Nehybnost přehled
Vojtěch Kučera
Neběžný a umanutý básnický pohled směrem "za" nabízí knižní novinka brněnského autora Vojtěcha Kučery (nar. 1975), která tvoří "tištěný výhonek" zajímavého multimediálního projektu, jež od roku 2006 vznikal na internetu. Sbírka třiatřiceti básní - tolik bylo autorovi v době dokončení práce - krystalizovala nejprve jako součást anonymního publikování na stejnojmenném blogu. Nová sbírka tedy zahrnuje (část) části literární a "typografické" a na webové adrese www.nehybnost.cz se pak lze seznámit i s "aktivním výrazovým kontextem sbírky". Kučerova Nehybnost ukazuje, že skutečná poezie si dokáže podmanit i poněkud chaotický prostor elektronického publikování. Ba co více, dokáže nabídnout nové cesty a průhledy do zdánlivě omšelého světa poezie...... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Nehybnost. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Nehybnost v seznamech
v Přečtených | 9x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 2x |
v Chci si koupit | 1x |
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2010 | Nehybnost |
2005 | A hudba? |
2000 | Samomluvy |
2003 | Cestou - Básnický almanach Welesu |
2020 | Typosie |
Kniha s experimentální grafickou podobou, skrz kterou je třeba se k básním prokousat.
Nehybost má mnoho společného s předchozí sbírkou A hudba? (délka veršů/básní, častá ich-forma, popisnost, dostředivost - básně vymezené malým prostorem/jedním motivem).
Oproti předchozí sbírce jsou ale básně soustředěnější, více vypovídají o svém objektu, než subjektu.
Tomu pomáhá i hra se slovy (např. rozdělení slov, které nechá vyvstat novým významům), rým a asonance, pointy.
Zajímavé je, že byť se sbírka jmenuje nehybnost, jedním z hlavních témat je právě pohyb (včetně stejnojmenné básně). Pokud A hudba? byla impresionistická, Nehybnost je expresionistická. Básně jsou intenzivnější, je v nich víc osobního výrazu - např. častá zvolání, zároveň ale méně introspekce. Autor zůstává kryptický, často netušíme, čeho se má exprese týkat (např. od a ke; u ze mě klín). Narozdíl od předchozí sbírky mám ale jako čtenář pocit angažovanosti, že se mě báseň týká a má mi co říci (a některé básně mi přišly přímo skvělé - v těle ní; spěšně; hyé na!; sen o proměně).