Úvahy o chasidismu

Úvahy o chasidismu
https://www.databazeknih.cz/img/books/23_/236820/mid_uvahy-o-chasidismu-236820.jpg 4 7 7

„,Byl jednou jeden blázen, kterého přezdívali Golem, tak byl pošetilý. Ráno při vstávání mu vždycky přišlo zatěžko ponacházet všechno svoje šatstvo, takže se večer, mysle neustále na to, často bál usnout. Jednoho večera si konečně dodal odvahy, vzal do ruky tužku a papír a při svlékání si zaznamenával, kam každý svršek odložil. Ráno, dobře naladěn, vytáhl lístek a četl: ,Čepice’ - tady, a nasadil si ji, ,kalhoty’ - ty jsou zde, a vlezl do nich, a tak dále, až měl už všechno na sobě. ,Ale já, kde jsem já?’ ptal se pak celý smutný, ,kde jsem jenom zůstal já?’ Marně hledal a hledal, nemohl se najít. – A tak je to i s námi,´ řekl rabi.“ Oblíbená knížka z pera jednoho z největších znalců židovství a chasidismu obsahuje v šesti kapitolách řadu komentovaných příběhů, vyjevujících různé stránky hlubokého učení chasidů (doslova „zbožných“), jejichž domovem byla kdysi Halič.... celý text

Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: , Vyšehrad
Originální název:

Der Weg des Menschen nach der chassidischen Lernen


více info...

Přidat komentář

Mimir
12.11.2021 4 z 5

Začni sebou, ale nekonči tam...spoznaj sa, nájdi svoje JA, ale neurob z neho modlu.

"Keď rabi Chajim z Sadce ženil svojho syna s dcérou rabiho Elizera, vstúpil deň po svadbe k otcovi nevesty a povedal: Priateľu, odteraz si mojim blízkym príbuzným, smiem ti teda povedať, čo trápi moje srdce. Vlasy aj bradu mám už šedivú, ale ešte som neučinil pokánie! Ach vy máte v hlave len seba, odpovedal mu rabi Elizer, zabudnite na seba a myslite na svet!"

Eldar80
19.01.2016 3 z 5

Tato maličká kniha se skládá ze tří pojednání na téma chasidské mystiky. V první Buber vysvětluje přístup chasidů k životu jako něčemu nutně žitému teď na této zemi. Vidíme zde odlišnou fixaci na jiný svět v protikladu mezi křesťanstvím a judaismem. Chasidští mystikové říkají: je pouze jeden sjednocený svět. Vidíme zde stejné napomínání k bdělosti a právě teď žitému životu jako třeba v tibetském budhismu. Už z této velmi krátké práce lze rozlišit značné rozdíly mezi myšlením křesťanů a Židů. Je to několik vysvětlení ke krátkým chasidským příběhům. Druhé pojednání ukazuje jak by navrát k myšlenkám chasidů mohlo pomoci vyléčit západní společenský svět. A ve třetí stati odpovídá Scholemovi na jeho kritiku pojetí mystiky v chasidismu. Kniha je zakončená na velikost knihy dlouhým doslovem popisující hlavní body Buberova života. Dvě poslední pojednání byly na můj vkus příliš filozofické. Horší však bylo, že při čtení třetí jsem vlastně nevěděl na co vlastně Scholemovi reaguje. To se mi vysvětlilo až po dočtení doslovu, který i tohle zmiňuje. 70%