Začni otázkou prečo: staňte sa lídrom, ktorý druhých inšpiruje myslieť a konať
Simon Sinek
Víziou Simona Sineka je svet, v ktorom sú ľudia inšpirovaní prácou, ktorú robia. Jeho TED prednášku o tom, aké je dôležité vedieť, PREČO robíme to, čo robíme, videli milióny ľudí po celom svete. V tejto knihe ide Simon v téme ďalej a hlbšie. Väčšina ľudí či firiem vie vysvetliť, ČO robia. Niektorí sú schopní vysvetliť, AKO to robia lepšie a inak, ako ostatní. Ale len veľmi málo z nich vie jasne sformulovať, PREČO to robia. Od bratov Wrightovcov cez Martina Luthera Kinga až po Stevea Jobsa kniha Začni otázkou prečo ukazuje, že lídri, ktorí nás naozaj inšpirujú, myslia, konajú a komunikujú v niečom úplne rovnako. Simon Sinek uvádza množstvo príbehov z reálneho sveta, ktoré vám pomôžu pochopiť, ako inšpirovať ľudí a ako viesť firmy a celé hnutia – všetko totiž začína otázkou PREČO.... celý text
Literatura naučná Osobní rozvoj a styl
Vydáno: 2018 , Porta libriOriginální název:
Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone To Take Action, 2009
více info...
Přidat komentář
Simon Sinek je marketingový konzultant a motivační řečník. Otázkou „PROČ podněcuje organizace a jednotlivce ke schopnosti inspirovat druhé a učí je, jak si takové jednání osvojit bez nutnosti vrozených predispozic.
Každou myšlenku začíná právě úvahou nad proč - protože když si nedokážeme odpovědět na proč, nemůžeme vědět ani jak. Předkládá přitom svůj koncept Zlatého kruhu, pro který ho inspiroval zlatý řez, jednoduchý matematický vztah, který dodnes fascinuje nejen matematiky a další přírodovědce, ale také architekty, malíře, hudebníky a jiné umělce. Zlatý řez je v podstatě vzorec pro ideální proporce a krásu a ukazuje, že v přírodě existuje mnohem více řádu, než se na první pohled zdá: například v symetrii listů nebo geometrické dokonalosti sněhových vloček.
Čtenáři Sinekovi vyčítají, že velmi často volí jako příklad společnost Apple a že jeho texty pak působí jako reklamní kampaň. Jakou jinou společnost ale zvolit, aby byla celosvětově dostatečně známá a zároveň ve shodě s principy, které autor vyznává? Mně dává využití jednoho hlavního příkladu pro pochopení celku perfektní smysl, přijde mi to snazší, než skákat od jednoho k druhému a muset se tak soustředit i na to, o kom je právě řeč.
Pusťte si čtvrthodinovou TED přednášku od Sineka a ušetříte peníze za zbytečně, ale strašně ZBYTEČNĚ protahovanou knihu.
(SPOILER)
Tahle kniha se mi od autora vůbec nelíbila. Přijde mi to jako slátanina několika příběhů o nějakých organizacích a neustále se opakující PROČ (a reklama na Apple). Kdybych četla pouze tuto knihu, řekla bych si, že autor nepíše moc poutavě. Naštěstí jeho "Lídři jedí poslední" mě přesvědčilo o tom, že autor umí psát... tohle ale nemohu doporučit. Když jsem to dočetla, tak jsem si říkala, co že jsem se to nového dozvěděla.
Tohle "PROČ" zkrátka musí být nějaký vyšší smysl. Něco, čemu věříte a něco, co oslovuje váš emoční mozek. A když budete mít svoje PROČ a bude mu věřit i vaše organizace, pomůže jim to nejen k vyšší produktivitě, ale i k pocitu sounáležitosti s organizací. Tohle si stačí pamatovat. Jestli něco děláte jenom pro peníze, je logické, že po čase vás to přestane vnitřně bavit nebo naplňovat. Jestli chcete, aby vás vaše práce naplňovala, musíte věřit tomu, co děláte a být v tom autentičtí - tedy vaše idea se musí shodovat s tím, co budou říkat okolí vaše činy.
Musím souhlasit s ostatními názory, klidně by stačil poloviční rozsah. Navíc jsem si celou dobu přišla, jako když čtu reklamu na Apple. Víc než neustálé opakování by se mi líbila praktická cvičení a návodné otázky k tomu, jak si stanovit svoje Proč, Jak a Co. O to větší škoda, že tohle byla moje první kniha od autora a do dalších se úplně nehrnu.
