Návrat starého varana přehled
Michal Ajvaz
Povídková sbírka uvádí půvabné krátké texty plné hravé fantazie, absurdních situací a z nich vyplývajícího jemného humoru.
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Návrat starého varana. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (8)
„Přišel jsem pozdě.
Mystéria kvůli tobě nebudou začínat znovu, nikdo nebude čekat, až se nadechneš.
Hraje pouze ten, kdo přijde, … bez rozmýšlení …“
Byl to sen, co se mi k ránu zdál? … bylo to tak snové, že to nic jiného nemohlo být!
… neuzavřené … bez konce i začátku … vklouznutí do děje, nebo jen do letmé myšlenky, která prolétla kolem … události přicházejí s naprostou samozřejmostí … a řadí se náhodně, jako sny.
S prvním písmenkem na vás dýchne magická, surrealisticky obrazná atmosféra, která rázem zpochybní všechny racionální základy vaší mysli, časoprostor vás prostě přestane zajímat.
Bude jich 21, těch zastávek … ve Starém městě, i na jeho periferii, budete hledat skryté vstupy do jiných světů … ale hlavně! … budete hledat pevný bod – přirozený svět – ke kterému byste se mohli uchýlit, a kde byste mohli najít jistotu – „bytí ve světě“ … přeji Vám hodně štěstí na té cestě :-).
Ještě přidám pár užitečných „cestovních rad“, možná se vám budou hodit :-) ...
Víte například, že … „sama kompozice Prahy je založena v půdorysu zaniklého města. Osa Staroměstské náměstí - Havelský trh - Václavské náměstí je trasou staré kultovní cesty od posvátného háje u řeky k chrámu Matky bohů, který stál v místech dnešního Národního muzea“, a taky, že „samo jméno Praha pochází z původního jazyka a znamená patrně studni zasvěcenou démonu Ahovi. Nacházela se snad v místech dnešního Ungeltu. (Je zajímavé, že dodnes tu dochází k vědecky nevysvětlitelným úkazům: zastavují se digitální hodinky a samovolně se otvírají lahve se sodovkou.)“
/sen č. 1... Město/
„Možná že se chtěli nechat ulovit sítěmi zažloutlých záclon,
rozsápat zvířaty prázdných odpoledních bytů,
zešílet ze hry na klavíru, která zní za zdí.
Nechat se pohltit ornamenty koberce,
po němž se tiše šine sluneční světlo.
Ztratit se, podobat se k nerozeznání rozeschlému nábytku,
proměnit myšlenky v neurčitou vůni vnitřku starých skříní,
zapomenout na rozestavěný dům
a na rukopis knihy, kterou jsme se chtěli proslavit.
Démon ji uzavře hudbou mlčení,
krásnou jako trosky paláce na mořském břehu.
Putovat prázdnými byty po staré stezce,
vyšlapané na vyrudlých kobercích cestovateli,
směřujícími do Asie,
a nočními zvířaty, vpisovat poslední nesrozumitelné vzkazy
na okraje stránek do sebraných spisů Václava Beneše Třebízského
v hloubce cizí knihovny.
Žít v nádherné zemi beznaděje …
/sen č. 2 ... Holešovice/
„Jdu Valdštejnskou ulicí,
kolem zahrad v odpoledním zářijovém slunci,
za mnou ťape a mručí obluda, velká jako selátko.
Myslím na to, co napsal Hegel v předmluvě k Filosojii práva o skákání na Rhodu.
Tento způsob myšlení mi není tak úplně vzdálený,
obzvláště když totéž říká i můj Lao-c’.
Zdá se mi však, že poskakování už bylo přece jen příliš.
V Tomášské ulici si jdu na chvíli sednout ke Schnellům;
obluda čeká způsobně venku.
Ale pivo mi nechutná, když na ni myslím. A myslet na ni musím stále. …“
/sen č. 3 … Zápas s andělem/
PS: … do jednadvaceti pokračovat nebudu, ale doporučuji projít cestu celou … stojí to za to!
