Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele
Markéta Švamberk Šauerová
Nároky na pedagogickou profesi stále vzrůstají, zvyšuje se počet žáků a studentů se specifickými vzdělávacími potřebami, stoupá pedagogická odbornost řady rodičů a jejich zájem o spolupráci se školou. Na druhé straně se však učitelé setkávají i s výrazným nezájmem některých zákonných zástupců žáků o školní vzdělávání jejich dětí. Stresové faktory, které na osobnost učitele působí ze všech stran, vedou u pedagogů nejen k častému poškození jejich zdraví, nárůstu psychosomatických obtíží, ale zejména ke stále častějšímu výskytu syndromu vyhoření. Právě na uvedený fenomén moderní doby se snaží reagovat tato publikace, která nabízí teoretická východiska pro porozumění vzniku a vývoji daného jevu. Předkládá techniky účinné prevence, jimiž mohou učitelé pečovat o vlastní duševní zdraví a předcházet vzniku syndromu vyhoření (případně redukovat jeho dopady v situaci, kdy k projevům vyhoření již došlo). Důraz je mimo jiné kladen také na hledání pozitivní motivace k výkonu svého povolání (tzv. pozitivního scénáře života), na využití metod koučinku i autokoučinku, tutoringu, kazuistických seminářů či bálintovských skupin. Nechybí ani obvyklé metody osobnostního rozvoje a duševní hygieny.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
příručky samoléčba, autoterapie učitelé, učitelky, pedagogové rozvoj osobnosti, osobní rozvoj psychohygiena zdravý životní styl zvládání stresuAutorovy další knížky
2016 | Jak přežít svou vlastní pubertu - i s učiteli a rodiči |
2013 | Speciální pedagogika v praxi |
2018 | Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele |
2013 | Specifika edukace seniorů |
2015 | Zážitková pedagogika - zdroj inspirace v edukační praxi |
Knihy z edice Pedagogika mám ráda, začala jsem je číst během studia na vysoké škole, přinesly mi řadu potřebných teoretických informací a mnoho příkladů z praxe, dnes už je čtu v rámci samostudia (a ze zvídavosti). Po přečtení této publikace mám rozporuplné pocity. Určitě se jedná o složité téma, stres skutečně doprovází pedagogické pracovníky na každém kroku, obzvlášť v případě práce se sociálně znevýhodněnými či jakkoliv postiženými žáky. Praktických příkladů mohlo být více (ale je to jen subjektivní pocit). Trochu mě pobavily pasáže o wellness, možná by byl přínosný pro učitele, ale myslím si, že s rodinami není možné počítat s wellness víkendem třikrát ročně a v létě s dalším týdnem s ohledem na finanční stránku (těžko začne zřizovatel na takové pobyty přispívat, i když s odlišnou péčí se můžeme setkat třeba v jiných zemích). Oceňuji bohatý seznam testů zabývajících se syndromem vyhoření. Možná mi chyběla alespoň malá část zabývající se následnou péčí o osoby postižené syndromem vyhoření (tato kniha se zabývala více prevencí), domnívám se, že je spíše ojedinělý, pokud je jím jedinec postižen, rozhodně se podle mne do školy už nevrátí.