Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě přehled

Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě
https://www.databazeknih.cz/img/books/41_/412263/bmid_ctenari-vrat-se-mozek-a-cteni-v-dig-zPI-412263.jpeg 4 46 46

Digitální média nejsou zlo. Ale s dávkováním raději opatrně. Spolu s rozšiřováním digitálních technologií se v posledních třiceti letech proměnil způsob, jakým konzumujeme média, včetně toho nejstaršího: textu. Dnes se čtení přelévá z platformy na platformu, mezi internetovým prohlížečem a eknihou, odehrává se především na obrazovkách a stimuluje mozek úplně jiným způsobem než soustředěná četba papírových knih nebo novin. Řada odborníků i laiků se obává, jaké důsledky budou nová média mít na naše intelektuální a kognitivní schopnosti. Neuroložka a odbornice na proces čtení Maryanne Wolfová v knize Čtenáři, vrať se shrnuje dosavadní vědecké poznání o vlivu digitálních médií na proces čtení a lidský mozek. Nová média nechápe jako ohrožení, nýbrž jako výzvu: už tu s námi jsou, takže se s nimi musíme naučit zacházet tak, aby nám dobře sloužily.... celý text

Literatura naučná Psychologie a pedagogika
Vydáno: , Host
Originální název:

Reader Come Home: The Reading Brain in a Digital World, 2018


více info...

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě. Přihlašte se a napište ho.


Nové komentáře (14)

biblista
08.12.2024 4.5 z 5

„Umět v dnešní době představit různým dětem čtení není snadný úkol. Je to složitý soubor znalostí, za něž by se nemusel stydět inženýr, raketový vědec ani svatý." (7. kapitola) Není to důvod, aby se tabulkové platy (tzv. tarify) vyučujících, jmenovitě češtinářů konečně hnuly z místa? Argumentace politiků je vždy následující: "Tady máte balík peněz na odměny. Všechny zaplatit nemůžem. Financujte pracovité, líní ať utřou hubu." Má to jeden háček: Jak ředitel rozliší takzvaně pracovité pedagogy od pedagogů takzvaně líných? Ideální podhoubí pro růst klientelismu a korupce. Nemáte-li z čeho zaplatit lidi, nemůžete čelit civilizačním výzvám (povrchnost myšlení, roztěkanost, snížená empatie, rostoucí závislost na vnějších zdrojích, jako je Facebook, Google a nyní AI). Zpět ke knize: obsah je zásadní (např. soustředění jako předpoklad učení), překlad by však vyžadoval pečlivější redakci.

betania
08.07.2024 4 z 5

Kniha je psána v sadě dopisů, tematicky rozdělených, což umožňuje zachovat systematickou strukturu a zároveň promluvit k čtenáři osobně.
Představení výzkumů, týkajících se čtení, vývoje řeči a vlivu nosičů, ze kterých čtenář čte. V mnohém popisovaném jsem se poznávala a byla to pro mě kniha, která mě přiměla se zamyslet. Závěrečné dopisy by pak měli přečíst především nastávající rodiče a rodiče malých dětí.


engelbert
10.10.2023 4 z 5

Na této knize jsem si mohl potvrdit skutečnost, že čtenář kladněji vnímá text, který je v souladu s jeho názory. Autorka tu popisuje řadu skutečností, které souvisejí se čtením, a které jsem jaksi vnitřně cítil i bez toho vědeckého základu. Její sdělení je náléhavě burcující, nikoliv však bez naděje.

všechny komentáře

Související novinky (1)

Knižní novinky (5. týden)

26.01.2020


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě v seznamech

v Právě čtených5x
v Přečtených59x
ve Čtenářské výzvě5x
v Doporučených3x
v Knihotéce30x
v Chystám se číst123x
v Chci si koupit20x
v dalších seznamech2x

Autorovy knížky

Maryanne Wolf
americká, 1950
2020  77%Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě