Serafínka
oblíbené citáty
„ Ve školách se potlačuje individualita dětí. Vtiskují se do bezvýrazných šablon. Ale právě individuální život je nositelem pokroku. V individualitách je síla. A konečně, vždyť lidé jsou tak různí, že stěží najdeme dva, kteří by měli stejné sklony a záliby. Jen u dětí žádáme, aby bylo dítě jako dítě, loutka, ustrojená podle zastydlých zásad disciplinárního řádu, bez krve, bez iniciativy. Možno, že by Edison nebyl se stal Edisonem, kdyby byl býval chodil déle do školy, než do 11 let…“
— Eduard Štorch
— Eduard Štorch
„ Učitel ve staré škole se dokonce honosí tím, že má ve třídě ticho jako – v hrobě! Je to úplné nepochopení dětské duše i psychologického významu mluvení.“
— Eduard Štorch
— Eduard Štorch
„ Když přijdou šestiletí caparti do školy, jsou překvapeni a zaraženi novotou školního života. Veta po dětské svobodě! Ve škole se sedí a sedí a děti poslouchají a poslouchají. Jak nedětské!“
— Eduard Štorch
— Eduard Štorch
„ Objal jsem tě jako dům. Jako stromy objímají dům, kde možná chystají se děti spát...“
— Zdeněk Kriebel
— Zdeněk Kriebel
„ Má-li být autorita vůbec definována, musí být v protikladu s donucováním násilím i k přesvědčování argumenty.“
— Hannah Arendt
— Hannah Arendt
„ Chceme děti učiti ctnostem, ale nedáme jim jednati, nýbrž k nim mluvíme slova; chceme je učiti pracovitosti, ale nadáme jim pracovati, nýbrž k nim mluvíme slova. Chceme, aby poznávaly řád a zákony zevnějšího světa, ale jim nedovolíme zevnější svět pozorovati, nýbrž je zavřeme do čtyř školních zdí a tam k nim mluvíme slova; chceme, aby se dítě zanítilo celou silou mladistvé duše pro krásno, a proto je zavřeme do školních zdí a mluvíme k nim slova.“
— Josef Úlehla
— Josef Úlehla
„ Nechci nikomu nic vyčítat, nikoho kárat pro jeho chyby ani nikoho přímo či nepřímo urážet. Vím totiž, že nikdo nechybuje proto, že by chybovat chtěl (a proč by kdo také chtěl?), vím, že s temnotami není třeba nijak zvlášť bojovat, neboť přinese-li se Světlo, ustoupí samy.“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ Proto budiž učitelům zlatým pravidlem, aby všecko bylo předváděno smyslům, kolika možno.“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ Podtrhuj v knize, která je tvým majetkem. Dělej si poznámky nebo výpisky, ať jde o tvou nebo cizí knihu. (Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělání, III.)“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ Osvoboďme člověka od všech nařizovacích kultů a poslušnosti a postavme ho do svobody…“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem.“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ Kdykoli se přimísí nějaké nařizování, naše mysl hned cítí odpor a odvrací se.“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ Je věcí rozumnosti zdržovat se úsudku před plným poznáním věcí, zvláště pak slov a činů.“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ Čím více dítě dělá, běhá, pracuje, tím lépe na to spí, tím lépe zažívá, tím lépe roste, tím lépe jadrnosti i čerstvosti tělo i mysl nabývá: toliko jen vždycky šetříc, aby bez urazu bylo.“
— Jan Amos Komenský
— Jan Amos Komenský
„ A na ďáblovy pokyny stvořili jsme školu. Dítě miluje přírodu: umístili jsme jej do uzavřených místností. Dítě má rádo, když je jeho činnost k užitku: způsobili jsme, že je bezúčelná. Rádo se pohybuje: donutili jsme jej být v klidu. Rádo se dotýká věcí: zapojili jsme pouze jeho mozek. Rádo používá své ruce: přichází do kontaktu s myšlenkami a názory. Rádo mluví: donutili jsme ho mlčet. Chtělo by přemýšlet a uvažovat: nutíme ho, aby se učilo zpaměti. Chtělo by hledat poznání a vědu: naservírovali jsme mu ji již kompletní. Chtělo by se nadchnout: vymysleli jsme tresty. A děti se tedy naučily to, co by se samy nenaučily: naučily se zatajovat, naučily se podvádět a naučily se lhát.“
— Adolphe Ferrière
— Adolphe Ferrière