Syndrom Loutky
Dina Rubina
Když osmiletý chlapec Peťa Uksusov sleduje, jak rusovlasá slečna padá z okna (jako loutka!), netuší, že tento zážitek nastartuje dvě největší posedlosti jeho života: loutky a Lizu. Ještě tentýž večer si autista Peťa začíná hrát s loutkami ostatních dětí a předvádí naprosto unikátní dovednosti a nadpřirozené výkony. V jeho rukou panenky a loutky doslova ožívají. Druhý den si Péťa všimne zrzavé holčičky v kočárku před obchodem s potravinami a uchvácen její krásou (vypadá jako panenka) se rozhodne, že jí unese. Když se Liza vrátí k otci, Peťa zjistí, že je dcerou ženy, která spáchala sebevraždu. Péťa dlouhé roky nespouští dívku z dohledu, a když Liza začíná studovat vysokou školu, rozhodne se nadobro od otce odejít. Od otce, právníka s pochybnou pověstí a podivnými sexuálními úchylkami...... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2018 , OmegaOriginální název:
Синдром Петрушки, 2010
více info...
Přidat komentář
Zajímavá a čtivá kniha, která sice má svá postupná odhalení příběhu v pozadí, ale ten přichází jen mimochodem, bez napětí, není vrcholem vyprávění. Zajímavý je totiž samotný život Péti a Lízy, subtilní, psychicky nevyrovnané rusovlásky a jejího muže oddaného světu loutek.
Velmi se mi líbilo odhalování pro mě méně známého prostředí Ruska, zvlášť historie a atmosféra Lvova (teď už ukrajinského) byla vykreslena velmi přitažlivě. A pak sugestivní popis toho, jak určité téma či obor prorůstá životem člověka, který je v něm mistrem, jak díky tomuto sepjetí zakouší uznání i úspěch, ale stejně tak je příčinou mnohého jeho neštěstí. Petr v závěru vyslovuje touhu se od tohoto údělu osvobodit, jenže - kým by byl bez svého loutkářského mistrovství, bez své celoživotní vášně?
Jediné, co jsem v knize postrádala, byl Lízin pohled. Ačkoli se kolem ní skoro všechno točilo, ona sama stála pořád jakoby v pozadí. Byl to snad autorčin záměr, jímž naznačovala, že je Líza přiliš loutkou, než aby měla svůj vlastní hlas?
Druhá kniha od autorky (Bílá holubice...) a stejná zkušenost - výborné popisy s tajemným pozadím komplikovaného příběhu, nad nímž se zvedá mlha jen místy, občas a neochotně, a tedy za dlouho.
Popisy míst jsou brilantní, jako byste tam byli - dnes i v minulosti (tady mne v případě Prahy trochu zaskočilo, proč by si někdo, kdo město zná a dojede z letiště autobusem na Dejvickou, bral tam taxíka, aby dojel do Valdštejnské, na metru Malostranská, tedy pohodlně dvě stanice metrem, no nic, proti gustu; a také, že se platilo eurem, i s účtenkou - že by turisti na Kampě měli takové "privilegium"?).
Zde ohromuje především starobylý Lvov či kupecká Samara, ostrov Sachalin, okrajově "maskulinní" Petrohrad a samozřejmě Izrael. Stejně detailní jsou popisy loutek a vhledy do tohoto umění všech stylů (a teprve teď jsem si všimla původního titulu, Petruška, jak víceznačně pasuje!). A zejména jsou obratné popisy osob a jejich psychického rozpoložení (včetně syndromů a chorob), prokládané vyprávěními jejich, o nich či o komkoli jiném. Jenže ve výsledku se toho na mě jako čtenáře neúprosně stále valí všeho moc, ani chvilka vydechnutí, spíš nutnost stále víc se koncentrovat kdy, kde, kdo, co a proč, a jak to celé souvisí v celé košaté rozehrané partii.
