Biliard o pol desiatej přehled
Heinrich Böll
Medzi odporcov znova sa prebúdzajúceho fašizmu a revanšizmu, medzi tých, ktorí sa kriticky vyrovnávajú s dnešnou západonemeckou skutočnosťou, patrí aj významný reprezentant pokrokových tradícií nemeckej literatúry Heinrich Böll. Skúsenosti, ktoré nadobudol na bojištiach druhej svetovej vojny, a strašné následky, ktoré postihli milióny ľudí, prebudili v ňom túžbu pomôcť uskutočniť vo svete trvalý mier. V románoch a poviedkach z vojnového obdobia: "Vlak došiel presne" (1949), "Pútniče, zvestuj Lake..." (1950) a "Kde si bol, Adam?" (1951) spodobuje Heinrich Böll ešte ľudí, ktorí sú obeťami strašných udalostí. Hoci sú osobne statoční aj odvážni, predsa sú len nakoniec bezbranní. Ani v románoch a poviedkach z povojnovej západonemeckej skutočnosti: "Dom bez pána" (1954), "Chlieb mladých liet" (1955), satirické "Zobrané mlčanie doktora Murkeho" (1958) nepredstavuje síce ľudí, ktorí by sa uvedomele usilovali o zmenu spoločenských pomerov, ale predsa sú už múdrejší o skúsenosti svojich predchodcov. Nepodliehajú ilúziám západonemeckého "hospodárskeho zázraku", nedôverujú vládcom, ktorí už raz doviedli Nemecko na pokraj priepasti. Rozorvaný svet, v ktorom sa ešte neskončila vojna, hoci už dávno stíchli sirény leteckých poplachov a mestá začali sa dvíhať z trosiek, opisuje Heinrich Böll aj vo svojom najnovšom románe (vyšiel roku 1956). Biliard o pol desiatej. Pokračuje v ňom v tradícii nemeckých biografických románov, a zároveň vytvára svojrázny prototyp modernej prózy. Využíva oslavu osemdesiatych narodení architekta Heinricha Fähmela, aby v udivujúcej skratke niekoľkých hodín podal nielen psychologicky hlbokú a dramatickú históriu jeho rodiny, ale aj osud celého Nemecka od čias prvej svetovej vojny až doteraz. Je to román moderný, ktorý využíva prelínanie deja, vnútorný monológ, konfrontáciu rôznych názorových hľadísk a predovšetkým vysoko účinnú obraznú skratku. Odkrýva tak skryté procesy ľudskej psychiky, výrazne opisuje čas zmätku, utrpenia i nových nádejí. Šialenstvo militarizmu symbolicky vyjadruje osud veľkého staviteľského diela zakladateľa rodu, ktoré jeho syn ako vojenský odborník vyhodí na konci vojny do povetria a vnuk ho zase začína nanovo stavať. Autorovo srdce patrí týmto novým kriesiteľom života. Strednú generáciu, spodobnenú apatickým a cudzo korektným Robertom Fähmelom, privádza k novému životu spojením s týmito mladými reálnymi pripravovateľmi lepšej budúcnosti. Nedostatok odporu proti poznanému zlu robí osud tejto strednej generácie tragickým, ale predsa nepodliehajú falošným ideám a predstieranému demokratizmu západonemeckej súčasnosti. Hlbokým porozumením pre všetkých prostých a statočných ľudí, citlivým poznaním pokrokového ľudského snaženia, odporom proti vojne a akýmkoľvek výčinom neofašizmu stáva sa román "Biliard o pol desiatej" prejavom úprimného humanizmu, ktorý má s naším úsilím o mier mnoho spoločného. (záložka knihy)... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1962 , Slovenský spisovateľOriginální název:
Billard um halbzehn, 1959
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Biliard o pol desiatej. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (16)
Jakým způsobem je možno hledat a nacházet v životě pravdu, lidskost a svědomí, žít vědomě pokusit se k nim směřovat? A jak to souvisí s (ne)nalézáním smyslu života? Na takto závažné otázky se snaží nalézat (a z podstaty věci zcela nalézt nemohou) alespoň náznaky odpovědí postavy tohoto Böllova společenského bildungsrománu - vrchol prvního období jeho tvorby.
