Dějiny filosofie I. - Starověk a středověk přehled
Emanuel Rádl
Dějiny filosofie (Rádl) série
1. díl >
„Tento spis nejde ve stopách obvyklých dějin filosofie: šlo mi o přítomnost a budoucnost, nikoli minulost. Právě proto se mi však minulost objevila ve světle velmi živém. Jestliže se ve spise tu a tam hádám a filosofy dávno zemřelými, není to neúcta k nim, naopak: právě protože jejich učení pokládám dosud za živé, zápasím s ním. Pokud už živé není, nezajímá mne." Těmito slovy hodnotí významný český filosof, pozitivista, současník Masarykův, své vlastní životní dílo, dvoudílné dějiny filosofie. Ačkoli tato práce – výsledek celoživotního bádání a úsilí autora – vyšla více než před půlstoletím, mnohé její závěry jsou platné a poučné dosud. Rádlův racionální přístup a přitom akademismem nezatěžkaný vyjadřovací přístup tvoří z této publikace vynikající pomůcku při exkursu do dějin filosofie a zároveň názorný příklad významné dobové myšlenkové konvence, jíž positivismus nesporně byl. Abychom zachovali autorskou dikci a nevnášeli do celistvosti díla cizorodé prvky nemístné modernizace, zachovali jsme v tomto vydání doslovný, soudobou gramatikou nekorigovaný text prvního vydání Dějin filosofie (Jan Laichter Praha. 1932–33).... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Dějiny filosofie I. - Starověk a středověk. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (9)
Rádl tu polemizuje s filozofmi (s ktorými nesúhlasil), ktorí už nemôžu odpovedať, resp. miestami už nepolemizuje, ale jednoducho ich kritizuje, že mali rozmýšľať inak. Takto sa to nerobí do psej matere... chýba tu neutrálny nadhľad, ktorý je v takýchto dielach alfa a omega.
Související novinky (1)
Nové eknihy zdarma ke stažení (červen)
29.06.2020
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Dějiny filosofie I. - Starověk a středověk v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 38x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 72x |
v Chystám se číst | 27x |
v Chci si koupit | 6x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
1998 | Dějiny filosofie I. - Starověk a středověk |
1999 | Dějiny filosofie II. - Novověk |
1993 | Válka Čechů s Němci |
1947 | Útěcha z filosofie |
2006 | Dějiny biologických teorií novověku I. - II. |
Tak nevím. Jak jsem byl nadšený z Války Čechů s Němci, tady jsem na rozpacích. Hlavně z toho, jak Rádl filozofii pojímá a hodnotí. Převedeno do přírodních věd uznává jen aplikovaný výzkum a základní výzkum zcela pomíjí, pokud rovnou neříká, že škodí.
Takže antičtí filozofové jsou zanedbatelní, protože se zabývali přírodními principy a zákonitostmi, pátrali po příčinách jevů, ale vůbec je nezajímalo, jak prospějí polis. A navíc nepotřebovali víru v bohy, takže Homér je mnohem úctyhodnější.
A druhá část je ještě podivnější. Sice hned na začátku prohlásí, že náboženství není filozofie, aby se pak zabýval převážně právě jím, respektive katolictvím a tím, jak ho zkazily antické a východní vlivy.
Ano, jsou zde některé zajímavé myšlenky, ale na dějiny mi to přišlo příliš subjektivní a od filozofie, zejména ve druhé části, mnohdy vzdálené.