Supermodelka a krabice Brillo
Don Thompson
Jak je možné, že se vosková figurína bývalé supermodelky prodala bezmála za dva a půl milionu dolarů? Jak se mění postavení aukčních síní a galerií v době pokračující digitalizace? Na tyto i další otázky vám odpoví kniha Supermodelka a krabice Brillo, která je pokračováním bestselleru Dona Thompsona Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů (česky KNIHA ZLÍN, 2010) a jako taková si jistě získá každého čtenáře se zájmem o moderní umění. Don Thompson opět nahlíží do zákulisí světového trhu s uměním, jehož ceny zaznamenaly raketový růst pouhé dva roky po pádu banky Lehman Brothers a vypuknutí ekonomické krize, a zamýšlí se nad tím, nakolik tento vzestup ovlivnily ekonomické zákonitosti a marketingové strategie, nakolik peníze podmiňují společenský status, i nad fenoménem celebrit. Svou pronikavou, humorem okořeněnou analýzu opírá o vlastní výzkum a rozhovory se zástupci aukčních síní a obchodníky s uměním z celého světa od New Yorku přes Abú Dhabí až po Peking. První vydání.... celý text
Literatura naučná Umění
Vydáno: 2014 , Kniha ZlínOriginální název:
The Supermodel and the Brillo Box
více info...
Přidat komentář
V poslední době se trochu zajímám o umění, tím chci říct, že jsem nevzdělaný amatér, co viděl z dálky pár obrazú, trochu maluje a jinak o tom ví prd. Naštěstí i lidé bez zkušeností a inteligence múžou šířit názor. Velká část naší společnosti byla vybudována právě na tomto faktu, takže vás teď musím oblažit i o ten svúj. Tato kniha NENÍ o umění. Pod slovem umění si především představuji formu, jakou je možné pomocí obvykle vizuální kreativity přenést či přímo vyvolat myšlenku, sdělit dojem, vyjádřit emoci nebo minimálně esteticky vyplnit prostor. Tato kniha je spíše o tom, že na zem vysypete hromadu bonbonú a přesvědčíte někoho, aby si to za miliony dolarú koupil. Já bych to pojmenoval jako marketingový ojeb. A tato kniha je přesně o tom, kdo koho ojebává, jakým zpúsobem se ojebává, kdo jsou ojebaní a proč vlastně někdo chce být ojebaný. Není na tom nic špatného, žijeme v komerční společnosti a když se rozhlídnete kolem sebe zjistíte, že marketingový ojeb je výdobytek, který si mnoho z nás dopřává s velkou oblibou a ani nemusí jít o rádoby umění. Ano, je spousta lidí, kteří by se bili do krve za to, že díla v knize uvedená uměním jsou. Obvykle to říkají proto, že jsou řádně ojebaní nebo nemají odvahu říct, že císař je nahý. Autor si však názory na umění nechává pro sebe a jen popisuje tu mechaniku jakou se trh s uměním řídí, což je trochu škoda, víc bych ocenil, kdyby byla tato kniha psaná formou esejí i když bych s nimi třeba nesouhlasil. Thompson má řekl bych až chorobnou oblibu používat v každé větě minimálně dvě čísla potažmo číslovky, s čímž by se měl jít asi léčit nebo si jeho další knihu nekoupím.
Skvělá kniha pro fanoušky moderního umění, ale i pro ty, kdo do tajů moderního umění začínají pronikat. Jak je možné, že je někdo schopen dát tolik peněž za dílo, které je pro jiného čmáranice? Jak se tvoří cena díla? Jací současní umělci hýbou trhem s moderním uměním? Jak to chodí v aukčních síních? Na všechny tyto otázky Vám knížka odpoví.
Knížku jsem četla celkem dlouho, protože obsahuje velké množství informací, které jsem musela vstřebat. Don Thompson je skvělý autor, který Vás vtáhne do světa umění a nepustí. Doporučuji všemi deseti. Z knížky jsem byla nadšená, i když jsem před jejím přečtením nevěděla o světu moderního umění vůbec nic.
Dan Thompson pokračuje ve své krasojízdě a je to opět počtení více než zábavné. Oproti předchozí knize se tentokrát více zaměřuje na principy oceňování uměleckých děl, důležitost jména umělce, ale i sběratele a spolupráce s aukčními domy či galeriemi. Značka a jméno, to je přesně to, oč tu běží. Staří známí jako Damien Hirst nebo Jeff Koons nestačí udivovat, zatímco se k nim připojil tentokrát i Takashi Murakami nebo Aj Wej-wej. Obrazová příloha je sice malá, ale jako důkaz postačí. Líbilo se mi též, jak autor zpracoval vliv ekonomické krize na prodej umění nebo rozdíly mezi asijským a evropským kontinentem.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2010 | Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů |
2014 | Supermodelka a krabice Brillo |
2018 | Oranžový balonkový pejsek |
Bavilo mě to míň než první kniha, protože je to víc ekonomické než předtím. Ale rozhořčená jsem stejně. Ani po druhé knize stále nechápu, jak může někdo dát 15 milionů dolarů za orgastického manga naháče... Ale já obecně nemám ráda sochy a plastiky. U obrazů jsem shovívavější.
Stejně si ale musím říkat, že kam to ten svět umění spěje... :D
První polovina knihy mi připadala jako rozšíření "žraloka", říkala jsem si, že by stačil jen rozšířený dotisk, obsahující nové události po bankovní krizi. Ale druhá půlka už byla "nová". Tak si nakonec ještě opravdu přečtu toho balonkového pejska.