Příběh se zaměřuje na tři generace vážené měšťanské rodiny Fähmelů, žijící a působící patrně v německém Köllnu (Böllově rodišti) a sleduje osudy jejich tří členů – od patriarchy rodu Jindřicha, přes jeho syna Roberta, až po Robertova syna Josefa. Jindřich, jakožto mladý a nadšený architekt, který přichází do města z venkova, získá v roce 1908 velikou zakázku na zbudování opatského kláštera, žení se s dcerou z městské patricijské rodiny a tím zakládá věhlasný stavitelský rod (a reprezentuje jakou si první generaci - otců zakladatelů moderní německé společnost 20. století). Jeho syn Robert ovšem nejde v otcových šlépějích a jeho oborem se stane statika. V čase nastupujícího hitlerismu se vlivem svého křesťanského a humanistického založení připojuje k politickému odporu a musí uprchnout ze země – pro spolupráci na nezdařeném bombovém útoku na náčelníka městského gestapa. Po určité době (a na přímluvu svého otce, váženého občana města) se ovšem vrací a je nucen vstoupit do armády, kde se stává odborníkem na řízené demolice. Ke konci války nechává za dramatických okolností zlikvidovat i klášter, který vystavěl právě jeho otec (vzdor a jakási osobní odpověď na to, že byl „obětován“ ke službě nacistické mašinerii aby zachránil rodinný podnik). Určitou ironií a završením této třígenerační historie je příběh jeho syna Josefa, který jako mladý architekt řídí opětovné vystavení tohoto kláštera v roce 1958 a váhá, jestli se má nadále vydat profesní cestou svého dědy (stavitele - generace "budovatelů společnosti"), nebo svého otce („buřičů“ - vymezujících se proti bezpráví a obecně všem negativním tendencím v soudobé společnosti). Děj se zaměřuje také na další členy rodiny, mimo jiné na Jindřichova syna Ottu, který se stal fanatickým nacistou a zemřel za války, a na Editu, která zahynula při spojeneckém bombardování města na konci druhé světové války (a představovala svojí laskavostí a lidskostí jakousi „morální konstantu“ rodiny) . Román je tedy jakýmsi kaleidoskopem osudů členů rodiny a lidí v její bezprostřední blízkosti (např. Robertův přítel Schrella, snažící se neustoupit ze svých morálních hodnot (ani za cenu osobních útrap),nebo spolužák ze školy Nettlinger, nejprve horlivý nacista, po válce „bytostný demokrat“ a vážený právník).
Tento příběh je určitou parafrází na společenský a morální vývoj Německa v rozmezí padesáti let - od počátku 20. století do 50. let 20. století, kopírující její rozmach i pády – od postupného vývoje měšťanské společnosti (generace „otců zakladatelů“, reprezentovaná stavitelem Jindřichem), přes úpadek a marasmus 1. světové války, následné hospodářské krize a 2. světové války (generace „ztracených“, představována Robertem), až po dobu bezprostředně po ní (generace těch, kteří se rozhodují, jakou cestou se po bouřlivém vývoji první půle století vydat nadále, jaké hodnoty a morální vzorce přijímat a prosazovat - představována Josefem). Postavy reflektují tyto „velké dějiny“ formou retrospektivních monologů a vzpomínek, které ústí vždy nakonec do aktuálních událostí (datovaných v každé kapitole datem 6. září 1958) - v kompozičně mnohovrstevnatém a složitém schématu. V konečném důsledku nejde o nic menšího, než o jejich snahu nalézat vlastní smysl života, jak zůstat člověkem a nezpronevěřit se svým mravním ideálům, ani v mezních a nelidských dobách, které dokážou lámat charaktery nejen v okolí rodiny Fähmelů, ale i v rodině vlastní (příběh Otty). Jakousi univerzální snahou, která je zmiňována napříč celým dílem, je si nezadat s tzv. „bůvolí svátostí“, což je zástupný symbol morální kolaborace s útlakem - dle germánské mytologie jedna z podob boha Wotana - v tomto případě konkrétně Hindenburgova, posléze Hitlerova totalitní tyranie). Ústředním dějovým motivem je budování, boření, a opětovné znovubudování kláštera, symbolu jakési lidské i mravní konstanty (a kontinuity) v rodině Fähmelů a parafáze na bouřlivý vývoj Německa v první polovině 20. století. To může být vnímáno jako symbol lidské snahy o hledání a nalézání smyslu života a morálních hodnot v něm (a v obecnější rovině snahy o to, jakým lidem a silám ve společnosti pomáhat a proti jakým se z pozice humanismu bránit), vše v duchu autorova celoživotního kréda křesťanského humanismu. Vedle tohoto leitmotivu je zde i morální kritika poválečné německé společnosti a její nízké až nulové sebereflexe kolaborace s nacismem v 50. letech 20. století – bezstarostném osudu všech těch Nettlingerů, nepotrestaných válečných zločinců a přisluhovačů nacismu, ze kterých se stali po válce přes noc „bytostní demokraté“ a vážené osobnosti.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Biliard o pol desiatej v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 95x |
ve Čtenářské výzvě | 9x |
v Doporučených | 7x |
v Knihotéce | 76x |
v Chystám se číst | 41x |
v Chci si koupit | 6x |
v dalších seznamech | 3x |
Autorovy další knížky
1962 | Biliár o půl desáté |
1966 | Klaunovy názory |
1989 | Vlak dojel přesně |
1993 | A anděl mlčel |
1961 | Kdes byl Adame? |
Právě tyto prolínající monology mi neseděly. Přesto jsem celek pochopil.