To ty jsi Daniel
Hanna Krall

Ve své knize reportáží To ty jsi Daniel zachytila současná polská spisovatelka a reportérka Hanna Krallová osudy polských, židovských i německých postav v době druhé světové války, za totalitního režimu i v současnosti. Příběhy psané formou reportáží představují osudy konkrétních lidí, jejichž charakter je hluboce psychologicky prokreslen.... celý text
Přidat komentář


Kniha se skládá z povídek, příběhů lidí se kterými se H. Krallová setkala. Tito lidé jsou zasaženi holokaustem a bolestné vzpomínky si nesou celý život. Působivá je i forma, kdy se nejdená o ucelený příběh, ale většinou jen o okamžik, úryvek rozhovoru, z nějž bolestně vytryskne věta, vzpomínka ...
Autorovy další knížky
2018 | ![]() |
1999 | ![]() |
1997 | ![]() |
2006 | ![]() |
2011 | ![]() |
Příběhy i slova jsou těžké jako kámen, ale jejich zápis je jednou z mála možností, jak si pamatovat (pokud budeme chtít) aktéry, místa a sebe jako pozorovatele-čtenáře-posluchače. Reportáže se tak staly svým způsobem pomníky či náhrobky se jmény lidí zastíněných všeobecnými pojmy shrnujícími vše do masovosti národů a památníků čnějících nad horizont (jako třeba Westerplatte). Některé osudy zůstávají až do poslední stránky knihy anonymní, ale i tak uvnitř zanechávají pocit zhlédnuté staré skupinové fotografie, kde krom vašich blízkých jsou zachyceni i ti bezejmenní, u kterých jen hádáte, kým byli a víte, že chodili místy, kterými chodíte dnes vy, a že možná věděli o těch vám známých tvářích víc než vy – a proto se pro vás stávají Někým.
V jednom rozhovoru pro polský rozhlas Krall řekla, že se neptá, ale poslouchá vyprávění svých hostitelů, povídá si s nimi. V textu není stopy odsouzení, ale ani slitování, každý je sám sobě soudcem a o to víc si lze před očima promítnout scénu s jedním stolem, u kterého sedí vyprávějící a Krall. A její trpělivé oči, ve kterých ten druhý vidí zřetelně jen svůj odraz.
„Nachman z Horodenki pyta Pinchasa z Korca, czy profesor nowożytnej historii przypomina mu jeszcze króla Dawida. Na co Pinchas z Korca mówi, że człowieka poucza jego własna dusza. Nie ma człowieka, którego dusza nie pouczałaby bezustannie.
- Dlaczego więc człowiek jej nie słucha? zamyśla się Nachman z Horodenki.
- Dlatego, że dusza uczy bezustannie, ale wszystko mówi jeden raz i nie powtarza.“