O Vraždě v hotelu Intercontinental jsem psal přímo u té samostatné básnické sbírky.
Takže tady k Varanovi. Lákavé by bylo citovat z povídky Lano: „… já už to s ním dál nevydržím, pořád leží jen v knížkách, ani podlahu neumeje a čte takový blbosti …“ (str. 131). Jenže Ajvazovy povídky nejsou jen tak o ničem, nejsou to blbosti! Nejde "jen" o výlety do světa bezbřehé fantazie. I já totiž například nosím v batůžku na zádech několik medvíďat a nemám sílu to ukončit, i mně je často líto těch, kteří se stávají terčem nepochopitelného výsměchu, třeba kvůli svému chobotu. Jo, brzdi, Ajvazovy prózy se brání interpretacím. Jasně, i když pár návodů ke čtení najdeme přímo v nich. Čtěme je pomalu, ochutnávejme: „Se skutečným poselstvím knihy se setká jen ten, kdo se pomalu courá řádky jako po břehu moře a naslouchá tichému vlnobití řeči. Loudající se předhání nejrychlejšího běžce.“ (povídka Brouk str. 54). Zároveň nám autor naznačuje, jak tvoří: „… ne že bych výrůstky a prolákliny ztuhlého magmatu proměňoval ve výraz svých záměrů a idejí, ale spíš tak, že se nechávám vést tvary, které na mne hledí, a že obnažuji to neviditelné, co spí pod jejich povrchem jako rodící se plod, k němuž existující tvary vnitřně směřují a v němž docházejí svého naplnění.“ (povídka Sochař str. 111). Ano, nechejme se spolu s ním unášet obrazy, tvary a tóny. Možná pak nastane ten úžasný okamžik, kdy „v šumění, které vychází z klavíru, jsou obsažené všechny hudební skladby, jež byly a budou napsány, i nikdy nenapsané skladby geniálních skladatelů, kteří zemřeli v mládí…“ (povídka Koncert str. 138)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Návrat starého varana v seznamech
v Přečtených | 71x |
ve Čtenářské výzvě | 3x |
v Doporučených | 5x |
v Mé knihovně | 17x |
v Chystám se číst | 20x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Štítky knihy
české povídkyČást díla
Automobily
1991
Brouk
1991
Čekání na telefon
1991
Chobot
1991
Hádanky
1991
Autorovy další knížky
2005 | Druhé město |
2011 | Lucemburská zahrada |
2008 | Cesta na jih |
2004 | Prázdné ulice |
1997 | Tyrkysový orel |
Povídání o knize velice pěkně shrnula alef, až takřka nevím co napsat více. Kdo Michala Ajvaze nikdy nečetl, tak bude překvapen vysloveně surreálnou, snovou prózou, kde se každodenní proplétá se zázračným, kde zákony logiky a prostoru neplatí. Kdo však však četl nejprve pozdější romány, shledá, jak se motivy, přesněji obrazy, u autora (já bych řekl až obsedantně) opakují, rozvíjejí a v podstatě příliš nemění.
Nazval bych to každopádně krásným příkladem "snění vody", jež by velice potěšilo Gastona Bachélarda. Voda ve všech variacích a podobách je ona prima materia, která Ajvaze magicky přitahuje a je základní substancií, jež oplodňuje jeho fantasii. Apropos, psychoanalytický výklad jeho prózy by byl jistě velmi zajímavý.
Váhám velice, jak tyto texty hodnotit. Jestliže Ajvazovy romány mě poměrně rychle unavily, pak úsporná povídková forma je jeho stylu adekvátnější a nedá ohňostroji fantasie tryskat až příliš dlouho.
A tak se čas od času se jistě k "starému varanovi" vrátím a některou z povídek opět s chutí nechám ožít (i s risikem, že budu nelítostně zaskočen v některé z opuštěných ostravských uliček obří škeblí).