JirkaKraťas komentáře u knih
Dobrý den, knihu jsem se zájmem přečetl. Jedná se o poutavý popis tratí v okolí Hradce Králové, provozu na nich, vozidel na nich jezdících, zabezpečovacích zařízení ve stanicích i na tratích a podobně. Autor knihu psal v roce 2007 a od té doby se mnoho změnilo. V době psaní knihy bylo ve stanici Hořice v Podkrkonoší to nejprimitivnější zabezpečení místně stavěnými výhybkami s výměnovými zámky, mechanickými vjezdovými návěstidly nezávislými na postevení výhybek, žádná odjezdová návěstidla, odsun osy kolejiště. Toto už je dnes minulost - je zde elektronické zabezpečovací zařízení, výhybky stavěné ústředně elektromotorickými přestavníky, světelná návěstidla vjezdová i odjezdová a pod.
V Týništi nad Orlicí nyní probíhá přestavba stanice a tím doslouží původní elektromechanické zabezpečovací zařízení, bude zde nové elektronické.
Autor se v kapitole o stanici Převýšov zmiňuje o tom, že zde byly předvěsti odjezdových návěstidel z důvodu, že stanice je v oblouku, a popisuje to jako kuriozitu snad jedinou v rámci bývalých ČSD. V tomto směru musím autorovi oponovat - vím o dvou stanicích na trati 230, kde toto také bylo - konkrétně se jednalo o stanice Vlkaneč (ve směru od Leštiny u Světlé) a Leština u Světlé (ve směru od Vlkanče). Zde jsem to viděl na vlastní oči, tato kuriozita zde vydržela do poloviny 80. let, kde v obou stanicích vzniklo reléové zabezpečovací zařízení se světelnými návěstidly. Podle některých zdrojů toto bylo též ve stanici Zbiroh na trati 170.
Jiří Kratochvíl