martipa2 přečtené 61
Jak se stát diktátorem
2019,
Mikal Hem
Velmi povedená publikace. Zajímavé na ní je, že se narozdíl od jiných podobných snaží zabývat především diktátory za posledních, řekněme, padesát let a velká jména jako Mussolini, Hitler nebo Stalin počítá spíš do počtu. Ironický nadhled je přesně to, díky čemu lze tuhle knihu číst (nebo také obecně učit o dějinách 20. století) a nezhroutit se. Navíc kniha poskytuje nevídanou syntézu a historický (nejen sarkastický) nadhled.... celý text
Vánoční prasátko
2021,
J. K. Rowling (p)
Jde o příběh, který čerpá z klasické, například Hofmanovské, předvánoční tradice, s odkazy například na Louskáčka. Celkově ale autorka téma funkčně aktualizuje. Dětem (9 a 12) se kniha líbila a určitě ji budeme za rok číst znovu.... celý text
Shogi: Hra japonského šachu
2019,
Trevor Leggett
Kniha je první česky psanou publikací o japonském šachu, a díky moderní grafice figur je velmi přístupná začínajícímu hráči.
Když topoly
2019,
Jiří Hort
Kniha je výborem textů z mnoha let autorova života a jedná se o citlivou lyriku.
Počátky formování konceptu dějin mentalit v české historiografii
2009,
Veronika Středová
Kniha zcela neodpovídá vědeckým standardům. V prvé řadě se značná část textu zabývá francouzskou nikoli českou historiografií, především jde ale o autorčin přístup k odbornému textu. Na mnoha místech například dochází k tomu, že citace využitá k podpoření vyřčené teze tuto tezi ve skutečnosti spíše vyvrací... Dochází tak k chybám v logickém strukturování argumentů, což je pro odbornou práci klíčový nedostatek. Dále například autorka zdvojuje citace, kdy nejprve uvede francouzskou citaci a následně tentýž úsek uvádí v češtině, ale to již jako součást vlastního textu, zřejmě se spoléhá na to, že modelový čtenář jejího textu neovládá francouzský jazyk, což je ale u odborného textu na česko-francouzské téma přinejmenším troufalé.... celý text
Drama a příběh
2007,
Irina Ulrychová
Jde o velmi přínosnou metodickou příručku a s mnoha vhodnými poznámkami týkajícími se tvorby problémového dramatu a jeho využití ve třídním kolektivu.