Vědra
Tomáš Tomášek
Básně lze chápat jako jakýsi výsek z pomyslného labyrintu světa, jímž procházejí podivuhodní průvodci Kdojsi a Nikdo, vzájemně podporující nebo naopak vyvracející své teze. Oba s jízlivým sarkasmem i ironií komentují lidské vlastnosti a vůbec vše, co vidí kolem sebe. V příměrech a licencích se vyjadřují k nestálosti povahy, ke "kymácení mysli", k okamžikům blaženosti nebo naopak bolesti. K těmto duchovně éterickým, nicméně filozoficky zdatným zjevům se připojuje i Anti, celým jménem Antifa Horáčková, uvažující nejdříve nad záhadou plynoucího času, později pronášející svérázné poznámky o hodnotě a smyslu života. Celá sbírka je tak působivým souborem neobvyklých meditativních variací, jež jsou komponovány autorovou výraznou snahou po minimalistickém pojetí verše, kterou ostatně projevil již ve svém knižním debutu.... celý text
Přidat komentář
Vynikající básnická sbírka, v rámci současné poezie (vyšla v pandemickém roce 2020, což se v ní i jistým způsobem odráží) svým stylem a koncepcí dosti ojedinělá a originální. Tomáš Tomášek se v osmdesátých letech překladatelsky podílel na vydání traktátu Výroky otců, součásti Babylonského talmudu. Jeho překlad vyšel patrně pouze v samizdatu, takže se mi pochopitelně do ruky nedostal, nicméně právě řeč starověkých mudrců, zlomků dávného myšlení je myslím jedním ze zásadních formálních i myšlenkových předobrazů Tomáškovy sbírky. Ta má totiž své postavy, pojmenované symbolicky jako Kdojsi, Nikdo a Anti, a její převážná část je popisem jejich (pseudo)rozhovorů, výroků, moudrostí, dojmů a činů. Ty jsou zčásti jejich konfrontací a pochopitelně jsou ve většině případů různě paradoxní, a přestože často formulovány prostým, nezdobným jazykem, nepostrádají poetickou účinnost. Nelze sice říci, že by se za nimi skrýval nějaký komplexně promyšlený filozofický systém, to však není nijak na škodu. Naopak to autorovi dává básnivou volnost k paradoxům a eliminuje to jakoukoli rigiditu.
Ve druhé části sbírky je bohužel několik básní, které popsanou koncepci podle mě trochu narušují (víceméně od s. 55). A totéž platí i pro dodatek v podobě tří básní od autorova přítele (není to jen další z "postav" sbírky?) Václava Břacha, které chápu lidsky jako Tomáškovo kolegiální gesto, obsahu sbírky však spíše škodí, zvlášť v takto exponované pozici. Přesto se jedná o knihu jako celek velmi zdařilou, za dlouhou řadu výborných básní, které mě oslovili, zacituji třeba tuto:
Kdojsi říkával:
zklamání
je vzácný klíč
prostory
bez konce
otevírá