Posledná hranica přehled
Vasilij Grossman
Po svojom prvom publikovaní v literárnom žurnáli stretol sa román Vasilija Grossmana Posledná hranica so zásadne protikladným hodnotením. Nie div, lebo dielo, uverejnené práve v období ešte nevyjasneních hľadísk o konfliktnosti, je pokusom o nebývalo široké umelecké abstrahovanie najkritickejšieho zlomového obdobia v najväčšej historickej skúške sovietskeho ľudu, vo Veľkej vlasteneckej vojne. Od čias Šolochovovho Tichého Donu sme vari neboli svedkami takého smelého literárneho zámeru, ktorý by chcel obsiahnuť a umelecky stvárniť život a boj všetkých vrstiev sovietskej spoločnosti, a to práve v čase pre umelcovo pero nie najľahšie zvládnuteľnom. A. Fadajev, ktorý vyslovil v predzjazdovom období proti tomuto dielu veľmi mnoho kritických výhrad, revidoval neskoršie svoje stanovisko a zaraďuje Grossmanovu prácu k Leonovovmu Ruskému lesu, Golubovmu románu Keď sa pevnosti nevzdávajú, Čukovského Baltickému nebu, Kazakevičovmu Srdcu priateľa a píše: „… sú to knihy spojené s Veľkou vlasteneckou vojnou, v ktorých autori dávajú hlboko nazrieť do charakterov, podávajú udalosti vojny v ich spojitosti s minulým vývinom našej vlasti, vyzdvihujú veľké humanistické témy.“ Autor sleduje osudy mnohých svojich postáv, ktoré reprezentujú skoro všetky sociálne skupiny – lebo tu popri robotníkoch, staršej i mladšej sovietskej inteligencii, popri vynikajúcich a skvele zobrazených typoch vojenských taktikov a stratégov vystupujú ľudia nedotvorení a nepretvorení, učenci i generáli, technici a stranícki pracovníci – a to vždy v akcii, v pohybe, pretavovaní v divom kotle dookola zúriacej vojny, v ovzduší neuveriteľného napätia. Jeho pohľad na ľudí a udalosti neprestáva byť kritický, opisy prírody, rozličných prostredí (privolžské stepy, sovietske domácnosti, život vo veľkomestskom činžiaku, pracoviská i vysoké štáby armád, či zemľanky) sú výrazne plastické.... celý text
Literatura světová Romány Válečné
Vydáno: 1958 , Slovenský spisovateľOriginální název:
Za pravoje delo
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Posledná hranica. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Kniha byla zpočátku neskutečně nudná. Dvě třetiny autor rozebírá život obyvatel Stalingradu, popisuje pocity každého strýce, tetičky, ale i nějakých těch známých, co si kdo o kom myslí, jak kdo uvažuje, jak vypadá kdejaký pokoj, až se z toho čtenáři motá hlava. Samotná bitva a tedy i napínavý a čtivý obsah knihy nastává až po protrpěných 500 stranách. Velice často autor putuje po celém Rusku spolu s jednotlivými postavami, které si člověk musí dávat těžce do souvislosti, a samotná Stalingradská bitva se z mlhy vynořuje až na pár posledních stranách. Kniha pro někoho možná zajímavá, já se v tom však topil, ztrácel a až poslední strany mě probudily.
Dějové pasáže jsou velmi dobře napsané, bohužel v první třetině je velká část věnována nejrůznějším filozofickým, psychologickým, sociologickým a kdo ví jakým jiným ještě úvahám, monologům či dialogům o podstatě komunismu, nacismu, kapitalismu, o tom jak je jeden dobrý a druhý zlý, o tom jak nádherné je budování socialismu a komunismu atd atd. Několikrát jsem měl sto chutí knížku zavřít, naštěstí v druhé polovině tyhle pasáže ustoupily těm dějovějším z bojiště i zázemí
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Posledná hranica v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 15x |
v Doporučených | 4x |
v Knihotéce | 22x |
v Chystám se číst | 23x |
v Chci si koupit | 6x |
v dalších seznamech | 3x |
Autorovy další knížky
2008 | Život a osud |
1999 | Panta rhei |
1961 | Za Volhou není země |
2007 | Spisovatel ve válce: Vasilij Grossman s Rudou armádou 1941 – 1945 |
1947 | Stalingrad |
Neuvěřitelně dobře napsaná kniha. Je to Vojna a mír 20. století (samozřejmě i s druhým dílem - Život a osud). Člověk se musí povznést nad dobové úlitby komunistickým mocipánům, kterých se autor ve druhém díle už nedopouštěl. Skvěle napsané, výborně prokreslené postavy. Atmosféra města a vlastně celé země v době proher je vylíčena neobyčejně plasticky. Scéna bombardování Stalingradu v srpnu 1942 je pomníkem asi 40 000 civilistů, kteří byli při tom zabiti. Svist roztrhaných tramvajových kolejnic slyším stále.