Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye
Michael Chabon
V anglosaské literární tradici není mnoho knih, které by tematicky souvisely s Československem. Chabonův příběh se začíná odvíjet v New Yorku na podzim 1939; hlavní roli v něm hrají Samuel Klayman (později se přejmenuje na Claye), židovský chlapec z Brooklynu, a Josef Kavalier, který uprchl z Prahy před Hitlerem. Jeden má rád komiksy a brakovou literaturu, druhý zbožňuje Harry Houdiniho. Utvoří tým, v němž Sammy píše texty a Josef kreslí, vytvoří komiksového hrdinu a uspějí v jednom nakladatelství. Jde o mimořádně silný, citlivý příběh a zároveň o určitou mystifikaci - autor vytváří představu, že jeho hrdinové skutečně existovali. Za tuto knihu získal autor v roce 2001 Pulitzerovu cenu.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2016 , OdeonOriginální název:
The Amazing Adventures of Kavalier and Clay, 2000
více info...
Přidat komentář
Smisene pocity. Obcas kniha ma drive a tempo a nuti dotahnout aspon kapitolu a obcas sem se nebyl schopen prokousat strankou. Pasaze, kde byl dialog prerusen dvema strankami popisu okoli a atmosfery okamziku, me vylozene obtezovaly.
Do četby jsem se pustil hlavně kvůli tomu komiksovému tématu. Dostal jsem ale mnohem víc. Velký komiksový román, který milovníky superhrdinů může přivést zas jednou k velké literatuře. A pro ty, kteří komiksy opovrhují, to zas může být zajímavá sonda. Je dobré vědět, na kolik se to protíná se skutečností (odkazy na židovství autorů Supermana, obálka Kapitána Ameriky apod.).
Nebudu sice psát slohovku, ale ve zkratce řeknu, že autor je vážně génius. V té knize toho je tolik! Je to velké dílo, nejen tedy počtem stran, hlavně obsahem. Věřím, že to nesedne každému- je to kniha o životě, ale napsaná takovým způsobem, že si ji budu pamatovat ještě hodně dlouho. Dodám, že jsem mladší čtenářka, původně mi dělalo trochu problém se začíst, protože mi děj přišel ve finále takový o ničem, ale... jsem moc ráda, že jsem tomu dala šanci. V knize je mnoho zajímavých informací, některé se zakládají na pravdě, jiné nikoli. Má to ale své kouzlo. Doporučuji
21/2022 Epický román o Americe 20. století, o komiksech, kouzelnících, o Židech, o Praze, o druhé světové válce... Michael Chabon je génius, že tohle všechno dokázal poskládat dohromady. Příběh začíná v židovské komunitě v Praze (!), pro kterou je legenda o Golemovi živá. Mladík Josef Kavalír má ze všeho nejradši kouzlení a úniky ala Harry Houdini. Poté, co uprchne z Česka před Hitlerem, vytvoří se svým bratrance, Samem Klaymanem tvůrčí duo Kavalier and Clay a spolu začnou vydávat komiks se svým vlastním superhrdinou, tajemným Eskapistou... (V podstatě jde o převyprávěný příběh vzniku Supermana, kterého vymysleli židovští mladíci Jerry Siegel a Joe Shuster, kteří na něj ale následně prodali práva, prodělali všechny peníze a na desetiletí upadli v zapomnění). _____ Jakožto milovník a sběratel komiksů jsem byl touhle premisou pochopitelně zcela uchvácen. Chabon zručně kombinuje svou fikci se skutečností a skrze příběh Kavaliera a Claye velmi věrně popisuje dobu, kdy komiksoví hrdinové vládli světu a jejich příběhy se prodávaly v milionových nákladech - takzvaný Zlatý věk komiksu. Spojení historie komiksu a kouzlení s židovskou tematikou (superhrdina Golem) je neotřelé, až geniální. Asi od poloviny knihy ale začne příběh chvátat dál, rozvíjí se čím dál více postranních zápletek, hrdinové jsou vystavováni novým a novým překážkám - je fascinující sledovat Chabonovu představivost, se kterou jim poťouchle hází klacky pod nohy a nechává své hrdiny trápit občas až absurdním způsobem, jen aby nedošli svého štěstí. Pak už to není tolik o komiksech, ale o velkých dějinách 20. století. Nicméně autorovi se pořád, i na těch 600 stranách, daří držet čtenářovu pozornost a příběh pohromadě a vše spěje k velkému finále. Tohle je fakt velký americký román a není divu, že za něj Chabon dostal Pulitzera. K tomuhle se asi budu ještě v budoucnu vracet. Velká rehabilitace komiksu jakožto svébytného uměleckého média (s tím, že se tu nijak nezastírá, že je to taky obří byznys a o prachy jde vždy až na prvním místě) a taky vlastně asi jediný pořádný román o komiksech, který znám - pak už mě napadá snad jen Tajemný plamen královny Loany od Umberta Eca.
