Nová kniha

Lidé – práce – animace: Světy animovaného filmu na Kudlově - Pavel Skopal
Zlínské ateliéry nejen jako prostředí fantazie, ale i jako místo práce a sociálních vztahů Produkce animovaných filmů v kudlovských ateliérech, které v polo... detail knihy
Související novinky

Prostě já, Bouře a běs a další knižní novinky (41. týden)
V aktuálním článku připravovaných knižních novinek se podíváme na období týdne od 7. do 13. října.
Stejně jako v před... celý text
Populární knihy
/ všech 6 knih



Nové komentáře u knih Pavel Skopal

„Metodicky zajímavě uchopené dílo, které trpí nevyrovnaností příspěvků jednotlivých přispěvatelů. Jako výsledek drahého a dlouhodobého státem placeného výzkumu představuje spíše zklamání. Nedostatek faktografie k tématu zlínského filmu autoři nahrazují líčením situace v Krátkém filmu, potažmo obecnými trendy v Čs. filmu, věnují se obsáhlému statistickému srovnávání počtu filmů, výkonu režisérů apod. Poměrně široké pozornosti se dostává zlínskému filmařskému prostředí z různých úhlů pohledu do počátku 60. let, pak už je zpracování méně detailnější. Přesto by se dalo o něco více vytěžit z ekonomických podkladů, ale i jiných pramenných materiálů, které žel nebyly vůbec využity. Čtenáře překvapí i částečná absence odkazů na zdroje informací a nepotěší poměrně slabá kapitola o Liškově vile, jejíž autoři si pletou výrazy podlaží a patro, neorientují se v dispozici budovy, zaměnují popisky obrázků atd. Čtenář se může také ptát, proč je tolik prostoru věnováno ateliéru č. 2 ve vile a nikoliv popisu nově vybudovaných studií Týrlové a Zemana a proč je popis výstavby budov areálu neúplný (chybí popisy budov 25, 13, 14, které byly dokončeny v 80. letech). Knize bohužel schází i pečlivější redakční práce, která by sjednotila v knize rozdílně uváděnou faktografii a odstranila některé omyly a chyby (jména tvůrců). Jako celek však přínosem je, i když se nejedná o dílo průkopnické.“... celý text
— listovétěsto

„Jak už to u podobných výborů ze studií bývá, některé jsou zajímavé, některé méně, některé jsou odbornější, jiné méně. Jako člověk, který se o film zajímá poměrně do hloubky, ale zároveň není filmový vědec, považuji za nejlepší práce o dětském filmu, proměnách festivalu v Karlových Varech, festivalu pracujících a dějinách putovního kina. Zajímavé jsou i počátky armádního filmu, na nichž je vidět, že vojenská a filmová propaganda leckdy nejdou dohromady. Nejzajímavější je určitě motiv, který se prolíná všemi články - snaha komunistů využít film jako propagandu a promýšlení cest, jak k tomu dojít co nejsofistikovaněji a nejlevněji. Přínos spočívá také v tom, že mnohým autoři odkryjí existenci putovních kin, o nichž se dnes moc nemluví a také o tom, jak zoufalá byla snaha strany dostat propagandu i do těch nejmenších vesnic. Oceňuji, že všichni autoři jsou odborní jen v těch nejnutnějších případech a jinak se snaží psát srozumitelně a ani poznámek pod čarou není až tolik. Spíše pro fajnšmekry a znalce jsou určeny studie o vývoji technického zázemí kin a souboje mezi kinaři a televizí. Tyto už jsou opravdu extrémně odborné, pracují s hodně odbornými pojmy, mnoha čísly a pro neznalého člověka jsou nestravitelné a nic moc mu nedají. Na druhou stranu se dá pochopit, že v rámci pojetí tematiky a náhledu na ni ze všech stran tu něco podobného být musí. Naplánovaná kinematografie už není tak čtivá jako třeba podobná Kinematografie zapomnění a je o dost odbornější a náročnější, pro zájemce o vývoj československé kinematografie za dob tuhé a nastupující totality ale určitě za přečtení stojí, protože se jim osvětlí některé věci a získají i několik tipů na zapomenuté filmy, i když jich bohužel není tolik. 70 %“... celý text
— callahanh

„Pár zajímavých věcí se našlo, ale šlo to napsat líp!“
— petulina87
Pavel Skopal knihy
Žánry autora
Štítky z knih
pohádky Brno kultura film města Popelka české pohádky český film kinematografie kolektivní monografie
Skopal je 1x v oblíbených.