Autorka trochu moc tlačí na pilu: psaní jí jde od ruky, ale někdy je prostě méně více. Přes pečlivé a soustředěné (a na můj vkus dlouhé a pomalé) čtení se mi stejně nepodařilo poskládat všechny střípky informací, vyprávění, vzpomínek, dopisů a zápisků mnoha různých vypravěčů tak, abych měla jasno aspoň v zachycených rodinných vazbách a poměrech i dobách a místech, kdy se dotyční postupně nacházeli, setkávali, odcházeli a vraceli se, a umírali.
Atmosféra houstla každou stránkou, "antických" dramat jakoby přibývalo, mystika a pověry přispívaly ke vzniku ba bujení šílenství různých typů a rozměrů, až nakonec vlastně do menší či větší míry postihlo všechny hlavní aktéry. O vícero zdravotních tragédiích "syndromu šťastného dítěte" a s ním úzce souvisejících lidských neštěstích ani nemluvě.
Tohle není čtení ani náznakem oddychové, a už vůbec není vhodné pro citlivky, ostatně ani hloubavým neudělá zrovna moc dobře, a se stupňující se hrůzou směřující k otevřenému konci to rozhodně není ani pro někoho, kdo oblibuje uzavřené příběhy, nejlépe s happy-endem.
Bez úchvatných pasáží o loutkářství a navštívených místech by to byl pro mne nervydrásající až nechutně neúnosný psychothriller.
Pozn.: abych se oprostila od temné stránky extrémních vášní a psychického narušení, budu raději vzpomínat právě na loutky, loutkářské umění a profesi vůbec, které jsem za celý život nevěnovala pozornost, nikdy nevyhledávala a neocenila. Tady mi autorka předestřela úplně jiný pohled na vyjádření mnoha lidských hnutí právě prostřednictvím loutek, více či méně komplikovaných. A jaký um a umění je třeba u skutečně kvalitních loutkoherců, spíše loutkářů, tvořících jak loutky, tak jejich příběhy a vdechujících tomu neživému život.
Zajímavá, netradiční a rozhodně výborná kniha. Chce to věnovat pozornost i malým detailům, aby vše hezky zapadlo. Českým čtenářům jistě udělá radost část děje odehrávající se v Praze. Vše začíná pozvolna, postupně se rozmotává, aby poslední třetina byla ta, kterou zhltnete jedním dechem.
Da se říct, že pravdu mají jak recenze s vysokým, tak nízkým hodnocením. Jsem si jistý, že záleží, v jakém rozpoložení čtenáře kniha zastihne.
Spousta informací o loutkách, které mě donutily nejednou odběhnout a načíst si o dané zmínce víc.
Jako poslední věc bych určitě všem doporučil četbu co nejméně kouskovat a pustit se do ní, až na ni budou mít opravdu čas.
Někdy bych potřebovala na hodnocení dobré knihy aspoň deset hvězd, ale dnes poprvé mě napadá, že bych potřebovala i více palců než ten jeden jediný, kterým mohu ocenit skvělý komentář.
Jenže mám smůlu, takže můžu jen poděkovat za úžasnou ódu, kterou rozehrála ve svém komentáři orinka3. Přesně jak píše - nejen úchvatný historický Lvov (a bloudění Idy Kaminské v jeho ulicích), Sachalin s ozvěnami japonské i korejské kultury; Jeruzalém a celý Izrael, viděný úplně jinýma očima, ale taky Praha a její popisy, které doslova berou dech i tomu, kdo v jejích ulicích strávil mnohá léta.
Příběh se vrací daleko do minulosti, obsáhne část především středoevropské historie, ale nabídne čtenáři mnohem víc. Kdybyste doposud nikdy neslyšeli o holokaustu, tady na vás dopadne s obrovskou silou, a přesto jen tak mimochodem. Pokud jste se doposud nezajímali o loutkářství, po přečtení téhle knihy začnete tušit, o co jste přišli.
A tak bych mohla pokračovat, takže jen doporučím: přečtěte si tuto neuvěřitelnou knihu sami. Jen ještě malé upozornění: v citátu F. Bacona patří do té třetí kategorie, takže pomalu, odkrývat vrstvu za vrstvou, žvýkat a trávit!
