Jefta a jeho dcéra přehled
Lion Feuchtwanger
Feuchtwangerov posledný román. V Jeftovi spracoval príbeh z jedenástej kapitoly Knihy sudcov, ktorá 47 vetami opisuje život tohto piateho veľkého sudcu v Izraeli, jeho sľubov a obetovanie dcéry Jaaly.
Literatura světová Historické romány
Vydáno: 1959 , SVKL - Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúryOriginální název:
Jefta und seine Tochter, 1957
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Jefta a jeho dcéra. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (14)
Obvykle působí beletristicka zpracování osudů biblických postav poněkud rozpačitě - aspoň podle mého názoru. Jiftach a jeho dcera je výjimkou - používám hebrejské jméno Jiftach místo Jefta. Ten muž musel prožívat hrozné dilema - na jedné straně závazny slib zápalné oběti, na straně druhé doživotní výčitky, pocit draze vykoupeného vitezstvi....... A nakonec vědomí, že ta hrozná oběť nebyla vůbec třeba. Nešťastný hrdina galadsky...... Na druhé straně kdyby na místě Jaaly byl kdokoli jiný, pak by to jeho spánek nerusilo?
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Jefta a jeho dcéra v seznamech
v Právě čtených | 3x |
v Přečtených | 118x |
ve Čtenářské výzvě | 6x |
v Doporučených | 10x |
v Knihotéce | 121x |
v Chystám se číst | 22x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Štítky knihy
Bůh, Hospodin příběhy Bible Izrael Starý zákon
Autorovy další knížky
2008 | Židovka z Toleda |
2007 | Lišky na vinici |
1967 | Ošklivá vévodkyně Markéta Pyskatá |
1992 | Židovská válka |
1967 | Žid Süss |
(SPOILER) V Knize soudců je o Jeftahovi jen několik veršů a z nich dokázal Lion Feuchtwanger stvořit nevelký, ale úžasný historický román, který donutí každého se nad námětem zamyslet.
Jefta žije někdy kolem roku 1000 před naším letopočtem, je levobočkem svého slavného otce a po jeho smrti přichází o majetek, který mu vezmou jeho bratři a otcova manželka. A to vše protože jeho žena i jeho matka byly Ammonitky, vyznavačky jiných bohů než je Hospodin.
Jefta odchází do vyhnanství se svými nejvěrnějšími, podaří se mu založit svou malou říši, ovládnout několik měst a upoutá krále Ammonitů natolik, že ten chce jeho dceru za ženu pro svého mladšího syna. Tím by se ale odklonila od Hospodina a musela přijmout jiného boha. Jefta přemýšlí, snaží se o mír, ale pak je donucen nabídku odmítnout. Dochází k válce a v téměř prohrané bitvě Jefta slibuje Hospodinovi, že mu obětuje toho, kdo ho jako první uvítá po návratu z bitvy. Jefta zvítězí a po návratu mu vyjde vstříc jeho dcera. Jefta má dilema, ale nakonec svou dceru obětuje, sám ji na obětním oltáři podřízne. Stává se soudcem, vládcem říše, ale ztrácí sám sebe.
Po celou dobu sledujeme vnitřní rozpor mezi Jeftahem a jeho vztahem k Hospodinovi, ale i Milkomovi a Baalovi. Hospodin zde má daleko do toho milosrdného a milujícího křesťanského Boha. Starozákonní Hospodin je mstivý, svárlivý, žárlivý, krvelačný a náladový bůh války, který se tak podobá svému konkurentovi Baalovi.
Feuchtwanger ke knize napsal vynikající doslov, kde vysvětluje okolnosti vzniku románu a jeho zaujetí starozákonním Jeftahem.
Rozhodně doporučuji k přečtení i náročnějším čtenářům.