Stezka ve skalách přehled
Jan Heller
Sbírka kázání profesora Evangelické teologické fakulty UK, religionisty, biblisty a evangelického kazatele. Kniha obsahuje výklad a rozbor biblického textu čteného při bohoslužbě. Rozčleněno podle liturgického roku, od adventu přes Vánoce, Velikonoce, Letnice až po období po Svaté trojici. Připojeno je také osm příležitostných promluv (při křtu, svatbě, pohřbu, církevním jubileu ad.) a autorův dovětek Jak jsem kázal.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Stezka ve skalách. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
Tato sbírka Hellerových kázání jen znovu dokazuje, jak vzácný to byl člověk a s jakou pokorou přistupoval k výkladu Biblických pravd. Jeho citlivý přístup k těmto věcem, přístup člověka, který je už Bohem za ty roky svého života "otesán", a tudíž zbaven zbytečných a škodlivých vrstev samolibosti, vševědoucnosti, absolutních pravd, povýšenosti, neomylnosti, do stavu toho, který slouží, který naslouchá druhým, který dává prostor životu a Bohu, aby jej znovu a znovu překvapoval a oslovoval svojí pestrostí, dělá z této sbírky kázání takový malý poklad, který, pokud si jej uložíme na správné místo (nejlépe do srdce), nás může pro naše další putování životem (které má už Heller za sebou) velmi, velmi obohatit. Škoda jen, že naše paměť má takové limity... rád bych si mnohé myšlenky pamatoval celý život...
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Stezka ve skalách v seznamech
v Přečtených | 9x |
v Doporučených | 3x |
v Knihotéce | 6x |
v Chystám se číst | 4x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
2006 | Obtížné oddíly knih Mojžíšových |
2003 | Výkladový slovník biblických jmen |
2004 | Nástin religionistiky |
2009 | Na čem mi záleží |
2008 | Hlubinné vrty |
„Někdo si možná myslí, že do Božího lidu patřili a patří dodnes jen ti, kdo už Boha nalezli, kdo mají srdce plné pokojné jistoty, že Bůh je s nimi a oni s ním. Jistě jsou i takoví lidé, ale žalmista přesto vymezuje Boží lid zcela jinak. Patří do něho i ti, kdo ještě nenalezli, kdo jsou třeba sevřeni všelijakými pochybnostmi a nejistotami, ale kdo právě uprostřed všech svých nejistot a pochybností Boha upřímně hledají, kdo stojí o to, aby jej našli, aby se s ním setkali a odevzdali se mu.“
Líbí se mi na Janu Hellerovi, že se v něm tak dobře kombinuje detailní znalost Bible se schopností porozumět lidem pod kazatelnou, to je velký a nesamozřejmý dar, bez kterého by léta studia a prohlubování vědomostí byla k ničemu.
U sbírky promluv, která vznikala v různé fázi Hellerova působení a dotýkala se různých témat není možné udržet stále stejnou pozornost – místy je Heller příliš badatelský, rozbory a výklady hebrejských zdrojů se mu nedaří srozumitelně „zdnešnit“, jindy to bere trochu moc hopem (což je samozřejmě pochopitelné a nevyhnutelné: kázání má svoji doporučovanou délku) a někdy zase působí dojmem, že při vysvětlování ignoruje logické námitky, které by mu mohly narušit jeho výkladovou osnovu. Ale to jsou jen výjimky, v drtivé většině případů jsem pouze s velkým obdivem a údivem sledoval, jak mi profesor Heller představuje neznámé části Bible (hodně se soustředí na žalmy, které nejsou středobodem mé spirituality) a naplňuje je smyslem a poselstvím i pro mě dnes a tady; nebo jak nasvěcuje známé texty nevšedním způsobem a ukazuje mi souvislosti a závěry, který jsem ani při opakovaném čtení neviděl, ač jsem je měl celou dobu před očima. To bylo úchvatné!
„My si to leckdy představujeme tak: Ať nám Bůh dá nejdřív silnou víru, pevné zdraví a příznivé okolnosti a pak se třeba do těch jeho úkolů pustíme. Jenže ono je to docela jinak: Silné ruce a statečnou víru dává Bůh teprve těm, kdo už uposlechli a do Božích úkolů se už pustili. Když se svýma slabýma rukama pustíš do něčeho dobrého, uvidíš, jak ti najednou při té práci ruce sílí, jak Bůh sám ty slabé, malomocné a nemocné ruce mění na ruce silné, pevné, zdravé a schopné.“
Evangelický pohled na Písmo je pro mě (praktikujícího katolíka) užitečný a osvěžující. Chybějící pohled církevní tradice je nahrazen důrazem na původní text a jeho výklad. Je to trochu jako studovat zvíře podle modelu kostry – nedostanu sice přesnou informaci, jak zvíře doopravdy vypadá (kterou bych měl při pohledu na živý exemplář), ale můžu mnohé pochopit o principech a základech jeho fungování.
Ale hlavně: při čtení slov zapáleného evangelického kazatele je nepřehlédnutelné, že nás toho mnohem víc spojuje než rozděluje. Že toho máme tolik společného. Že je nám všem potřeba Boží lásky a podpory a že všichni na tomhle světě stejnou měrou potřebujeme pomoc se svým klopýtáním a opakovaným troskotáním .
„My sami na těch Božích cestách chodíváme jako slepí (Izák), klopýtáme jako kulhavý Jákob, žádná sláva, žádný švarný krok. A přece jde Bůh s nimi oběma a s námi všemi. Postižení nám otevírá oči pro Boží milost. A tak až někdy budeme umdlívat a padat do hlubin, až se budeme cítit celí ochromlí, zranění a rozbolestnění, ba neschopní další pouti, s rozdrcenými klouby i srdcem, řekněme si s Izraelem: Nepustím tě, dokud mi nepožehnáš, dokud mi neotevřeš dveře svého království.“