"Na Karlově mostě už se čile ochodovalo, nabízelo, malovalo, obveselovalo, hrálo divadlo i muzicírovalo. Monumentální hřeben mostu, čítající šestnáct mohutných oblouků obložených tesanými kameny, seděl pevně ukotven v řece a cedil pozvolna plynoucí vodu zimní Vltavy. Široká zasněžená cesta byla podél kamenných zídek obsazena malíři na rozkládacích látkových stoličkách, muzikanty a loutkáři a také celou družinou hrnčířů a dřevořezbářů, kteří bloumali kolem svých stánků a stojanů a pokuřovali."
Naivně od knihy očekávám, že by měla mít začátek, prostředek a konec a celé to ještě dává smysl. Tato kniha jde jiným směrem. Už před prostředkem jsem se dokonale ztratila v současných i minulých časech, městech, kde se děj právě odehrává a duševních rozpoloženích hrdinky. Nedočteno.
Kdyby tato kniha byla symfonickou básní, tak věřím, že po doznění posledních tónů by v koncertní síni nastalo hrobové ticho. Posluchači by byli natolik omráčeni tím, co uslyšeli, že by se napřed museli probudit ze svého zážitku. A až pak by teprve nastal burácivý a nekončící potlesk vestoje. Román se nedá jednoduše popsat. Vlastně ani složitě. Já jsem ho dočítala s bušícím srdcem a dojem, který ve mně zanechal, se nedá ničím vyjádřit. Obrazy prostředí, kterými procházejí postavy z románu, se otevírají před očima, jako bychom je viděli promítané na plátně. Ať už je to Lvov, Praha, Sachalin, Jeruzalém. Nic tu není vymyšleného, všechno tu žije. Spalující láska dvou lidí, kteří jako by nebyli z tohoto světa. Oživlé loutky v mistrovských prstech Petra, trpící Líza a její dvojnice Ellis. Obětavá Basja, divoký Romka... i ti další, stejně důležití. Moc ráda bych sdílela svůj prožitek s někým, kdo by cítil jako já, jakou krásu to autorka vyslala do světa. A nejhlubší poklona překladatelce. Nádhera je slabé slovo.
Nedočetla. Asi pro mě "psychologické romány" úplně nejsou. Přišlo mi to zdlouhavé, docela nudné.
Knihu jsem strašně dlouho odkládala a nakonec se fakt divila, proč jsem to udělala. Byla jsem nadšená, slova mi pod očima jen klouzala. Miluji zdánlivě poklidné vypravčské počiny se zneklidňujícími detaily. Při čtení jsem si musela vzpomenout na svou oblíbenou Alici Carterovou a její Magické hračkářství nebo Noci v cirkuse.
Na můj vkus zbytečně zdlouhavé. A jelikož se jedná o psychologický román, vyžaduje čtení větší soustředění. Proto bych uvítala, kdyby měl příběh o to větší spád a dějovost.
Psychologický román, celkově trochu náročnější četba, ale hodnotím velmi kladně hlavně pro určitou odlišnost proti anglo-americké literatuře, kterou hlavně čtu.
Náročnější, ale inteligentní čtení. Dobře propracovaný společenský román. Zpočátku může čtenáře odradit pomalejší tempo vyprávění, ale vyčkejte, jakmile začnou být odhalovaný různé skutečnosti z minulosti hlavních hrdinů, lépe se do příběhu začtete. Líbí se mi kombinace loutkového dramatu a psychologického románu. Ideální pro všech, kteří od knihy čekají "něco víc".
Štítky knihy
sexuální úchylky autismus ruská literatura psychologické romány loutky posedlost
Autorovy další knížky
2018 | Syndrom Loutky |
2016 | Bílá holubice z Córdoby |
1989 | Dům za zelenými vrátky |
2003 | Už přichází Mašiach |
2013 | Dvojité priezvisko |
Vím, že se k této knize ještě vrátím.
Je zvláštní. Jiná. Děsivě smutná, bez východiska. Ale přeci to dobře skončí. Nebo ne?