Lajan přečtené 28
Návrat k sobě
2013,
Pavel Hirax Baričák (p)
Autor vystupuje jako velký mudrc, který už ví, jak to na tom světě chodí...Ve skutečnosti to není nic nového - jsou to posbírané narativy New Age z 90-tých. My, kteří jsme tím prošli už víme, jak duchaprázdné jsou tyto fráze. Je to duchovno pro naivní začátečníky, kteří si chtějí nechat lechtat uši líbivými slovy.... celý text
Hraju, hraješ, hrajeme...
2015,
Pavel Benedikt
Určité rozčarování z této knihy na mě padlo z toho, že není moc praktická. Rozhodně bych ji nepovažoval za „příručku pro hospodské hráče“. Pominu první půlku, která je beletristická a příliš osobní, aby se dala nějak hodnotit. Autor se bezpochyby vzdělal v hudební teorii velice podrobně, na trampského (nebo folkového) hráče neobvykle slušně. A protože je to člověk z praxe, očekával bych jiný než tento vědátorský přístup k výkladu různých hudebních složitostí. Praxe právě ukazuje, že definice a přísná hudební pravidla zde moc nefungují. Týká se to především harmonizace melodií. Neměla by vznikat představa, že když se naučíme pravidla, budeme umět harmonizovat. Často je to vidět v různých zpěvnících (zejm. lidových písní), že autoři postrádají cit pro harmonii a že bezmyšlenkovitým uplatňováním těchto pravidel písni spíš ubližují. Představa, že když v závěru na dominantě nepoužiju sedmičku, bude závěr „méně přesvědčivý“, je klam. Každá píseň je jiná a proto pravidla nelze uplatňovat šablonovitě a plošně. Raději bych ukazoval na jednotlivých písních, jak jsou harmonizovány a tak ozřejmil, jaké možnosti existují. Teoretické výklady a vymyšlené příklady v praxi nepomůžou. Pokud jde o přílohu s akordy...působí na mě nepřehledně a nečitelně pro mrňavé písmo. Praxí prověřené mi akordy nepřipadají, jelikož některé hmaty, které běžně používám, jsem tu nenašel. Chybí důležité Dsus2, Cadd9, G9b, dále E9, A9, Hm7/5b jsou zvukově neuspokojivé. Chybí také akordy s jiným basem než základním (D9/F#, C/E, G/H). U zmenšených a zvětšených akordů je důležité uvést, že to, co hmaty se stejnými tóny odlišuje (správné uvedení názvu) je základní basový tón. Kapitola „Akordy z hlediska struktury“ připomíná spíš učebnici jazzové harmonie. Opravdu si nedovedu představit, že by toto nějaký „hospodský“ hráč studoval…Autor zde předkládá akordy, které se v běžné hudbě (mimo jazz) prakticky nepoužívají. Každá výuka by měla stát a padat s touto otázkou: Jak můžu tuto informaci využít v praxi? Pokud nevím, je jasné, že je informace odsouzena do hlubin zapomnění. Známe to moc dobře ze základních i dalších škol. Pokud si učitel tuto otázku neklade a neukazuje praktické použití, není to dle mého dobrý učitel.... celý text
Domovem hudby II.
2012,
Ludmila Vrkočová
Poněkud nezáživný výčet velkého množství dat, o samotné hudbě se toho moc nedozvíme. Např. o tom, jaká je hudba v regionech, jak se projevuje a odlišuje od ostatních regionů.... celý text
Příběhy českých písní
2022,
Josef Krček
Nebyl jsem úplně spokojen s výběrem písní. Jsou to často zapomenuté popěvky, které se dnes mimo badatelskou činnost nezpívají. Pokud jsem to pochopil, mustr měl být o písních, které nějak reflektovaly významné dějinné události (i na Moravě…). Vzpomněl bych si na jiné, které to dle mého splňují: Prušák, prušák, Kanonýr Jabůrek (Prusko-rakouská válka), Ta mutěnská silnica (bitva u Slavkova), Za císaře pána (I.světová), Na kraj Ameriky (vystěhovalecké vlny v 19.-20. stol.), Markytánka (začátek II.Světové). O samotných písních se toho příliš nedovíme, zato nám zamotají hlavu spletitosti a zvraty třicetileté války.... celý text
Veselá kopa
1956,
Karel Plicka
Melodie nezajímavé – často takové, které jsou dnes přetaveny ve známé lidovky, ale už s nepatrnými změnami. Říkadla a popěvky také spíš úrovně podprůměrné. Ne všechno „lidové“ musí být značkou kvality!... celý text