Opojení z proměny přehled
Stefan Zweig
Román z autorovy pozůstalosti zahrnuje zkušenosti z politického vývoje a společenské atmosféry v Rakousku 30. let 20. století. Stárnoucí poštovní úřednice žije všedním a nuzným životem v malé rakouské vesnici. Její život se pronikavě změní, když přijme pozvání své bohaté tety a prožije s ní dovolenou v luxusním švýcarském penziónu. Návrat k realitě je pak daleko horší, život ve společnosti rozvrácené hospodářskou krizí nedává hrdince sebemenší šanci k důstojnému, třebas i chudému životu. Potkává stejně postiženého muže a když oba zjistí, že pro ně ve společnosti není místo, rozhodnou se pro společnou sebevraždu. V posledním okamžiku však zvolí jinou možnost a prostředky k životu získávají defraudací. Nakl. číslo: 01-093-86.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1986 , OdeonOriginální název:
Rausch der Verwandlung, 1982
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Opojení z proměny. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (25)
Psychologická deštrukcia postavy až za hranice dôstojnosti, rovnako ako Zweigov prvý román. Intrigánska smotánka, ktorá ma tu vytáčala snáď ešte viac, ako dvorná lúza z Márie Antoinetty.
Prvý raz Zweigovi nedávam najvyššie hodnotenie. Nie teda jeho chybou, chápte ma. Aj keď samozrejme, má aj lepšie knihy.
Chybou bolo, že som si ja hlupák prečítal obsah na obale. Ani neviem prečo, väčšinou to nerobím. No a obsah na obálke nepopisoval dej knihy, ale dianie od strany 205 po stranu 230, v rámci 230 stranovej knihy. Dianie, ku ktorému to autor tých prvých 205 strán stupňoval.
A tak ma socialistické vydanie z roku 86 pripravilo o opojenie z premeny.
Zweigovo Opojení z proměny je moderní poválečná variace na pygmalionské téma, které však zachází ještě hlouběji do struktury sociálního uvědomění a hledá více než překvapivá a neobvyklá východiska. Z plaché, nesmělé a zakřiknuté poštovní úřednice Kristiny Hoflehnerové se ze dne na den stává vitální, sebevědomá a okouzlující mladá dáma, která ve švýcarském lázeňském středisku na potkání láme mužská srdce a svou naivní bezprostředností rozehřeje dokonce i duše zasloužilých starých pánů. Jak už to však v podobných případech bývá, nic netrvá věčně a pád bolí tím více, čím výše se vystoupí. Návrat k všednímu životu (zvláště pokud je bídný a nanicovatý) nikdy nebývá snadný, ať už se na to člověk dívá jakoukoliv optikou. Dokud Stefan Zweig buduje příběh v těchto intencích, nemám žádné výhrady. S příchodem ztroskotance Ferdinanda Farrnera však dochází ke změně, vyprávění se otáčí proti větru a těžkne. Do soukolí stroje se dostává písek a s každou další otočenou stránkou se z hodnocení odlupuje jedna hvězda. Nic proti otevřenému konci, ale závěrečný Farrnerův pamflet je skutečné utrpení.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Opojení z proměny v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 148x |
ve Čtenářské výzvě | 6x |
v Doporučených | 10x |
v Knihotéce | 97x |
v Chystám se číst | 51x |
v Chci si koupit | 7x |
Štítky knihy
rakouská literatura 30. léta 20. století
Autorovy další knížky
2006 | Netrpělivost srdce |
1979 | Amok |
1999 | Svět včerejška |
1966 | Marie Stuartovna |
1993 | Marie Antoinetta |
První poválečné období vedlo v Evropě k neuvěřitelně hlubokým sociálním a společenským rozdílům a tlakům. Zweig coby výborný pozorovatel a mistrný komentátor a glosátor zachytil pod rádoby jednoduchým, pygmalionsky lehce zavádějícím titulem mnohem hlubší problémy doby a nevyhýbá se ani tématu dobrovolného odchodu ze světa. Právě proměna Kristiny vygradovaná setkáním s Ferdinandem však vytváří onen katalyzátor existenčních úvah, obav, zloby, nenávisti... smutku. Není kouře bez ohýnku, napsala Zweigova generační souputnice Agatha Christie. A přece jde ještě o něco víc než "jen" společenské rozdíly. Zweig žije v době dvou světových válek. Ti, jež prožili válku a hlavně ti, kteří zabíjeli ve jménu své vlády a svého národa, ztratili schopnost rozlišovat míru spravedlnosti a nespravedlnosti, práva a bezpráví, a posoudit, co je ještě únosné a morální, a co nikoliv. Člověk musí Zweigův román vnímat v kontextu doby jeho vzniku, aby docenil všechna sdělení, které do něj autor vložil.