Léčivé rostliny prastaré bohyně přehled
Wolf-Dieter Storl
Wolf-Dieter Storl jde po stopách staré bohyně do hlubokého lesa. S pomocí mýtů, starých legend a pohádek nás vede k pradávným bohům a léčivým bylinám. Jakou roli zde hrají Popelka, Paní Zima nebo čertova babička? Co znamená černý bez, jalovec nebo sedmikráska? Objevíme hluboký smysl přírody a cítíme duši, která je v ní obsažená a tak najdeme cestu zpět ke své přirozené spiritualitě.... celý text
Literatura naučná Zdraví
Vydáno: 2017 , Fontána (Dobra & Fontána)Originální název:
Die alte Göttin und ihre Pflanzen, 2014
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Léčivé rostliny prastaré bohyně. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Vlastně to celé vnímám jako jednu dlouhou esej, kde se autor zamýšlí nad propojením mýtů, pohádek, rad bab kořenářek a jak se to celé růmuje, přičemž akurátnost stojí trochu stranou. Občas jsem se neubránil pocitu, že to autorovi moc neštymuje, což je částečně vinnou mou, protože v tomhle tématu zběhlý nejsem a poněkud jsem se ztratil, částečně autorovým šroubovitým vyjadřováním, ale myslím, že své udělal i překlad, jehož neohrabanost je patrná už v názvu.
U knížek tohoto typu je problém, že se dost často autor pouští na půdu náboženství a mytologie, které až tak nerozumí a míchá vše dohromady. Už v úvodu je to dost zřetelné. Pro mě to alespoň bylo hned znamení, že nepůjde o žádnou závratnou knihu. Na téma ročního cyklu a mixu mýtů a lidových zvyků byl mnohem lepší Iso Karrer https://www.databazeknih.cz/knihy/zverokruh-a-lidovy-rok-66835, na rozebírání pohádek je té literatury ještě víc a mnohem věrohodnější. Zde jde vlastně o převyprávění pohádek, hození do toho určitou část roku a nějaké ty bylinky, které ale nejsou až tak ústředním motivem, jak by se z názvu mohlo zdát. Nejvíc mi vadí, jak autor s jistotou tvrdí, jak to tenkrát všechno bylo a míchá dohromady lidové zvyky a vysokou mytologii, a ještě tam zvládne nasekat chyby. Ponechávám bez hodnocení, nebudu ji dočítat.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Léčivé rostliny prastaré bohyně v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 9x |
ve Čtenářské výzvě | 2x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 5x |
v Chystám se číst | 15x |
v Chci si koupit | 3x |
Další z knih mého milého "gurua" Wolfa-Dietera Storla mě jako obvykle velice potěšila. Důležitost mýtů a pohádek je v dnešních časech odsunuta do pozadí, ale myslím si, že právě dnes bychom jim měli věnovat zvýšenou pozornost. Leccos by se nám osvětlilo.
Zaujalo mě namátkou těchto pár věcí:
"1. srpen církev slavila jako svátek Petra v okovech (st. Peter ad Vincula), který měl být uvězněný v Jeruzalémě, kde ho osvobodil anděl. Ve stejný den měl být z nebe vypovězený i světlonoš Lucifer. Tak klerikové chtěli potlačit pohanského boha ohnivého žáru Luga (nebo Lodur). Člověk narozený 1. srpna uměl rozpoznávat duchy a byl čarodějem, jak se tenkrát všeobecně věřilo.
---
Stará bohyně Pan Zima nehlídá jen semena, klíčící na jaře, neposílá nahoru duše zvířat, kde přijmou podobu těla z masa, kostí a krve, kromě toho posílá do nové inkarnace i duše lidí. Vezme je do svého klína a nakonec je pošle jako děti zpátky do života. Celá příroda je neustále se opakujícím koloběhem, proč by měli být lidé výjimkou? Rodí se, žijí a umírají, vrací se zpět.
I řeč prozrazuje tyto představy našich pohanských předků. Slovo vnuk (německy: Enkel) pochází ze slova předek Ano (starohornoněmecky: Ahne) + zdrobnělina - chen; vnuk je pak vlastně malý předek, který se znovu narodil.
---
Tři sudičky, tři aspekty jedné bohyně, se jmenují Urd, Werdandi a Skuld. První představuje záhadný původ všech věcí; dokonce ani bůh šamanů Odin nemohl proniknout do takové hloubky. Druhá je změna, deroucí se vpřed, která znenadání vystupuje z prazákladu. Její anglosaské jméno je Wyrd a dodnes Angličané vše nepředstavitelné nebo neočekávané označují slovem "weird". Třetí přede to, co je třeba bezpodmínečně udělat, tedy to, co živé bytosti dluží budoucnosti. Její jméno neznamená dluh v křesťanském pojetí, ale spíš úkol.
---
Hlavní postavou některých mýtů a pohádek ze starší doby kamenné býval medvěd. Všude, kde žil, býval uctíván jako syn nebe nebo zemské bohyně. Kolem Arktidy (řecky: Arktos, medvěd) od Skandinávie až po Nový svět lidé hvězdnou konstelaci, obklopující Polárku, považovali za medvěda (Arkturus, Velký a Malý medvěd)."