listovétěsto komentáře u knih
Metodicky zajímavě uchopené dílo, které trpí nevyrovnaností příspěvků jednotlivých přispěvatelů. Jako výsledek drahého a dlouhodobého státem placeného výzkumu představuje spíše zklamání. Nedostatek faktografie k tématu zlínského filmu autoři nahrazují líčením situace v Krátkém filmu, potažmo obecnými trendy v Čs. filmu, věnují se obsáhlému statistickému srovnávání počtu filmů, výkonu režisérů apod. Poměrně široké pozornosti se dostává zlínskému filmařskému prostředí z různých úhlů pohledu do počátku 60. let, pak už je zpracování méně detailnější. Přesto by se dalo o něco více vytěžit z ekonomických podkladů, ale i jiných pramenných materiálů, které žel nebyly vůbec využity. Čtenáře překvapí i částečná absence odkazů na zdroje informací a nepotěší poměrně slabá kapitola o Liškově vile, jejíž autoři si pletou výrazy podlaží a patro, neorientují se v dispozici budovy, zaměnují popisky obrázků atd. Čtenář se může také ptát, proč je tolik prostoru věnováno ateliéru č. 2 ve vile a nikoliv popisu nově vybudovaných studií Týrlové a Zemana a proč je popis výstavby budov areálu neúplný (chybí popisy budov 25, 13, 14, které byly dokončeny v 80. letech). Knize bohužel schází i pečlivější redakční práce, která by sjednotila v knize rozdílně uváděnou faktografii a odstranila některé omyly a chyby (jména tvůrců). Jako celek však přínosem je, i když se nejedná o dílo průkopnické.
Soubor příspěvků různého obsahu i bez vztahu k filmu Cesta do pravěku. Vedle tematické nejednosti se knize nedostává faktografické přesnosti, kterou by čtenář u takto pojaté monografie logicky očekával. Pro příklad lze uvést následující. Připojená titulková listina opravdu nepředstavuje závěrečné titulky, jak se v knize uvádí, nýbrž jen podklad pro titulky úvodní. Závěrečné titulky ve filmu nejsou. Navíc si autoři nedali vůbec práci, aby titulkovou listinu kriticky srovnali se skutečnými titulky v úvodu filmu. Zjistili by, že na trikové části (tricích) pracovali ještě další lidé (Kupčík, Krčmář), kteří se vyskytují v úvodních titulcích i na fotografiích z výroby. Protože je nekriticky přijatá titulková listina i součástí obálky, faktografická chyba se vyskytuje i na ní. Vedle jmenovaných osob je třeba zmínit i výtvarníka a sochaře Josefa Zemana, jehož fotografie, kdy modeluje návrh loutky ještěra je dokonce přetištěna v knize. Přínos těchto obětavých lidí pro film je tak opomenut.Bez odpovídající oponentury přijímají autoři výpovědi režisérovy dcery, která výrobní proces filmu vzhledem ke svému tehdejšímu dětskému věku vůbec nemůže přesně komentovat. Bohužel nebyla vyčerpána ani veškerá dostupná literatura k problematice (Malík, Kopecký ad.).