Upřímně, nechal jsem se na začátku napálit a měl jsem ten příběh za autentický, protože byl velmi "ze života". Je ale důležité říci (ostatně to v některých předchozích příspěvcích již zaznělo), že toto není kniha o komiksech, ale o lidech. A to o lidech svým způsobem komplikovaných, kteří ale zároveň žili v komplikované době. První půle je skvělá a napínavá, druhá něco z toho napětí ztratí, ani nevím proč, ale již neplynula tak lehce. Celkově ale rozhodně ta kniha stojí za přečtení.
Velký americký román, který kupodivu začíná v Praze. Vždycky mě fascinuje, když autor dokáže přirozeně propojit nesourodé světy. Jeden svět: Praha a její magično, Golem, židovské legendy. Druhý svět: Amerika, New York, Brooklyn, superhrdinové, komiksy. Další svět: Hitler, válka, holocaust. Ztráty. Vina přeživších. Osamělost. Antarktida. Homosexualita. Houdini, eskamotérství, jazz. Láska. A všechno dohromady to funguje a dává smysl, jedno každé téma má v knize svoje místo. Část mezi stou a třístou stránkou mě bavila méně, ale od druhé půlky už jsem se nemohla odtrhnout. Málokdy se při čtení modlím, aby příběh dopadl dobře, není fair do toho autorovi mluvit :-), ale tady jsem si nemohla pomoct.
Četla jsem kvůli čtenářské výzvě. Tato knížka mě moc mile překvapila. Moc jsem od ní nečekala, ale byla vážně super. Ač od dětství komiksy nevyhledávám, moc jsem si tuhle knížku užila.
Mám rád tyhle velké americké romány. Začátkem jsem se prokousával trochu pomaleji, ale pak už to byla klasická epická jízda. Chabon se směle může postavit do jedné linie se Steinbeckem, Irvingem nebo Rothem. Úžasné dílo!
Doba a místo děje knihy jsou pro mne samo o sobě atraktivní, proto se divím, že jsem byl knihou docel zklamán. Chvílemi zajímavé pasáže často přecházely do sáhodlouhého sebezpytování a mudrování. Příběh se docela jakž takž odvíjí, aby se zase na řadu stránek zcela zastavil.
Nejsem zrovna velký fanda komiksů proto ani problematika jejich vzniku a vývoje ve Spojených státech mne neoslovila.
Nebyla to moje parketa...
Jaké je to stát se den ze dne Američanem? I mladý židovský uprchlík z Prahy se jím stane a zpočátku se vám zdá, že se v New Yorku náramně baví. Chvíli to trvá, než ho autor nasměruje zpátky k jeho židovské rodině. Ovšem v Americe je každý odněkud, a zdá se, že se mladík rychle asimiluje. V zemi neomezených možností je talent nespornou výhodou, a tak dobrodružství může začít!
Autor knihy ovšem nebyl přistěhovalec, a jeho židovský příběh je zcela jiný než třeba příběh přistěhovalců ze pera Singerova. A navíc je tato kniha poznamenána příběhem komiksové literatury. Děj románu je veden komiksovými střihy a nezřídka je větší pozornost věnována komiksovým hrdinům, než jejich tvůrcům. Zdá se, že nejvypjatější děje knihy jsou často líčeny tak nějak zkratkovitě a mimochodem, mnoho věcí je naznačeno, nikoli dořečeno. Ale to ke komiksu patří. A komiks patří k americké kultuře – dozajista k té úpadkovější… Buďme však spravedliví, ani tak obyčejný a lidový kulturní prvek jako je komiks, neměl v USA na růžích ustláno, a podobně jako později rock and roll byl svého času zakazován a odsuzován.
V doslovu se můžeme dočíst o hledání velkého amerického románu a jestliže tato kniha dostala Pulitzerovu cenu, je to také proto, že konzervuje kus americké kultury patřící do stejného koše jako pop-art, sci-fi, jazz a RNR. Za tím vším stojí příběhy lidiček ze všech koutů této planety, kteří si říkají Američané. (P.S. - V roce 1999 jsem jel vláčkem na Staten Islandu směr New York Ferry a v kupé se mnou seděli dva mladí Číňani, byli vyseknutí jako na svatbu, a když jsme dojížděli k přístavu, podívali se na vlajkoslávu a jeden se pochlubil: „Pane, my už jsme Američani!“) Ty velké, klasické dějiny pro ně už navždy zůstaly kdesi na starých kontinentech a je třeba sepsat ty nové, třebaže poněkud pomíjivé...
Kniha nabízí velmi silný příběh, který má všechny atributy potřebné k tomu, aby uspokojil i ty nejnáročnější čtenáře. Autor otevírá tak různorodá témata jako jsou židovství, válka, homosexualita, ale i láska a přátelství. Vše se odehrává v Americe čtyřicátých a padesátých let, kdy v oblasti masové zábavy (ještě před televizí) dominovaly komiksové sešitky s hrdiny jakými byli Superman a Batman.
