Rozhovor u Katedrály přehled
Mario Vargas Llosa
Román z roku 1969 představuje vrchol Vargas Llosova úsilí o „totální román“. Rámec tvoří rozhovor třicátníka Santiaga Zavaly, novináře frustrovaného vlastním nenaplněným životem i situací ve zkorumpovaném Peru 50. let, s bývalým rodinným šoférem, mulatem Ambrosiem. Do této největší krabičky, odehrávající se v rovině přítomnosti, vložil Vargas Llosa řadu dalších krabiček, kde se čtenář především prostřednictvím dialogů a vnitřních monologů seznamuje se Santiagovou rodinou včetně služebných, s jeho kamarády ze čtvrti, se spolužáky na Univerzitě sv. Marka, s jeho láskami, s novinářskými kolegy i současnou manželkou; přes postavu Santiagova otce senátora pak s politiky a jejich rodinami a milenkami. Šofér Ambrosio slouží jako partner v debatě, který svými otázkami spouští Santiagovy vzpomínky.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2021 , ArgoOriginální název:
Conversación en La Catedral, 1969
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Rozhovor u Katedrály. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (8)
Knihu jsem dostal od fajn kamarádky a kolegyně pod stromeček. Jakmile nadešel její čas, otevřel jsem ji a byl překvapen... V první velké kapitole se klidně i v jednom odstavci nahrnulo několik dějů i časových os. Trvalo chvíli, než jsem si na tento způsob psaní zvykl. Následující velká druhá, třetí a čtvrtá kapitola v sobě tolik časových a dějových eskapád neměly… Nebo jsem uvykl…:). Kniha mě dovedla hodně vtáhnout, ale obsahovala i místa, která jsem jenom přečetl. Snad budu mít odvahu se poohlídnout po dalších dílech autorových…
Novinář Santiago se vydává do útulku pro ukradeného psa, tam potká někdejšího řidiče svého otce, Ambrosia. Jdou do hospody u Katedrály, kde se opijí, následně Santiago odchází domů i se psem za svou ženou a usíná. Tohle je ve zkratce první kapitola. Pak následuje dalších bezmála 600 stran o tom, co si ti dva v hospodě povídali. A je to opravdu divoké – v románu jsou zachyceny nejen prakticky celé jejich životy, ale taky velmi široká škála peruánské společnosti poloviny dvacátého století, kdy v zemi vládla diktatura. Sledujeme její začátek, konec a vše mezi tím.
Vyprávění se přelévají jedno do druhého, mísí různé společenské vrstvy a větší i menší příběhy, někdy opravdu divoce, kdy žádná následující věta nepatří ke stejnému příběhu jako věta předchozí, ale stejně se v tom dá po čase docela dobře zorientovat, přestože to není lehké. Náročné je to i s nelineární časovou posloupností, množstvím postav a některými vedlejšími ději – ničím z toho totiž Llosa rozhodně nešetří.
Výsledkem je román takřka modernisticky experimentální, ale – jak se autor pokoušel – prakticky totální. Máme tu dvě postavy z naprosto odlišného prostředí a jinou životní zkušeností (chudý černošský řidič X syn z bohaté rodiny, který se vzepře ve jménu víceméně předstíraných levicových ideálů), mnoho politiky, množství vztahů a sexuálních eskapád v nejrůznějších podobách a k tomu mnoho a mnoho dalších témat...
Snažit se shrnout všechny (různé, v důsledku ale propojené) děje by znamenalo popsat tak dvě stovky stran, možná víc. Llosa se zdánlivě utrhnul ze řetězu, ale protože je mistr v oboru, ukočíroval to perfektně. Silná a poměrně náročná kniha, u které jsem fakt rád, že nemusím psát recenzi nebo se jí odborně zabývat. Výsledek by byl neúnosně dlouhý a stejně bych měl pocit, že jsem neřekl ani desetinu z toho nejdůležitějšího.
Související novinky (1)
Knižní novinky (15. týden)
11.04.2021
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Rozhovor u Katedrály v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 32x |
ve Čtenářské výzvě | 2x |
v Doporučených | 3x |
v Knihotéce | 15x |
v Chystám se číst | 57x |
v Chci si koupit | 19x |
v dalších seznamech | 2x |
Štítky knihy
50. léta 20. století Peru společenské romány peruánská literatura hispanoamerická literaturaAutorovy další knížky
1984 | Tetička Julie a zneuznaný génius |
2005 | Zelený dům |
2003 | Vypravěč |
2007 | Zlobivá holka |
2004 | Kozlova slavnost |
Tuhle knihu si člověk musí "odpracovat", především začátek, kdy se na jedné stránce a někdy i v jednom odstavci střídají různé postavy i časové roviny a teprve v průběhu četby si je člověk dává do chronologického kontextu. Z tohoto pohledu je to opravdu totální román. Postupně jsou nám servírovány jednotlivé větve příběhu (už v jednodušší formě) a vše do sebe postupně zapadá. Ale ten konec?? Po takhle hutném čtení to odbýt?