O osamělosti umírajících v našich dnech přehled
Norbert Elias
https://www.databazeknih.cz/img/books/15_/153623/o-osamelosti-umirajicich-v-nasich-dnech-153623.jpg
4
9
9
Publikace světového sociologa.
Literatura naučná
Vydáno: 1998 , Nakladatelství Franze KafkyOriginální název:
Über die Einsamkeit der Sterbenden in unseren Tagen, 1984
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize O osamělosti umírajících v našich dnech. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
17.07.2013
Kniha se zaobírá otázkou smrti z pohledu sociologa. V knize nejsou zmiňovány žádné posmrtné zážitky, stavy ani jiné nadpřirozeno či spiritualita. Najdeme zde popis jak byla smrt lidmi vnímána v průběhu dějin a jak vnímají smrt a umírání lidé dnes.
60%
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha O osamělosti umírajících v našich dnech v seznamech
v Přečtených | 14x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 1x |
v Chystám se číst | 12x |
v Chci si koupit | 5x |
v dalších seznamech | 2x |
Autorovy další knížky
2007 | O procesu civilizace I. |
1998 | O osamělosti umírajících v našich dnech |
2007 | O procesu civilizace II. |
2006 | Spoločnosť indivíduí |
2023 | Dvorská společnost |
Ano, v knize nenajdeme žádné posmrtné zážitky, stavy a nadpřirozeno, psal ji sociolog a ne šaman (nebo antropolog). Elias na sociologa velmi čtivým jazykem ukazuje, jak se proměna společnosti projevuje ve vnímání umírání a smrti, ve vztahu ke starým, nemocným a umírajícím, a zároveň polemizuje s Ariésem a jeho představou zdravějšího a smířenějšího umírání v minulosti. Elias pojímá smrt ve velmi širokém záběru, od pevných dat, až po složité otázky důstojnosti a smysluplnosti žití či dobrého a špatného umírání.
Elias netvrdí, že současná praxe umírání je horší, nebo lepší než v minulosti, ale říká, že neviditelnost, vyhoštěnost umírajících vypovídá o současné společnosti více, než co jsme si ochotni připustit. Že absence uvažování o vlastním konci vede k tabuizaci, která ve společnosti bez rituálů vede k dezorientaci a odcizení. A konečně, že neuvědomovaný pocit vlastní nesmrtelnosti vede i k víře v nesmrtelnost naší civilizace, čímž blokuje možnost rozvoje a proměny a potlačuje zodpovědnost za vlastní činy.
Sociologie smrti v podstatě neexistuje a přitom Eliasovi se na minimálním prostoru podařilo otevřít tolik témat, že by se o nich dala napsat knihovna!