Kniha má dobrou myšlenku, kterou mezi řádky vidíte a pochopíte. Autor se svou myšlenku snaží demonstrovat na příkladech úspěšných firem. To je všechno hezký, ale mě kniha nebavila (stejně druhý díl). Věty se tu opakují, a pak už se vám do knihy ani nechce, jelikož máte pocit, že už neslyšíte nic nového. Mně autor nesedl a víc knih od něj už číst nebudu.
Opakování je matka moudrosti, zde to však bylo přehnané. Ale myšlenka byla předaná a příběhy z reálných situacích krásně dotváří to, co chce Sinek čtenářům sdělit. Kniha vás donutí hlavně přemýšlet a to je i jejím cílem. To, že ke konci přemýšlíte, proč některé věci opakují tolikrát, je věc druhá. Závěr? Stojí za přečtení.
Nevím, no. Narozdíl od Lídři jedí poslední se tady pořád, stále a dokola opakuje jedna myšlenka, což mne po několika kapitolách už opravdu umlátilo. A to jsem zastáncem hesla "opakování matka moudrosti".
Tuhle knihu je těžko hodnotit. Obsah a myšlenky jsou dobré, za to bych dal 5 *. Nicméně kniha je extrémně roztahaná. Když čtete podesáté o tom, jak Apple uspěl, protože znal své proč, už vás to s**e. Za tohle má jen 1 *. Dozvíte se sice cenné myšlenky, ale současně přijdete o plno času čtením zbytečné omáčky.
Nicméně autor měl za cíl inspirovat a musím říct, že to se mi povedlo. Celkově hodnotím 4 *.
Jak autor sám říká, jeho cílem je inspirovat a i tady se mu to, myslím, povedlo. Kniha i myšlenky jsou zajímavé, i když celkem zdlouhavé a opakující - asi od 2/3 knihy mě přepadalo nutkání to ukončit. Ani heslo "Opakování je matka moudrosti." tu na mě nezabralo.
Potřebovalo by to značnou revizi. Námět zajímavý, ale toho zbytečného a dokola omíjeného textu. 256 stran, pocitově víc. 100 stránek by stačilo.
Sinek je mistrem marketingu, nebo spíše jeho vydavatelé, aneb jak z prdu udělat kuličku. Poměrně samozřejmé, intuitivní a jednoduché věci, nic objevného.
Rozhodoval jsem se mezi 3* a 4*. Audioknížka mě bavila poslouchat. Povídání o různých společnostech a v podstatě o tom jakou mají pověst mezi zákazníky či zaměstnanci a proč tomu tak je, bylo celkem zajímavé, i když občas mi přišlo, že se autor dost opakuje a nejsem si jistý, jestli je ta myšlenka s PROČ vs JAK až tak moc převratná. Možná jen nejsem úplně cílová skupina - člověk, který by chtěl zakládat společnost, tak jsem to bral spíše jako rozšíření si obzorů a dozvěděl jsem se různé zajímavosti o firmách, které autor zmiňuje. Nicméně poslechu nelituji.
Téma "začněte s proč" je moc dobře popsáno. Jen je fakt, že větší stručnost by vůbec neškodila.
Klasická seberozvojová kniha, plná skvělých příkladů. Ujasníte si, co by mělo být vaším motorem. Nejen v podnikání. Jediné mínus byla rozvláčnost a repetitivnost, proto jedna hvězda dolů.
Nejpraktičtější kniha managementu jakou jsem kdy četl. Autor shrnul své mnohaleté bádání do jednoduché teorie zlatého kruhu, díky které naprosto změníte pohled na práci s motivací, marketingem a řízení lidí obecně. Doporučuji i navazující dílo Lídři jedí poslední.
Štítky knihy
ekonomie rozvoj osobnosti, osobní rozvoj marketing motivační knihy řízení projektů
Autorovy další knížky
2013 | Začněte s proč: Jak vůdčí osobnosti inspirují k činům |
2015 | Lídři jedí poslední |
2018 | Objevte své proč: Jak najít smysl pro sebe i svůj tým |
2021 | Nekonečná hra |
Zajímavý koncept a myšlenka. Bohužel mě osobně kniha moc nenadchla a nebavila číst.