Víc než další den
Joan Didion
Strhující vyprávění upoutá čtenáře vášnivou upřímností. Krátce před Vánoci roku 2003 s úzkostí sledovali John Gregory Dunne a jeho žena Joan Didionová, jak jejich jediná dcera Quintana bojuje s nemocí, která zprvu vypadala na chřipku, pak na zápal plic, nakonec na celkovou sepsi. Lékaři ji museli uvést do umělého spánku a připojit na přístroje. O několik dní později – na Silvestra – když se po návratu z nemocnice Dunnovi chystali večeřet, John Gregory podlehl těžkému, smrtelnému infarktu. V jediném okamžiku skončilo jejich důvěrné, doslova symbiotické čtyřicet let trvající soužití. Tato působivá kniha je pokusem autorky pochopit, co se dělo, jak sama říká „v těch týdnech a pak měsících, kdy vzaly za své všechny mé zakořeněné představy o smrti, o nemocech… o manželství, dětech, vzpomínkách… o křehkosti duševního zdraví, zkrátka o životě.“... celý text
Literatura světová Biografie a memoáry
Vydáno: 2006 , Beta-DobrovskýOriginální název:
The Year of Magical Thinking, 2005
více info...
Přidat komentář
Výborné prepojenie prežitého s prečítaným v autobiografickej eseji o vyrovnávaní sa s náhlou stratou najbližšieho človeka. O trúchlení, smútku a iracionálnom - magickom premýšľaní a prežívaní. Obsesívne opakovanie a priveľa faktografických podrobností. (KN. 20/24)
,,Všetko ide ako vždy, a potom sa zrazu všetko poserie." (s. 100)
Didionová je k sobě nelítostná, i přes ztrátu, která ji postihla. Já tu její nezdolnost vlastně obdivuji, ale muselo pro ni být strašně těžké vydržet sama se sebou.
Analytické, novinářsky popisné zpracování osobní tragédie. Dokážu vidět oba tábory. Na jednu stranu mi to přišlo pro svoji formu pozoruhodné, možná až takovým způsobem, jaký jsem nebyl aktuálně schopen docenit (síla pod povrchem, koneckonců Joan Didion, obdobně jako Hunter S. Thompson, spadá ke stejnému "literárnímu hnutí" (New Journalism) a stejně jako Hunter přepisovala v mládí knihy, v jejím případě Hemingwaye, pokud si dobře vzpomínám, Hunter přepisoval Fitzgeraldova Gatsbyho, takže nelze upřít jistou spojitost, kterou jsem dokázal více pochopit právě skrze Hemingwaye a Thompsona, kteří mi jsou přeci jen známější). Spousta slov, vzpomínání - rekonstrukce, toho, co mohlo být, mělo, jak se dívat na podobný zážitek, a psát tohle a publikovat do roku a do dne od smrti manžela, zatímco sledujete obdobně, svoji dceru, zápasit stejně tak, s nemocí, které rovněž, později (mimo rámec téhle knihy), podlehne (Blue Nights). Definitivně to má hodně do sebe, ale zcela chápu, že spousta lidí bude s tou formou zápasit, myslím si, že v první půlce to má tendence dost odradit, ale postupně se tam odkrývá spousta tématických myšlenek a pokud jde o zármutek, dívá se to na téma dost podrobně.
Příběh autorky silný, bohužel styl psaní mě nezaujal a vlastně jsem se hodně nutila knihu dočíst. Téma knihy je něco velmi důležitého a tak trochu taboo a myslím si, že člověku smysl té knihy opravdu dojde až po dočtení posledního slova na poslední stránce. Možná při čtení knihy podruhé by věci dávaly víc smysl, k tomu se ale určitě nedonutím.
Didion je pre mňa takou novinárskou femme fatale. Jej fotky z mladosti sú nádherné - zasnená, vážna, cez jej oči prekvitá citlivosť a inteligencia. Akoby vedela a videla oveľa viac, ale necháva si to ako tajomstvo pre seba - presne tak na mňa pôsobí. Trošku ma mrzí, že do češtiny/slovenčiny nie je preložených viac diel okrem tejto.
Jedná sa o dosť cenenú knihu, ktorá je o smrti jej manžela Johna Gregoryho Dunnea. Možno sa nikomu bude zdať Didion odtažitá pri popise, pretože Didion nehovorí o tom ako plakala, srdce ju bolelo, alebo vzlykala a myslela neustále na John. Didion rozpitváva posledné dni a mesiace manžela a hovorí bezprostredne o svojom živote, ako ju manželová smrť poznačila a zmenila jej vnútro k nepoznaniu.
Nemyslím, že by bola Didion chladná, vraj je toto jej typický rukopis alebo teda štýl. Ja som v knihe pod povrchom cítila bublanie emócií a bolesti.
Přes všechnu snahu, jsem nebyla schopná knihu dočíst. Přestože se jednalo o silný životní příběh, pro mě byl sepsán velmi nezáživnou formou.
kniha je velmi vážná, alespoň pro někoho, kdo už podobnou situaci prožil. Pro ty ostatní může být nudná...
Kniha o smrti... Pro autorku to muselo být dost těžké se vyzpovídat o svých zážitcích se smrtí.
Štítky knihy
smrt paměti, memoáry americká literatura zármutek
Autorovy další knížky
2006 | Víc než další den |
2020 | Lízni si a hrej |
2022 | Demokracie |
2024 | Kniha denních modliteb |
Knihy Joan Didion - idolu americké žurnalistiky - jsou u nás dost často blbě k sehnání. Byla jsem teda nakonec ráda, že jsem na jeden její titul narazila v naší knihovně. Víc než další den (v originále The Year of Magical Thinking) je zachycením náhlé smrti autorčina manžela Johna a zároveň těžkého boje dcery o život.
.
Nečekejte ale žádné srdceryvné nářky a utápění v sebelítosti, Joan Didion píše se zvláštním odstupem, často se obsedantně vrací k určitým událostem, analyticky hodnotí místa, věty, lékařské zprávy, útržky vzpomínek. Dalo by se říct, že těžký rok po smrti manžela zachycuje jako reportáž, naoko téměř nezúčastněně. To mě někdy dost mátlo a proto mi v určitých pasážích byla blíž a někdy zase tak daleko.
.
Myslím, že tuto knihu docení hlavně ti, kteří už prožili hlubokou ztrátu a budou proto Joan Didion v lecčem rozumět. Styl jakým autorka píše, rozvinulo dnes už mnoho dalších autorů (z poslední doby jmenujme třeba Sheilu Heti a její Mateřství) a šli ještě mnohem dál, proto si dovolím tvrdit, že tato kniha už nebude takovým trhákem jako v době jejího vydání před 20 lety.