Lidé – práce – animace: Světy animovaného filmu na Kudlově

Lidé – práce – animace: Světy animovaného filmu na Kudlově
https://www.databazeknih.cz/img/books/54_/541718/bmid_lide-prace-animace-svety-animovaneho-filmu-na-kudlove.jpg 4 3 3

Zlínské ateliéry nejen jako prostředí fantazie, ale i jako místo práce a sociálních vztahů Produkce animovaných filmů v kudlovských ateliérech, které v polovině třicátých let minulého století založil Jan Antonín Baťa, je součástí příběhu o světovém úspěchu české animace. Ovšem tam, kde vznikají filmy, je potřebná nejen inspirace a imaginace, ale také manuální práce, koordinace, komunikace či organizace výroby. S jakým vzděláním, dovednostmi a záměry přicházeli adepti animace do kudlovských ateliérů? Jak náročná byla kreslená, loutková nebo plošková animace pro tvůrčí spolupráci? V jakých podmínkách se odehrával pracovní, společenský a rodinný život tvůrců? Jak ovlivnila podmínky v ateliérech tzv. normalizace nebo třeba poptávka televize po animovaných seriálech pro pořad Večerníček? Tato kniha je výsledkem výzkumu ateliérů jako místa tvorby, práce, každodenního života a pracovních i společenských kontaktů.... celý text

Přidat komentář

listovétěsto
11.11.2024 3 z 5

Metodicky zajímavě uchopené dílo, které trpí nevyrovnaností příspěvků jednotlivých přispěvatelů. Jako výsledek drahého a dlouhodobého státem placeného výzkumu představuje spíše zklamání. Nedostatek faktografie k tématu zlínského filmu autoři nahrazují líčením situace v Krátkém filmu, potažmo obecnými trendy v Čs. filmu, věnují se obsáhlému statistickému srovnávání počtu filmů, výkonu režisérů apod. Poměrně široké pozornosti se dostává zlínskému filmařskému prostředí z různých úhlů pohledu do počátku 60. let, pak už je zpracování méně detailnější. Přesto by se dalo o něco více vytěžit z ekonomických podkladů, ale i jiných pramenných materiálů, které žel nebyly vůbec využity. Čtenáře překvapí i částečná absence odkazů na zdroje informací a nepotěší poměrně slabá kapitola o Liškově vile, jejíž autoři si pletou výrazy podlaží a patro, neorientují se v dispozici budovy, zaměnují popisky obrázků atd. Čtenář se může také ptát, proč je tolik prostoru věnováno ateliéru č. 2 ve vile a nikoliv popisu nově vybudovaných studií Týrlové a Zemana a proč je popis výstavby budov areálu neúplný (chybí popisy budov 25, 13, 14, které byly dokončeny v 80. letech). Knize bohužel schází i pečlivější redakční práce, která by sjednotila v knize rozdílně uváděnou faktografii a odstranila některé omyly a chyby (jména tvůrců). Jako celek však přínosem je, i když se nejedná o dílo průkopnické.