Česká reklama: od pana Vajíčka po falešné soby přehled
Jaroslav Krupka
Za posledních dvacet let se reklama stala téměř kažodenní součástí našeho života. Televize, bilboardy, hromadná doprava, internet - reklama je všude. Můžeme ji nenávidět, ale můžeme se s ní třeba lépe seznámit. V knize Česká reklama si připomenete reklamy ze socialistického Československa i ty současné a aktuální, také se dozvíte, jak se reklamní trh vyvíjí, kdo, jak a proč reklamy vytváří či jaké osobnosti stojí za úspěšnými reklamami. Navíc se dobře pobavíte u množství příběhů nejen z reklamní branže.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Česká reklama: od pana Vajíčka po falešné soby. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Kniha Česká reklama je nejen vynikajícím vhledem do historie komerčních médií, reklamních praktik a nejslavnějších reklam u nás, ale taktéž popisuje vzestupy a pády významných českých (i československých) agentur a slavné i strastiplné životní cesty lidí, kteří byli v tomto směru průkopníky a skvělými inovátory. Dozvídáme se o prvních náznacích proměny reklamního průmyslu v komunistickém československu, lehkém osmělení v osmdesátých letech, obrovském boomu nových mediálních a reklamních agentur po sametové revoluci, získání sebevědomí a trochy drzosti v letech devadesátých a končíme velkým zlomem - zavedením internetové sítě jakožto nové platformy pro další reklamní počiny.
Kniha není psána příliš odborně, jde spíš o historii podanou velmi čtivou a poutavou formou, která dokáže zaujmout i člověka, který má o marketingu a reklamě minimální znalosti. Zároveň je však hodně přínosná i pro ty, kteří se o dané téma zajímají z profesionálního hlediska. Česká reklama nabízí obsáhlý přehled mezníků na poli českého a československého reklamního dění doplněný o barevné fotografie billboardů, reklamních spotů, momentek ze života jednotlivých tvůrců a agentur včetně profesionálních propagačních snímků.
O knize jsem předtím neslyšela, o to větší jsem měla radost, že existuje taková, která se věnuje pouze českému a československému prostředí a dokáže jej tak barvitě popsat. Spousta reklam a kampaní se mi připomněla, narazila jsem však i na některé, převážně staršího data, o kterých jsem neměla tušení. Vzhledem k mému současnému statusu začínajícího copywritera jsem našla hodně inspirace a motivace pro budoucí práci, zároveň jsem se dozvěděla, jakým způsobem fungují procesy a vztahy mezi agenturami a zadavateli, získala jsem celkový přehled o historii české reklamy a možná i tušení budoucího vývoje a směru, kterým se možná celá česká scéna bude ubírat.
Velmi podrobně popsané dění kolem reklamy a její tvorby, hlavně pak postav a marketingových společností, které na trhu působily. Osobně bych ještě uvítala podrbnější popis jednotlivých reklam a kampaní. Třeba autor napíše druhý díl :-)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Česká reklama: od pana Vajíčka po falešné soby v seznamech
v Přečtených | 11x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Knihotéce | 2x |
v Chystám se číst | 9x |
v Chci si koupit | 5x |
Štítky knihy
reklama a propagace reklamní průmysl
Autorovy další knížky
2012 | Česká reklama: od pana Vajíčka po falešné soby |
2014 | Český historický šerm |
1988 | Jakou barvu má domov |
2024 | Dějiny temné i tajemné: Záhadné české zločiny |
Celkem obsáhlá kniha o reklamě v České republice. Samozřejmě takových knih by šlo udělat dalších deset dílů, protože zajímavých reklam v Česku vzniklo hodně, ať už zajímavých tím, jak jsou stupidní, nebo tím, jak jsou zábavné.
Kniha taky obsahuje spoustu fotografií, což je u tohoto tématu důležité. Jak je psáno v anotacích, autor se věnuje různým kauzám, co kolem reklam vznikly. Co mě, ale jako lajka moc nebavilo, bylo, že opravdu velká část knihy je vypisování spousty jmen osob, z reklamní branže firem a organizací, které se reklamou zabývají. Vzhledem k tomu, že reklama je dost dynamický trh, a každá ta firma se během deseti let osmkrát přejmenuje, tak to působí dost nepřehledně. Ale chápu, že pro někoho, kdo chce v tomto byznysu dělat, jsou tohle cenné informace.
Já bych spíš uvítal více úvah nad jednotlivými reklamami. Proč tahle zrovna vypadá takhle, co se nepovedlo, co povedlo, atd.