Život svatého Ivana, prvního v Čechách poustevníka
Bedřich Bridel

Život svatého Ivana, prvního v Čechách poustevníka a vyznavače od F.B. (Fridricha Bridelia) z Tovaryšstva Ježíšova. Podle tisku z roku 1657 vydal Josef Vašica.
Přidat komentář

17.04.2016

Kdo se chce něco dozvědět o české barokní literatuře, měl by začít u Bedřicha Bridela. A kdo zkouší Bedřicha Bridela, měl by začít u Ivana. Zajímavě prokomponované příjemné vyprávění. Škoda že autorovi chyběl básnický talent, takže veršované pasáže jsou spíš jednotvárným výčtem. Celek však stojí za těch pár hodin čtení.
1
Autorovy další knížky
1934 | ![]() |
1968 | ![]() |
1999 | ![]() |
1999 | ![]() |
1936 | ![]() |
Pardon, ale komentář pode mnou je tak mimo, jak jen při hodnocení básníka lze být. Fridrich Bridel byl jeden z největších českých lyriků, a i když se mu v Ivanovi některé verše nepovedly (často kulhá čtvrtý verš strofy), jiné sloky tyto nedostatky vyváží. Už tady nalezneme náznaky metafysické a kosmické poesie, která předjímá jeho Rozjímání o nebi a skladbu Co bůh? Člověk. Jeho přírodní lyrika a žhavá mystická emfasis ho řadí k největším duchům baroka; hloubka a síla jeho planu mluví k universálnímu člověku.
„Ó samotné hory,
mého Pána dvory ...
Vítej, ó studnice,
budeš má vinice ...
Vítejte, hájové,
obydlí májové ..."
Příroda je sice v baroku častým předmětem rozjímání, ale Bridelova lyrika prozrazuje také vlastní pozorování květin a hvězd, zřejmě při putování za misiemi.
„Ach! Ty moje bylinko,
též i okolní kvítkové,
i též má konvalínko,
buďte mé lásky svědkové!
Ej, jak červená růže
milost boží plápolá,
který tě spasit může,
abys miloval, vše volá!“
Dílo vrcholí v mystických pasážích, kde se básník dotýká boha. Ve srovnání s hvězdami se zdá sám sobě chladným, proto prosí Otce, aby ho zažehl láskou. Vše v přírodě slaví Tvůrce a on se chce pnout ke kůrům tak jako vavřín. Kolik je bylin v poli a kapek v moři, „tolik, Bože, dej srdcí, tolik úst, ať tě vyznávám“.
„Na ohnivém oltáři
láskou boží podpálený
vyletím k věčné záři,
budu všecek obnovený.
Propůjč mně, Pane, ústa,
dej tolik, Bože, jazyků,
ať tato místa pustá
nejsou bez chvály, bez křiku!"
Prozaické části, které se střídají s básnickými, jsou epické a podávají nám ivanskou legendu tak, jak ji známe i z jiných podání. Chorvatský kralevic odmítá světský dvůr ve prospěch nebeského, utíká od rodiny a stává se poustevníkem v českých lesích. Tam rozjímá o bohu, koná zázraky a nechává se kojit laní, dokud zvíře neuloví kníže Bořivoj. Krátce poté, co je svatý muž odhalen a uctěn knížecím párem, umírá.
Když jsem legendu ve dvě hodiny ráno dočítala, byla jsem docela podrážděná, že jsem na semináři neočekávaně dostala zadání zmínit ji v referátu. I přes moje rozhořčení a únavu ale proniklo nadšení nad některými strofami. Nechápu, že Bridlovo dílo prošlo rukama několika generací literárních vědců, aniž by někoho trklo, že autor je, zatraceně, génius.