - u konstruktů jako je Fiňák je to jasný, u Molly zrovna tak, stejně jako Mona, i když tam nevim jak dlouho jí může něco takovýho naplňovat, Angie, no dejme tomu, vzhledem k její, jak jsem napsal, unikátnosti. Ale Bobby? Proč jako? Vážně jeho ambice sahaj tak daleko, aby se do toho vložil takhle radikálně? Nebo je to mnohem jednodušší, a prostě chtěli bejt spolu, bez všeho Sense/netovýho pozlátka - a jestli, tak zase, proč takhle? Nebo od každýho něco? To jsou otázky, na který asi nikdy nedostanu odpověď.
Každopádně, knížka je super, určitě si v budoucnu celou trilogii projedu ještě jednou, třeba mi nějaký souvislosti ještě docvaknou, no a třeba taky ne :)) Všem kyber nadšencům ale návštěvu Sprawlu určitě doporučuju, stojí to za to.
Asi nejslabší z celé trilogie. Přišlo mi, že značnou část knihy se seznamujeme s hrdiny (starými i novými). Zároveň se děj nikam moc neřítí, vše se pomalu připravuje a lajnuje k možnému velkolepému finále. Které ale tak velkolepé zase není. Čekal jsem více informací k oněm UI, kolem kterých se všechny knihy více méně točí. A ono (takřka) nic.
Jsem tak nějak na rozpacích. V očekávání těžko stravitelné nálože jsem tentokrát četl pomalu a pečlivě ve snaze tomu porozumět na 100%, ale já prostě nevím. Atmosféra je stále slušná a tentokrát bych i řekl, že jsem jednotlivé dějové linky zpracoval docela dobře, ale ten konec (a celý ten smysl) jsem prostě stále nějak nepobral. Částečně to může být tím, že Mona docela často odkazuje na předchozí díly, ze kterých mám problém si vybavit prakticky cokoli vyjma semtam nějakého jména (ty hodlám v nejbližší době znovu oprášit se stejnou důkladností), ale i tak mi to přijde nějaké... nevím, nejasné, nedořešené? Je to opravdu tak triviální, jak mi na první pohled připadá (jedna holka nesnáší druhou), nebo jsem to prostě jenom nepochopil?
Možná svůj komentář ještě upravím, až se ke knize dostanu znovu, protože vícero čtení je pravděpodobně nutné. Do té doby dávám váhavé 3*.
První vydání u nakl. Návrat jsem v době vydání odmítl číst pro "nepřeklad". Takže jsem se dočkal až letos a konečně mohl důstojně zakončit trilogii Sprawl. Gibson prostě umí a baví mě pořád, první dva díly mám načtené opakovaně a s touto knihou to nebude jinak.
Zběsilá možná, jízda ani omylem. Pravděpodobně vinou zmršeného překladu zcela nečitelná kniha. Některé pasáže nedávají smysl ani po několika přečteních. Ani samotný děj není nějak extra zajímavý a bez znalosti předchozích dvou dílů je nepochopitelný.
Chudák Gibson - tato kniha je známá tím, že se jedná o vůbec nejhorší "PŘEKLAD" Gibsona a možná knížky vůbec. Kéž by někdo znovu vydal po 20 letech tento poslední díl trilogie Sprawlu s novým překladem (jak už s stalo u prvních dvou dílů). I tak, ale jsem rád, že jsem přečetl celou trilogii. Gibsona prostě můžete buď milovat nebo nenávidět, nic mezi tím.
Závěr trilogie Sprawl. Tato kniha mi z trilogie přišla asi nejslabší a ještě ve 3/4 knihy jsem uvažoval 3 hvězdičky, ale v závěru se všechny vlákna příběhu opět hezky protla. Toto je taky současně největší potíž při čtení Gibsona. Rozhraje 4 různá dějová vlákna, po kapitole střídá hlavní hrdiny a zpočátku nemají nic společného. Všechno se vysvětlí až na konci, v průběhu se Gibson vysvětlováním nenamáhá. Celá trilogie Sprawl by se zasloužila druhé přečtení, pak by člověk chápal víc věcí, které mu unikly, protože nechápal celek mozaiky.
Autorovy další knížky
2019 | Neuromancer |
2015 | Hrabě nula |
2008 | Jak vypálit Chrome |
1999 | Mašina zázraků |
2020 | Médium |
Tady už jsem opravdu rozpolcen. Gibsonovo psaní mám ohromně rád, ale v tomhle dílu už vážně dost chybí nosné myšlenky – navíc se i v tom jazyku, mám dojem, výrazně otupil. Ve srovnání s Neuromancerem jsem dost zklamán, a uvažuju i o třech hvězdičkách... Ale když to srovnám se zbytkem kyberpunku, sci-fi nebo i fikce obecně, tak by to asi nebylo fér.