Oba protagonisté románu se s mladickým zápalem vrhají do světa pro někoho pokleslé literatury. Kromě toho jeden z nich musí řešit své problémy s rodinou, kterou zanechal v dalekém Československu či druhý zase otázku své sexuální orientace. Nebudu však příliš odhalovat , jakým směrem se příběh dál vyvíjí. To podstatné je pro mě jeho literární zpracování. Chabon se zde projevil jako znamenitý vypravěč a mistr slova. Kniha i přes značný rozsah nemá žádná hluchá místa a v závěru ještě graduje. Smekám pomyslný klobouk před tímto mistrovským dílem, které je současně jakýmsi autorovým vyznáním se jeho lásky ke komiksům. Stejně jako on je nepokládám za pokleslý žánr. Vždyť komiksy daly vzniknout skvělým sci-fi, fantasy a hororům.V této souvislosti vzpomenu jako příklad pouze jednoho známého autora - Stephena Kinga, který začínal jako teenager vydáváním právě komiksů.
linie příběhu týkající se vztahů se mi moc líbila, část týkající se komiksů pro mě tolik zajímavá nebyla
Tenhle klenot si Pullitzerovu cenu zasloužil! Vynikající sonda do amerických nejen komiksových reálií 30.-50. let. Navíc úvodní útěk z nacisty okupujícího Československa je vynikající... Doporučuji!
K téhle knize se moc rád vracím.Příběh smutku,lásky,nadějí.Skvělý román,který se dobře čte.
Velký americký román oceněný Pulitzerovou cenou.Příběh dvou židovských mladíků,kteří se díky své invenci a umu dokázali prosadit v komiksové branži v dobách jejího největšího rozmachu/kniha zachycuje období 1939 až 1954/.Postmoderní dílo je plné velkých témat:smrt nejbližších,exil,homosexualita,rodičovská láska,přátelství,pomsta,válka a samozřejmě i láska.Jde o velice kvalitní literaturu a četba musí být příjemná širokému čtenářstvu/když mě někdo požádá,abych mu půjčil"něco dobrého"ke čtení,napadne mě většinou jako první tento román/.
Tuto knihu jsem četla pětkrát déle než jakoukoli jinou srovnatelného rozsahu, ať už beletrii nebo naučnou, za posledních pět let. Přitom mě ani jednou nenapadlo to vzdát. Jde o podobně těžké čtení jako ostatní Chabonovy romány - tohle je můj třetí, po Konečném řešení a Telegraph Avenue - ale poprvé jsem schopná převyprávět příběh a bavit se jím, a to přes všechny tragické peripetie životů dvou osobností, jejichž život osobní i profesní určil komiks, židovského utečence z Prahy Josefa Kavaliera a Američana do morku kostí, gaye Sama Claye, a jejich osudové ženy Rosy. Česká stopa je pochopitelně zajímavá (golem by za superhrdiny rozhodně nezaostal), osud Kavalierovy rodiny, byť sledovaný z dálky a zprostředkovaně, k uzoufání smutný a Josefovo putování od moře k moři sněhem i emocionální pouští působivé, Clayova snaha ukrýt se před sebou samým a před pokryteckým světem těžká... a přesto jsem se většinou usmívala a nezřídka smála nahlas. Příběh mě uchvátil - a s pochopením jsem, možná poprvé v anglosaském díle, vnímala a chápala rasanci proměny Ameriky od konce třicátých do poloviny padesátých let.
Asi nejkrásnější příběh, který jsem kdy četl. Je v něm opravdu všechno. Doporučuji přečíst.
Štítky knihy
Židé druhá světová válka (1939–1945) homosexualita New York americká literatura Pulitzerova cena romány fiktivní životopisy, biografie metafikce
Autorovy další knížky
2004 | Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye |
2017 | Měsíční svit |
2014 | Židovský policejní klub |
2007 | Konečné řešení |
2014 | Telegraph Avenue |
Toto je už môj tretí Chabon, a nejak mám pocit, že bude aj posledný. Je to dobrá, celkom zábavná kniha, ale má veľmi zvláštne, nepríjemne členenú časovú osu. To mi v podstate na nej vadilo najviac. Osobne by som z nej nič nevymazal, napriek tomu sa mi zdala príliš dlhá. Niektorým témam sa autor venoval príliš, iným málo, striedanie postáv bolo veľmi neforemné. Tým pádom kniha pôsobí dosť nevyvážene. Pokiaľ ste ju nečítali a plánovali ju čítať, viem si predstaviť, že jej môže pomôcť nárazové čítanie jednotlivých častí, medzi ktorými je nutné mať trochu väčšiu pauzu. Chabon ich totižto nejak zásadne neukončuje a románové členenie na viacero častí akoby len používal na to, aby mohol poskočiť na časovej línii.
Mňa osobne sklamala, ale nie preto, že by nebola dobrá, ona je naozaj dobrá, môj osobný problém je, že v prvej tretine som mal pocit, že to bude to najlepšie z môjho čitateľského roka, potom to exponenciálne upadlo no a potom sa to vrátilo k nejakej nadpriemernej spokojnosti. Neviem úplne, čo si z nej mám zobrať, každopádne je to určite kniha, ktorá stojí za prečítanie.