Fotograf přehled
Pierre Boulle
Komorní příběh o populárním fotoreportérovi, lovci senzačních snímků z převratů, povstání a válek, který přijde při svém povolání o nohu a je nucen dělat banální fotografie začínajících hereček. Psychicky na dně, ale nesmířen s rolí outsidera neustále pátrá po příležitosti, která by ho znovu proslavila. Náhoda mu přeje. Dostane se na stopu atentátu a posedlý myšlenkou na nejsenzačnější snímky a poslední šanci svého života, stává se sám aktérem v připravovaném spiknutí. Kromě oddychové role, kterou vytváří kriminální zápletka, udržující čtenáře v napětí, splňuje Boullova kniha i roli společenskou. Představuje nám svět mladého a rozšířeného uměleckého oboru i s jeho spletitým, drsným zákulisím. Doslov napsal Josef Hajný.... celý text
Literatura světová Novely
Vydáno: 1982 , Mladá frontaOriginální název:
Le Photographe, 1967
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Fotograf. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (9)
Zajímavá psychologická studie do duše člověka, profesionálního fotografa, kterého spaluje osobní ambice a touha udělat mimořádný snímek, který by ho znovu proslavil. Přičemž zneužije ke svému cíli jakýkoli prostředek, obětuje letité přátelství svého jediného přítele a neštítí se ani zorganizovat zločin. Boulle tne do rostoucí pokřivenosti charakteru lidí, kteří řeší výhradně sebe, své ego a své ambice schovávají za vyšší, například umělecké cíle, ale skutečnost je taková, že je to jen pokrytectví a bezohlednost.
V době bezohledných bulvárních paparazzi fotografujících oběti zločinů nebo dopravních nehod není Fotograf nijak překvapivý nebo výjimečný. Jenom zábavný a čtivý příběh teroristického spiknutí proti hlavě státu, které hlavní hrdina odhalí a využije pro svůj cíl, získání Pulitzerovy ceny za nejlepší fotografii!
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Fotograf v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 92x |
ve Čtenářské výzvě | 8x |
v Doporučených | 3x |
v Knihotéce | 90x |
v Chystám se číst | 22x |
v Chci si koupit | 5x |
Štítky knihy
zfilmováno francouzská literatura thrillery atentáty fotografie politické thrillery psychologické thrillery fotografovéAutorovy další knížky
2000 | Most přes řeku Kwai |
1970 | Planeta opic |
1982 | Fotograf |
1998 | Neštěstí těch druhých |
1970 | Dokonalý robot a jiné povídky |
"Fotograf" je novela psaná velice čtivě, vyzrálým stylem již zkušeného autora, který přesně ví, co chce říci. Velice správně je v doslovu zdůrazněno, že Boulle je autorem, v jehož textech je vždy přítomen ironický odstup. Zvláště jsem to vnímal při čtení "Mostu přes řeku Kwai" a při srovnání románu a filmové adaptace, která podvratný, ironický a výsměšný obraz nahradila patosem zcela měnícím poselství knihy.
Ironii najdeme i u "Fotografa". Ironii, která již přednamenává nástup postmoderní literatury. Podle mého mínění tato konkrétní novela v sobě vůbec nese mnohem více, než jen příběh o jednom zkrachovalém fotografovi, bažícím po posledním sólokapru .
Je silně koncentrovaným obrazem doby, kdy se lámala moderna v postmodernu a slovo (potažmo politické ideje), ustupuje obrazu. Tedy relativně stabilní kultura založená na psaném textu ustupuje se vznikem biografu, televize a masové reprodukce obrazu, vizuálnu.
A Boulleho příběh je o posedlosti obrazem. Z mladého bojovníka za ideu se hlavní hrdina stává pouhým POZOROVATELEM. Ten již zcela chladně, s vypočteným, již postmoderně ironickým odstupem vypráví dívce, kterou fotografuje příběh svého zmrzačení, aby "alespoň na chvíli měla v očích výraz zájmu" (když už nepomůže "pár facek").
Je to nový typ člověka, jehož po válečných hrůzách fascinuje již jen vidět, nikoli jednat a který touží pouze po tom, co nejlépe tento prchavý vjem (a co je prchavějšího než právě moment smrti!) zachytit, ontologisovat...
Nastupující svět (a v něm nyní - píše se rok 2024!- žijeme) je světem vše-vidění. A esse est percipi. Tedy spíše percipi est esse.
Co není viděno, neexistuje, je bez významu.
Není náhodou, že Antonioni točí v roce 1966 svou "Zvětšeninu" a takřka ve stejné době (1965) Robbe-Grillet absolutizuje experimentální metodu čistě vizuálního, "filmového" psaní francouzského "Nového románu" v "Domu milostných schůzek (La Maison de rendez-vous)" a pak v "Projektu revoluce v New Yorku" (Projet pour une révolution à New York , 1970).
Boulle neexperimentuje s formou, vyprávění je zcela tradiční, chronologické, stylově čisté, leč předávaný význam je stejný jako u Grilleho, Sarrautové, či Butora.
Obraz, snímek, zastavený čas stojí i za smrt.