To ty jsi Daniel přehled
Hanna Krall
Ve své knize reportáží To ty jsi Daniel zachytila současná polská spisovatelka a reportérka Hanna Krallová osudy polských, židovských i německých postav v době druhé světové války, za totalitního režimu i v současnosti. Příběhy psané formou reportáží představují osudy konkrétních lidí, jejichž charakter je hluboce psychologicky prokreslen.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize To ty jsi Daniel. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Kniha se skládá z povídek, příběhů lidí se kterými se H. Krallová setkala. Tito lidé jsou zasaženi holokaustem a bolestné vzpomínky si nesou celý život. Působivá je i forma, kdy se nejdená o ucelený příběh, ale většinou jen o okamžik, úryvek rozhovoru, z nějž bolestně vytryskne věta, vzpomínka ...
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha To ty jsi Daniel v seznamech
v Přečtených | 7x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 5x |
v Chci si koupit | 1x |
Autorovy další knížky
2018 | Srdcový král |
1999 | Stihnout to před Pánem Bohem |
1997 | Tanec na cizí veselce |
2006 | To ty jsi Daniel |
2011 | Důkazy pro... |
Příběhy i slova jsou těžké jako kámen, ale jejich zápis je jednou z mála možností, jak si pamatovat (pokud budeme chtít) aktéry, místa a sebe jako pozorovatele-čtenáře-posluchače. Reportáže se tak staly svým způsobem pomníky či náhrobky se jmény lidí zastíněných všeobecnými pojmy shrnujícími vše do masovosti národů a památníků čnějících nad horizont (jako třeba Westerplatte). Některé osudy zůstávají až do poslední stránky knihy anonymní, ale i tak uvnitř zanechávají pocit zhlédnuté staré skupinové fotografie, kde krom vašich blízkých jsou zachyceni i ti bezejmenní, u kterých jen hádáte, kým byli a víte, že chodili místy, kterými chodíte dnes vy, a že možná věděli o těch vám známých tvářích víc než vy – a proto se pro vás stávají Někým.
V jednom rozhovoru pro polský rozhlas Krall řekla, že se neptá, ale poslouchá vyprávění svých hostitelů, povídá si s nimi. V textu není stopy odsouzení, ale ani slitování, každý je sám sobě soudcem a o to víc si lze před očima promítnout scénu s jedním stolem, u kterého sedí vyprávějící a Krall. A její trpělivé oči, ve kterých ten druhý vidí zřetelně jen svůj odraz.
„Nachman z Horodenki pyta Pinchasa z Korca, czy profesor nowożytnej historii przypomina mu jeszcze króla Dawida. Na co Pinchas z Korca mówi, że człowieka poucza jego własna dusza. Nie ma człowieka, którego dusza nie pouczałaby bezustannie.
- Dlaczego więc człowiek jej nie słucha? zamyśla się Nachman z Horodenki.
- Dlatego, że dusza uczy bezustannie, ale wszystko mówi jeden raz i nie powtarza.“