Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny
Martin Strouhal
Kniha je určena učitelům i studentům pedagogiky, učitelství i širší pedagogické veřejnosti. Představuje koncept teorie výchovy jako komplexně založené reflexe zohledňující metodologickou dvojznačnost východisek v myšlení o výchově: východisko filosofie a východisko vědy. Čtenář v textu nalezne rozbor pojmů, bez nichž se teorie výchovy neobejde (diskurs, formativní proces, zájem, autorita, vzdělání, kultura, teorie, praxe aj.). Autor se ptá, zda soudobé pedagogice s jejím důrazem na „akci“ a „zážitek“ nechybí zájem o hlubší reflexi právě těchto základních pojmů. Polemizuje s pokusy chápat výchovu skrze jednoznačné definice, zdůrazňuje antinomickou, kontradiktorickou podstatu procesu výchovy a celé pedagogické teorie. Upozorňuje na nebezpečí skryté v zapomnění na význam ideálu ve výchově a odmítá rezignaci na hledání hodnotících měřítek v době tzv. postmoderny. Smyslem této knihy je přispět k hledání komplexního pojetí výchovné teorie.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
studenti výchova učitelé, učitelky
Autorovy další knížky
2014 | Teorie výchovy: tradice, současnost, perspektivy |
2013 | Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny |
2010 | Émile Durkheim - sociolog a pedagog |
2016 | Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání |
2017 | Vzdělání a dnešek |
Tuto knihu jsem začala číst kvůli jejímu autorovi, který nám přednášel teorii výchovy a byl mi velmi sympatický. Ovšem styl, jakým píše, se nečte snadno. Některé kapitoly byly čtivější, některé méně, ale popravdě jsem se místy textem přímo prokousávala. Psát o teorii výchovy tak, aby to nebylo nudné je oříšek, zatím se mi z této oblasti nejvíce líbila kniha Horsta Heidbringa.